Joe Somebody

Paul Ranft
16-07-2003

4.4

Joe Somebody (DVD)

Joe Scheffer (Tim Allen) is gescheiden van zijn vrouw Callie en promotie op zijn werk zit er ook niet in. Hij probeert nog iets van het leven te maken maar is gedoemd om uit te groeien tot een loser die alleen nog troost vindt bij zijn dochter Natalie (Hayden Panettiere). De vernedering is groot als hij in het bijzijn Natalie rake klappen moet incasseren van zijn collega Mark McKinney (Patrick Warburton) als die zijn zuur verdiende parkeerplaats in beslag neemt. Na een indringend gesprek met Meg Harper (Julie Bowen), de welzijnswerker van het bedrijf waar hij werkt, besluit hij terug te vechten. Hij daagt McKinney uit tot een revanche en wil wraak voor de vernedering die hij heeft moeten ondergaan. Hij neemt lessen in zelfverdediging bij Chuck Scarett (James Belushi) om goed beslagen ten ijs te komen. Als zijn collega’s horen dat hij revanche wil, wordt hij de held van het bedrijf. Zijn collega’s zien hem weer staan en vanaf dat moment wordt hij door hen op handen gedragen. Opeens zit Joe alles mee. Echter, zijn voorzichtige relatie met Meg dreigt, naarmate de dag dat het gevecht met McKinney nadert, op een fiasco uit te lopen. Is zijn geluk dan nu al ten einde?

Joe Somebody is een aardige film voor de hele familie. De eerste 20 minuten zijn wat 'moeilijk' doordat eerst het karakter van Joe neergezet wordt. Via het audiocommentaar dat zich op deze DVD bevindt wordt dit nog eens bevestigd. Regisseur John Pasquin, bekend van televisiewerk van succesvolle series zoals Roseanne en Home Improvement, vertelt in zijn commentaar dat het lastig zoeken was naar de mix van komedie, drama en romantiek. Het begin van de film, op een enkel fragment na, kan beter als drama beschouwd worden dan pure komedie. Toch zijn er tal van komische momenten in de film die grappig zijn. Maar waar het feitelijk in de film om gaat is dat in iedereen de kracht schuilt om op een zeker moment voor zichzelf op te komen en te vechten voor het eigen geluk. Het acteerwerk van de cast is aardig zonder dat er uitschieters zijn te benoemen. Julie Bowen moet het hebben van haar leuke smoeltje en Tim Allen, net als de regisseur voornamelijk bekend vanwege de serie Home Improvement, speelt de alleszins acceptabele rol van Joe. Alles bij elkaar genomen is deze film geen hoogvlieger maar gewoon leuk entertainment voor het gehele gezin.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2001
Speelduur: 94 min
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626013853

• Theatrical trailer
  • Fight Choreography

Het beeld is anamorf vastgelegd in de originele beeldverhoudiong van 1.85:1. De beeldscherpte en het contrast van deze recent gemaakte film zijn goed al zien we soms aliasing en anti-aliasing artefacten in het beeld waar de detaillering soms onder lijdt. Edge enhancement is niet storend aanwezig om de beeldscherpte optisch te optimaliseren. De kleurbalans is neutraal met verzadigde kleuren die helder gepresenteerd worden. Het zwartniveau is gedurende de film solide met een goed schaduwdetail. De transfer is vrijwel vrij van grain. Daarentegen zien we soms een lichte beeldruis op de achtergrond. Beschadigingen e.d. zijn op een enkel krasje na niet aanwezig. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed onder in het beeld geplaatst. De laagwisseling van deze DVD-9 is prima gepositioneerd tussen chapter 23 en 24 op 73:46 minuten en valt nauwelijks op.

Het geluid is vastgelegd middels een Engelse Dolby Digital 5.1 track. De bitrate bedraagt 384 kb/s. Voor een komedie heeft deze film een behoorlijk dynamisch geluid dat aan de voorzijde in een breed stereobeeld wordt weergegeven. Het gebruik van het surroundkanaal blijft over het algemeen beperkt tot de weergave van filmmuziek. In een aantal scènes komt het surroundkanaal tot leven waarbij de aansturing agressief in split-surround plaatsvindt. Een goed voorbeeld hiervan is als Joe met zijn collega's een partij squash speelt. De bal vliegt dan letterlijk om je oren! De center luidspreker geeft de dialoog duidelijk verstaanbaar weer zonder slisklank of andere bijgeluiden. Het gebruik van het LFE kanaal is minimaal en dan alleen tijdens de filmmuziek.

Het geanimeerde keuzemenu wordt in 16x9 weergegeven en geeft toegang tot de extra's van deze DVD. Deze bestaan o.a. uit een informatief audiocommentaar van regisseur John Pasquin en producer Brian Reilly. Beide heren praten in een goed verstaanbaar Engels de kijker bij over de productie van de film. Het commentaar is niet Nederlands ondertiteld. Daarentegen is er wel in een Franse ondertiteling voorzien.
Vervolgens zijn er een vijftal Deleted Scenes te bekijken. Via het optionele commentaar hoor je van regisseur John Pasquin waarom deze de 'final cut' niet hebben gehaald. Ook is hier wederom geen Nederlandse ondertiteling.
Naast de Theatrical Trailer kan je als laatste kijken naar de vijf minuten durende special Fight Choreography. Hierin vertelt 'Fight choreograaf' Damon Caro over het tot stand komen van de verschillende sparringsessies tussen Tim Allen en James Belushi.

Joe Somebody is een leuke en soms grappige familiefilm met een boodschap voor iedereen die het eens even niet meer ziet zitten. De DVD heeft een goed beeld en een goede geluidskwaliteit zonder al teveel poespas. De extra's, inclusief een informatief audiocommentaar, zijn leuk om een keer te beluisteren of te bekijken. De film is geen hoogvlieger in zijn genre maar is zeker geschikt om eens een keer te huren als de TV geen uitkomst biedt.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.