Cheech & Chong's The Corsican Brothers

09-09-2003

2.8

Cheech & Chong's The Corsican Brothers (DVD)

Lucien en Louis zijn broers met een bijzondere band. Ze voelen namelijk elkaars pijn. Krijgt Lucien een klap tegen zijn hoofd, dan voelt Louis het, en vice versa. Wanneer de maniakale aristocraat Fuckaire de Corsicaanse broers in de binnenlanden van Frankrijk aantreft met zijn dierbaarste bezit – zijn roze poedel – veroordeelt hij hen direct tot de guillotine. De broers weten echter te ontkomen aan hun straf en beramen een plan om Fuckaire van zijn macht te beroven. Lang leve de revolutie!

Begin jaren tachtig maakten Cheech Marin en Thomas Chong onder de Cheech&Chong-vlag een vijftal films. Het karakteristieke aan deze producties is de prominente aanwezigheid van het gebruik van (soft)drugs, waarbij het melige gedrag van de personages (die vrijwel continu stoned zijn) garant staat voor een aaneenschakeling van grappen, merendeels van de onderbroekenlol-variant. De gemiddelde Cheech&Chong-film laat zich dan ook het beste bekijken indien de kijker eveneens in lichtelijk beschonken, dan wel gedrogeerde toestand is. Dat bleek echter geen belemmering voor succes, want destijds sloegen deze ‘stoner-movies’ erg goed aan bij het publiek. Het debuut Up In Smoke was in 1978 zelfs een van de best lopende films van het jaar. Met The Corsican Brothers uit 1984, een zeer losse adaptatie van het gelijknamige verhaal van Alexandre Dumas, slaan Cheech en Chong een ietwat andere weg in. Het grote verschil is dat de film welgeteld nul referenties naar drugs bevat. Maar al mag de nadruk op drugs dan verdwenen zijn, de ongezouten grappen zijn nog steeds aanwezig. Genoeg lol voor de fans, zou je zeggen. Toch is The Corsican Brothers duidelijk de zwakste film uit de stal van het duo, met als voornaamste bezwaar dat humor, setting en verhaal dit maal wel heel erg flauw zijn. Ook het publiek leek uitgekeken op de samenwerking van beide heren, want de The Corsican Brothers flopte gigantisch. Dat betekende ook direct dat het de laatste Cheech&Chong-film zou zijn.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1984
Speelduur: 87 min
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Spaans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8712626028765

Het beeld van The Corsican Brothers staat anamorf op de DVD, en wel met een verhouding van 1.85:1. De scherpte van de transfer is heel behoorlijk, al bevatten de in soft-focus geschoten fragmenten logischerwijs wat minder detail. Een andere positief aspect is de kleurverzadiging. Bij oudere films wil het nog wel eens voorkomen dat het beeld een wat fletse aanblik heeft, maar dat is bij The Corsican Brothers duidelijk niet het geval. Het beeld is nog net zo fleurig als negentien jaar geleden. De staat van de print varieert ietwat: vaak is het beeld erg schoon, maar er zijn tevens momenten waarop er een overdaad aan vuil en krasjes te zien is. Andere klachten zijn het incidenteel opduiken van beeldruis en compressiefoutjes, en het feit dat het beeld niet mooi stil staat (telecine-wobble). Maar toch, rekening houdend met de leeftijd van de film zijn de prestaties op beeldgebied boven verwachting.

In tegenstelling tot bij het beeld is bij het geluid wél duidelijk te merken dat het hier om een oudere film gaat. Het aanwezige Dolby Digital 2.0-spoor (192kbit/s) klinkt namelijk erg schraal en iel, mede door het beperkte frequentiebereik. Tevens is er zo nu en dan wat ruis te horen. Dat de soundtrack bestaat uit zeer gedateerde klanken draagt ook niet bepaald bij aan het verhullen van de leeftijd. Wel heeft het geluid een redelijke spreiding, met subtiel gebruik van de achterluidsprekers indien de ProLogic-stand ingeschakeld wordt, maar dat neemt niet weg dat het spoor als geheel bar weinig indruk kan maken.

The Corsican Brothers wordt uitgebracht als Big Deal-titel, en zoals vaak het geval bij dergelijke budget-uitgaven blijft het qua extra’s bij een trailer (1.85:1 anamorf, DD 2.0).

The Corsican Brothers uit 1984 is de vijfde en laatste Cheech&Chong-film. Met hun ‘stoner-comedies’ hebben beide heren veel fans weten te verwerven, maar ook de echte liefhebbers zullen waarschijnlijk beamen dat deze onnoemelijk flauwe laatste prent (de enige C&C zonder drugs-verwijzingen en/of -gebruik) het dieptepunt van de samenwerking is. De DVD-uitgave is eveneens niet erg bijzonder. De transfer is weliswaar dik in orde, maar qua geluid en extra’s laat het schijfje nogal wat te wensen over. Alleen voor de allergrootste fans van het illustere duo.