Donovan's Reef

Paul Ranft
27-10-2003

4.8

Donovan's Reef (DVD)

Michael Patrick “Guns” Donovan (John Wayne), één van de drie marineveteranen met wie hij samen besloten had om na de Tweede Wereldoorlog achter te blijven op het Polynesische eiland Haleakaloha, brengt zijn tijd door in de plaatselijke kroeg de Donovan’s Reef. In dit paradijselijke plekje op Aarde gebeurt niet veel, ware het niet dat de knokpartijen en de ruzies in de kroeg tussen Donovan en zijn maat Tom Gilhooley (Lee Marvin) de dagelijkse sleur enigszins weten te doorbreken. De komst van ene Ameilia Dedham (Elizabeth Allen) uit het verre Boston naar het Hof van Eden zet het eiland op zijn kop. De ijzige tante met een uitgestreken gezicht is vanwege een sterfegeval in de familie op zoek naar haar vader die ze nog nooit gezien heeft...

De legendarische John Ford was verantwoordelijk voor de regie van Donovan’s Reef. Samen met steracteur John Wayne en andere grootheden van het witte doek (o.a. John Carradine, Henry Fonda) vormde hij John Ford\'s Stock Company. De regisseur, bekend vanwege de vele Westerns die hij maakte, zorgde er bijna altijd wel voor dat een acteur uit zijn kliek de hoofdrol toebedeeld kreeg. Zo ook in deze romantische komedie, waarvan het verhaal nog slapper is als een kopje Engelse thee met melk, zien we John Wayne weer eens opdraven. Slechts zijn optreden geeft nog wat smaak aan deze zoetsappige film. De komedie is ver te zoeken en zeker als je rekening houdt met de manier waarop Ford de stereotype eilandbewoners portretteert vergaat het lachen je al helemaal. Het enige opwindende aan de film zijn de mooie natuurbeelden van Hawaii, de locatie waar het meeste filmmateriaal werd geschoten. Voor het overige kan je deze film maar beter vergeten, zelfs met de wetenschap dat de namen van Ford en Wayne op het affiche vermeld staan, of je zou samen met de kids naar deze zinloze destructie van celluloid kunnen kijken.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 1963
Speelduur: 104 min
Verpakking: Alpha Keep Case
Ondertiteling: Nederlands, Deens, Engels, Noors, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558737

• Theatrical trailer

De volle kleuren, soms tegen het oververzadigde aan, springen van het scherm. De beeldscherpte van het in 1.78:1 vastgelegde beeld (anamorf) is overwegend goed maar kent ook zijn softe momenten. Edge-enhancement is weliswaar toegepast om het beeld optisch te verscherpen maar bereikt nergens een hinderlijk niveau. Het zwartniveau oogt doorgaans solide en het schaduwdetail is meer dan voldoende. De hoeveelheid filmgrain is in het openingsshot aanzienlijk, maar vermindert direct aanzienlijk en blijft gedurende de film licht in de achtergrond aanwezig. Beschadigingen en vlekjes e.d. zijn inherent aan materiaal van 40 jaar oud en zijn dan ook als zodanig in de transfer achtergebleven. Echter, de hoeveelheid hiervan valt reuze mee. De optionele Nederlandse ondertiteling is iets te hoog in het beeld geplaatst. De film is onderverdeeld in 17 chapter stops. De laagwisseling is licht merkbaar. Concluderend kunnen we stellen dat het beeld van deze uit 1963 gemaakte film de tand des tijds prima heeft doorstaan en meer dan voldoende de overgang van celluloid naar DVD heeft doorstaan.

Vastgelegd middels een Dolby Digital 2.0 (192 kb/s) mix kunnen we het oorspronkelijke monogeluid van Donovan’s Reef beluisteren. Veel valt er over de mix niet te vertelllen dan dat het geheel licht gedateerd klinkt en dat bijgeluiden afwezig zijn. Het geluid bevat voldoende hoog en laag en wordt netjes vanuit het midden weergegeven.

De enige bonus die Paramount op deze “Stars for Sale” DVD heeft aangebracht is de Theatrical Trailer.

Donovan’s Reef is een film uit 1963 waarvan het flinterdunne verhaal zich afspeelt op een prachtig Polynesisch eiland met John Wayne in de hoofdrol. De steracteur bekommert zich om een vrouw uit de stad die haar vader komt zoeken om een erfenis te regelen.
Voor een film van 40 jaar oud kon het beeld en het monogeluid mij nog wel bekoren. Dat kan ik helaas niet zeggen van de film zelf want Donovan’s Reef kon mij maar matig boeien. Deze DVD lijkt alleen te zijn weggelegd voor de trouwe fan van John Ford en/of John Wayne en anders kan ik hem aanbevelen als een prima alternatief voor een slaapmiddel. Bij mij werkte het!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paramount Home Entertainment.