Agency, The

21-11-2003

5

Agency, The (DVD)

The Agency is een Amerikaanse televisieserie waarin de CIA centraal staat. Op deze uitgave van BBI DVD staan twee afleveringen uit deze serie. De serie debuteerde in seizoen 2001/2002 op prime-time bij het Amerikaanse televisiestation CBS. De serie is na het tweede seizoen gestopt, tot groot verdriet van de vele fans en ondanks hun handtekeningenacties.
De twee afleveringen die op deze DVD staan, komen uit het eerste seizoen. De DVD start met aflevering 10 waarna aansluitend aflevering 1 wordt getoond. Deze beide op zich zelf staande afleveringen worden niet gescheiden door een chapterstop of door een eind-/begintitel. Al met al een bijzonder ongelukkige keuze.

Aflevering 10 ‘Deadline’.
Een ambitieuze journalist kondigt een reeks artikelen aan waarin enkele succesvolle activiteiten van de CIA gedurende de ‘koude’ oorlog centraal staan. Voor CIA directeur Pierce (Ronny Cox) is dit een groot probleem, want hiermee zal ook de identiteit van de gepensioneerde Russische generaal Badin bekend worden. Deze generaal had echter een dubbelleven als spion voor de CIA, de beste die de CIA ooit gehad heeft. Niet alleen de CIA heeft interesse in het verhaal van deze journalist, ook de Russische generaal Grachev die vastberaden is de ‘mol’ te ontmaskeren, heeft interesse in het verhaal.

Aflevering 1 ‘Viva Fidel’
De CIA krijgt een tip dat de volgende dag een moordaanslag op Fidel Castro zal worden gepleegd. Extra bijkomend probleem is dat Castro die dag een bezoek brengt aan Amerika en dus de moordaanslag in Amerika zal plaats vinden. De mensen van de CIA komen er al snel achter wie achter de aanslag zal zitten; een extreme Cubaanse groepering. Probleem is echter dat de man die de aanslag vermoedelijk zal gaan plegen, in vroegere dagen door de CIA is opgeleid. Alles wijst erop dat de CIA en dus Amerika als schuldige voor de moord op Castro gezien zal worden. De CIA begint een schijnbaar onmogelijke strijd tegen de klok.

De televisieserie The Agency is gemaakt door de bekende regisseur Wolfgang Petersen. Petersen is vooral bekend van films als The Perfect Storm, In the Line of Fire en Air Force One. De serie startte in Amerika op 27 september 2001. De eerste twee afleveringen leverden de serie wat kijkcijferproblemen op, doordat de onderwerpen voor de Amerikanen te dicht bij de realiteit lagen. Aflevering 1 ging over een mogelijke moordaanslag op Fidel Castro en in aflevering 2 gaat over een vliegtuig dat uit de lucht geschoten wordt door een foutje van de CIA. Aflevering twee werd nog geen maand na 11/9/2001 uitgezonden.
Over de presentatie op deze DVD zijn we minder gelukkig. Op de hoes is sprake van een ‘magistrale film’, waar slechts twee losstaande afleveringen uit de serie op deze DVD staan. Ten tweede staan deze afleveringen 1 en 10 in verkeerde volgorde en zonder onderbreking op de schijf. Voor de ‘film’inhoud van deze twee afleveringen geven wij een zeven, maar voor de ongelukkige presentatie op deze DVD trekken wij er twee punten vanaf. Daarnaast klopt de informatie op de hoes niet geheel met deze twee afleveringen. Beau Bridges wordt genoemd als acteur, maar hij speelt geen rol in de twee hier gepresenteerde afleveringen en kwam pas later in de serie. En Daniel Benzali komt aan het eind van aflevering 10 slechts kort in beeld en speelt in de daarop volgende afleveringen een grotere rol.
In het algemeen wordt de serie hoog gewaardeerd vanwege een prima realistisch gehalte. Het geeft je een blik binnen de CIA. Geen spectaculaire acties in de serie, maar wel een spannend spionage gehalte. De beide hier gepresenteerde afleveringen geven hiervan een goede indruk.

Jaar: 2001
Speelduur: 86 min
  • DTS 5.1 - Engels
Uitgever: BBI-Films
EAN: -

Deze televisieserie heeft, ondanks de recente datum, gewoon standaard 1.33:1 (4x3) beeldformaat. Het beeld op deze uitgave ziet er prima uit. Het kleurrijke en contrastrijke beeld is mooi scherp en heeft een goede detaillering. In het beeld zitten geen ongerechtigheden. Enige opmerking die gemaakt kan worden is dat edge enhancement en aliassing af en toe in lichte mate te zien is. Verder is het beeld vrij van ruis, spetters of andere ongerechtigheden.
De beide afleveringen beslaan totaal 9 chapterstops. De overgang van aflevering 10 naar aflevering 1 zit halverwege chapter 5. De DVD is van het type DVD-5, dus enkellaags, waardoor er geen laagwisseling is. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk en staat netjes onder in het beeld geplaatst. Af en toe wordt er Russisch of Cubaans (afhankelijk van de aflevering) gesproken. De gele Engelse ondertiteling staat onderin het beeld, de Nederlandse ondertiteling staat dan bovenin het beeld.

Wanneer je beseft dat The Agency een televisieserie is, dan is het geluid een bijzonder aangename verrassing. Want verrassend is er keuze uit een Engelstalige track half bitrate DTS 5.1 track (754 kb/s), een full bitrate Dolby Digital 5.1 track (bitrate 448 kb/s) en een stereo track in Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). Beide 5.1 surround geluidstracks klinken mooi ruimtelijk en natuurlijk. Dialogen komen uit de centerspeaker en zijn prima te volgen. De uitstekende muziek van John Ehrlich heeft een prima stereospreiding en klinkt dankzij de surrounds ook mooi ruimtelijk. Verder worden de surrounds beperkt gebruikt voor omgevingsgeluiden. In aflevering 10 zitten een paar kraakjes in het geluid, zowel in de DD als de DTS track. Het LFE kanaal wordt beperkt gebruikt.

De DVD heeft één menu scherm (screenshot 6), waarmee met een matrix met keuzemogelijkheden een keuze gemaakt kan worden voor de geluidstrack en het activeren van de optionele ondertiteling. Ook heb je keuze uit trailers van enkele andere uitgaven van BBI. De trailers zijn:
- Ice Planet (1:41 minuten)
- The Agency (1:50 minuten)
- Hard as Nails (2:10 minuten)
- Mortal Combat Conquest (1:43 minuten)
Allemaal voorzien van optionele Nederlandse ondertiteling.

The Agency is een spannende Amerikaanse televisieserie over de CIA van regisseur Wolfgang Petersen. De serie heeft twee seizoenen gespeeld op het Amerikaanse CBS zender. Op deze DVD staan twee aflevering uit het eerste seizoen, aflevering 1 en 10. Helaas staan deze twee afleveringen op deze uitgave van BBI DVD niet in de juist tijdsvolgorde en is geen duidelijke scheiding gemaakt tussen de twee op zich zelf staande afleveringen. De informatie op de hoes doet een film vermoeden, dit is dus niet juist. Zowel beeldkwaliteit als geluidskwaliteit zijn zeer goed en voor een televisieserie zelfs verrassend te noemen. Bij het geluid heb je zelfs keuze uit DTS 5.1 en DD 5.1 surround track. Als extra vind je alleen enkele trailers.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door BBI-Films.