Let it ride

27-11-2003

5.4

Let it ride (DVD)

Jay Trotter (Richard Dreyfuss) is een taxichauffeur, maar ook verslaafd aan het gokken bij de paardraces. Hij belooft zijn vrouw Pam (Teri Garr) beterschap. Maar dan laat zijn vriend en collega Looney (David Johansen) een bandje horen van een gesprek dat hij in zijn taxi heeft gehoord. Een gesprek tussen twee paardeneigenaars over de race van de volgende dag met de naam van het paard dat ‘gegarandeerd’ zal gaan winnen. Jay heeft het gevoel dat er die dag iets zal gaan veranderen, en ondanks zijn belofte aan zijn vrouw gaat hij met Looney naar de paardenraces. Jay zet $ 50 in op het winnende paard en om na een spannende bijna een hartaanval te krijgen als het een fotofinish wordt. Maar ‘zijn’ paard heeft toch gewonnen en Jay ziet zijn inzet vermeerder naar $ 710 en voelt zich de koning te rijk. Jay voelt in al zijn vezels dat dit zijn dag is en zet het totale bedrag weer in bij een volgende race. Jay wedt op een paard waar (bijna) niemand op heeft ingezet en… hij wint weer. Zijn ‘vermogen’ is nu gestegen tot $ 2840. Jay ontmoet op de racebaan allerlei mensen, waaronder de aardige en knappe Vicky (Jennifer Tilly). Als Pam hoort dat Jay weer aan het gokken is, is voor haar de maat vol. Maar Jay is ervan overtuigt dat dit een heel bijzondere dag is en zet wederom zijn geld in. Iedereen voor zijn eigen reden hoopt dat Jay inderdaad zijn dag heeft.

Let it ride is niets meer dan een luchtige komedie. Maar wel eentje waarin Richard Dreyfuss de sterren van de hemel speelt. Het leuke van de film is dat het niet zozeer om het eenvoudige verhaal gaat, maar meer om de karakters. Met Richard Dreyfuss als Jay in het middelpunt ontwikkeld zich het verhaal met allerlei karakters van diverse pluimage die allemaal iets met de paardenraces hebben. Dat alles verpakt in een leuke en bovenal luchtige komedie. Voor de gokkers onder ons natuurlijk een slechte film, want bestaat er zoiets als ‘the winning day’. Iedere gokker heeft bij elke gok altijd het gevoel, dat dit hem zal zijn. En ieder keer …. Maar in Let it ride dit keer dus niet. Jay heeft hier echt zijn ‘very good day’. Een leuke bijrollen zijn er voor Jennifer Tilly als de aardige maar wat onnozele Vicky en Robbie Coltrane als de ticketverkoper. Let it ride is een film die lekker aanvoelt en een leuk ontspannen tussendoortje is.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1989
Speelduur: 87 min
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Duits, Engels, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558102

• Behind the scenes featurette

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, de film staat met beeldformaat 1.78:1 anamorf op de DVD. Over de beeldkwaliteit weinig klagen, dat ziet er gewoon goed uit. Het beeld ziet eruit zoals je bij andere films uit deze tijdsperiode wel meer ziet. Niet bijzonder scherp of gedetailleerd, maar wel voldoende. De kleuren van het beeld zien er natuurlijk uit, contrast en zwartniveau zijn prima in orde. In het beeld geen ongerechtigheden, alleen een constante beeldruis. Enkele scènes in een donker café zien er iets minder goed uit, met name de rokerige achtergrond ziet er dan wat te grof uit.
De film is verdeeld in 13 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (enkelzijdige, dubbellaags), de laagwisseling is goed geplaatst en nauwelijks merkbaar. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) heeft een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de schijf. De soundtrack is weinig spectaculair. Het merendeel van de geluiden beperkt zich tot de voorste kanalen. De muziek van Giorgio Moroder klinkt prima en heeft een breed stereobeeld. De achterkanalen worden beperkt gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en wat omgevingsgeluiden. Detaillering van de soundtrack is goed, laag is in beperkte mate aanwezig. Voor het laag worden de frontkanalen gebruikt, het LFE kanaal blijft de hele film inactief. Dialogen zijn via de centerspeaker uitstekend te volgen.

De breedbeeld menu’s zijn statische schermen zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staan slechts een extraatje, de Behind the scenes featurette (3:48 minuten). Een korte en promotionele blik achter de schermen in 4x3 beeldformaat en DD2.0 geluid. Voorzien van ondertiteling.

Bij de DVD zit een inlay de tracklisting.

Richard Dreyfuss speelt in de komische film Let it ride een man die zijn dag heeft bij het gokken bij de paardenraces. In zijn omgeving allerlei mensen die meegenieten van zijn geluksdag.
Paramount heeft de film uitgebracht in de budgetserie Stars for Sale. De film heeft een goede beeld- en geluidskwaliteit. Als extraatje een korte, promotionele ‘behind the scenes’ featrutte. Een leuke film, prima als vermakelijk tussendoortje.