Flight of the Intruder

12-12-2003

5.2

Flight of the Intruder (DVD)

Bevelhebber Frank Camparelli (Danny Glover) is de door de strijd geharde eskadercommandant op een vliegdekschip tijdens de Vietnam-oorlog. Onder zijn bevel staat o.a. bommenwerperpiloot Jake Grafton (Brad Johnson), een gedesillusioneerde, op wraak beluste jonge rebel. Grafton is van plan om een verboden missie te ondernemen, die hem met zijn kist diep in vijandig gebied voert. Dit alles moet gebeuren buiten Camparelli om. De piloot kan de klus echter niet in zijn eentje klaren, en dus vraagt hij de hulp van Cole (Willem Dafoe), de cynische, nietsontziende navigator. Cole heeft echter ernstige twijfels; volgens hem is het een pure zelfmoordmissie...

Het op een boek gebaseerde Flight of the Intruder van regisseur John Milius (Conan the Barbarian) speelt zich af tijdens de Vietnam-oorlog. Deze setting heeft echter nauwelijks een functie binnen het verhaal, het had evengoed een fictieve oorlog kunnen zijn. Want in tegenstelling tot films als Platoon, Apocalypse Now en Casualties of War draait het in Flight of the Intruder niet om een kritische blik op de in essentie onzinnige Vietnam-oorlog. En een realistische, beklemmende weergave van de menselijke kant van de gevechten hoef je ook niet te verwachten. Nee, in dit geval gaat het eigenlijk maar om één ding: actie. Maar ook daarin is Flight of the Intruder geen uitblinker. Daar zijn de Top Gun-achtige actiescènes gewoonweg te cliché voor. Tevens is het verhaal, met de welbekende Rebel Wordt Held-opzet, rommelig en voorspelbaar. Daarom kan Flight of the Intruder, ondanks relatief grote namen als Danny Glover en Willem Dafoe, de middelmatigheid niet ontstijgen. Duidelijk geen hoogvlieger.

Jaar: 1991
Speelduur: 110 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558928

De beeldkwaliteit van Flight of the Intruder is zeer solide. De anamorfe 2.35:1-transfer heeft namelijk een bovengemiddelde scherpte, een goede kleurverzadiging, en ook is het beeld vrij van opvallende ruis, vuil en grain. Toch haalt een aantal kleine minpuntjes de score wat naar beneden. Zo fluctueert zo nu en dan de helderheid enigszins en is er op momenten redelijk wat edge enhancement te zien. Desondanks een prima transfer.

De 5.1-mix die je op deze DVD aantreft is op alle fronten dik in orde. Zo levert de Dolby Digital-track zowel qua klank en spreiding prima prestaties. De surrounds worden actief gebruikt voor effecten tijdens de vele actiescènes, en tevens is de muziek van vaste Milius-componist Basil Poledouris op gepaste momenten van achter te horen. Het gebruik van het LFE-kanaal laat eveneens weinig te wensen over: waar nodig voorziet de subwoofer het geluid van diep laag. Het geluid mist iets van de detaillering en levendigheid van recente big-budget actiefilms, maar al met al is het een zeer net 5.1-spoor.

Niks, nada, noppes. Zelfs een trailertje kon er blijkbaar niet vanaf.

Flight of the Intruder is een film die speelt tijdens de Vietnam-oorlog. Verwacht echter geen kritisch meesterwerk à la Platoon, want Flight of the Intruder is niets meer dan een doorsnee actiefilmpje vol clichés. De budget DVD-uitgave is al even standaard: op beeld- en geluidsgebied valt er weinig te klagen, maar extra’s ontbreken geheel. En daarmee geldt voor de DVD eigenlijk hetzelfde als voor de film: niet compleet mislukt, maar veel te gewoontjes om indruk te kunnen maken.