Coupling - Serie 2

Nathan Strik
13-12-2003

6.5

Coupling - Serie 2 (DVD)

De zes vrienden Steve, Jane, Susan, Sally, Patrick en Jeff maken de raarste dingen mee. Meestal op het gebied van relaties en seks. Dit seizoen opent meteen op volle sterkte met Jeff die een vrouw versiert door haar te vertellen dat hij een houten been heeft. Dat kan natuurlijk niet goed gaan. Patrick heeft daarnaast ook zijn eigen dosis mannelijke problemen, of liever gezegd: mannelijkheidsproblemen. Genante situaties te over dus weer in deze tweede serie van Coupling. De negen afleveringen van deze BBC serie zijn nu, vlak na de eerste serie door Warner uitgebracht op DVD.

Coupling is een erg aparte serie, die nu in het tweede seizoen nog wat extra gas bijgeeft. Met negen afleveringen is het nog steeds geen grote kluif (de meeste series hebben ongeveer 13 tot 24 afleveringen per seizoen), maar de afleveringen zijn stuk voor stuk van goede kwaliteit. De herkenbare, maar toch tot in het absurde doorgetrokken, situaties zijn zeer humoristisch neergezet door de acteurs. Vooral Richard Coyle steelt weer de show als de neurotische pechvogel Jeff Murdock. De afleveringen die zich concentreren rond Jeff (zoals de eerste en de achtste) behoren dan ook meteen tot de hoogtepunten van het seizoen. Maar ook de in het vorige seizoen wat op de vlakte gebleven rollen van Jane en Patrick zijn beter uitgewerkt deze keer. Kortom: een waardig vervolg op een leuke en frisse serie.

Genre: Komedie/Humor, TV
Jaar: 2002
Speelduur: 270 min
Verpakking: Double transparant keep case
EAN: 7321931953740

• Achter de schermen
  • Interview met schrijver Steven Moffat
  • Interview met Jack Davenport

De serie is in breedbeeld gefilmd op video en in de beeldverhouding 1.78:1 anamorf op de DVD gezet. Afgezien van de gebruikelijke problemen bij op video geschoten bronmateriaal (bijvoorbeeld zwarte randen rond contrasterende vlakken) ziet het beeld er prima uit. Hier en daar is wat lichte beeldruis te zien. De scherpte is prima, maar niet verbazingwekkend en het zwartniveau kon ook iets beter. Hier en daar duikt nog een trillend beeldlijntje (aliasing) op en dan hebben we het wel gehad met de minpuntjes. Voor de rest is het een keurig ogende transfer die zeker tot de betere behoort wat TV-series betreft. En het is natuurlijk een verademing dat de serie in widescreen is geschoten. De Nederlandstalige ondertiteling is prima te lezen en staat netjes onder in beeld geplaatst. Iedere aflevering is verdeeld in zes chapters waardoor je niet lang hoeft te zoeken naar je favoriete stuk.

Inmiddels heeft iedere zichzelf respecterende TV-serie Dolby Surround geluid en Coupling is daarop geen uitzondering. De Dolby Digital 2.0 Surround (224 kbit/s) track op deze schijf maakt slechts sporadisch gebruik van de surrounds. Vooral bij de openingsmuziek is dit te merken en verder wordt er alleen subtiel gebruik van gemaakt voor wat ruimtewerking. Wel jammer, maar natuurlijk is dit ook een serie die het voornamelijk van de dialogen moet hebben, dus dan kun je ook niet al teveel schokkende dingen verwachten. Gewoon een prima mix, die warm en natuurlijk klinkt.

Het volledige gebrek aan extra´s van het vorige seizoen is hier gelukkig niet aan de orde. Al is er vast wel wat meer materiaal voorhanden. Wij gokken dat Warner wat extra´s in de knip houdt om te verdelen over de verschillende seizoenen. Op de eerste disc van deze dubbelset vind je zes afleveringen. De laatste drie afleveringen en de extra´s vinden we terug op disc 2.

Interview met schrijver Steven Moffat (21:07)
Dit lange interview met het creatieve brein achter de serie bevat veel nuttige informatie. Het is jammer dat er ter illustratie van het interview erg lange fragmenten in zitten uit de serie. Een paar korte shots had wat dat betreft volstaan.

Interview met Jack Davenport (4:02)
Jack Davenport, die de rol van Steve Taylor vertolkt in de serie, vertelt hier over zijn rol. Het interview is op de set afgenomen en is een beetje lawaaiig en onprofessioneel qua cameravoering, maar verder wel aardig.

Achter de schermen (3:58)
Eigenlijk is dit niets meer dan een kort praatje met schrijver Steven Moffat en een verslag van een fotoshoot met de acteurs. Een ietwat misleidende titel dus.

Coupling is een leuke serie die zeker de moeite van het bekijken waard is. Het tweede seizoen diept de karakters wat beter uit dan het eerste en bevat weer erg sterke afleveringen. Gelukkig zijn er dit keer ook wat meer afleveringen dan in het vorige seizoen, dat slechts zes afleveringen bevatte. De beeldkwaliteit is prima, vooral voor een TV-serie en dat de serie in breedbeeld is opgenomen is een prima zet. De surroundtrack zal niemand stijl achterover doen slaan, maar doet zijn werk goed. Er staan nu gelukkig wel een paar extra´s op de schijf, al had er zeker meer van gemaakt kunnen worden; het is nog een beetje karig. Een leuk tweede seizoen van deze serie en een aanrader voor de comedy-liefhebber.