Full Frontal

Nathan Strik
12-01-2004

3.6

Full Frontal (DVD)

Ter gelegenheid van de verjaardag van hun vriend Gus, komen een aantal Hollywood-vrienden bijeen. Voorafgaand aan het feest volgen wij hen in het dagelijks leven. We leren zodoende meer dan we willen weten over deze kleurrijke personages. Zo heeft Lee (Catherine Keener) wel erg aparte ideeën over hoe je iemand interviewt tijdens een sollicitatiegesprek. Lee´s zus Linda (Mary McCormack) werkt als masseur en krijgt van één van haar klanten een oneerbaar voorstel en de hond van Lee ontwikkelt een bijna fatale smaak voor stimulerende middelen. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van de rare gebeurtenissen die deze dag verre van doorsnee laten verlopen. En zelfs tijdens het verjaardagsfeestje van Gus die avond is de rust nog verre van weergekeerd.

Full Frontal wordt omschreven als een film-in-een-film-in-een-film en dat is wel een aardige omschrijving van wat je als kijker te wachten staat bij deze rolprent. Gedeeltelijk gefilmd met 35mm en gedeeltelijk met een DV-camera, weet je nooit helemaal zeker wat nu de \'werkelijkheid\' is en wat door moet gaan voor de filmwereld. En zelfs als je denkt dat je het doorhebt, gebeurt er wel iets waardoor je weer op het verkeerde been wordt gezet. Het is een originele manier om de taal van film te gebruiken om je publiek te misleiden en dat lukt regisseur Soderbergh (Traffic, Erin Brockovich) dan ook zeker. Daarnaast zitten er allerlei inside-jokes in zoals parodieën op regisseur David Fincher´s (Se7en, Fight Club) werkstijl, inclusief een cameo van deze beroemde regisseur. Ook Soderbergh schuwt de camera niet, of liever gezegd: gedeeltelijk niet, want een groot zwart blok voor zijn gezicht zorgt ervoor dat de filmmaker zelf amper te herkennen is. Het is jammer dat dit soort originele vondsten te lijden hebben onder het verhaal, dat vrij weinig om het lijf heeft en echte richting ontbeert. Je hebt als kijker tijdens de film niet echt een idee waar het nu allemaal over gaat en ook het einde biedt wat dat betreft weinig soelaas. Als experiment is het een interessante film om naar te kijken, maar verder is het toch een jammerlijk voorbeeld van stijl boven substantie.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 2002
Speelduur: 97 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: -

• Promotietrailers

Full Frontal is gefilmd met zowel DV-camera´s, als 35mm materiaal. De gebruikte ratio is een 1.33:1 ratio waarbij helaas een stuk aan de zijkanten is weggevallen. Wij hebben wel wat meer beeld boven en onder, maar het was beter geweest als de originele bioscoopratio was aangehouden. Zie screenshot 1 en 2 voor vergelijkingen tussen de 16:9 (regio 1) versie en onze versie. De kwaliteit van het aangeboden beeld wisselt door de gemixte stijlen nogal en dat is een behoorlijk understatement. Je hoeft enkel naar de screenshots op deze pagina te kijken om te zien wat we bedoelen. In alle 35mm shots (screenshot 1, 3 en 5) is de beeldkwaliteit prima en in alle DV-shots (screenshot 2, 4 en 6) is de kwaliteit om van te huilen.

Laten we bij dit laatste beginnen: de DV-shots hebben vooral last van de overmatige beeldruis, zonder twijfel extra versterkt om dat onprofessionele sfeertje te creeëren. Daarnaast zien we in donkere scènes problemen opduiken met low-level noise en andere narigheden. Het beeld is ook verre van scherp te noemen. Dit is natuurlijk allemaal de bedoeling geweest van de regisseur en hier zullen we verder dan ook niet verder op ingaan. Met de 35mm scènes is tenslotte weinig mis. De film is wat instabiel hier en daar en vertoont nog weleens een vlekje, maar zowel qua scherpte, contrast, als kleurverzadiging is de kwaliteit van die scènes zeer goed. De compressie heeft het natuurlijk vooral moeilijk in de DV-scènes, maar helaas duiken er ook tijdens de 35mm scènes wat kleine problemen op met posterisatie. Al met al geen beeldkwaliteit om over naar huis te schrijven. Want ondanks de goede kwaliteit van de 35mm scènes, maken de DV-shots toch het leeuwendeel van de film uit. Een onvoldoende dus voor het beeld, met de kanttekening erbij dat het een bewuste beslissing van de regisseur is geweest om ons een zo slecht mogelijke beeldkwaliteit voor te schotelen. De ondertiteling staat netjes onder in beeld, maar de chapterverdeling is behoorlijk krapjes met maar 7 hoofdstukken.

Er zijn twee geluidssporen vastgelegd op deze DVD. Een Dolby Digital 2.0 (224 kbit/s) spoor en een Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) spoor. De 5.1 track kent wat minimale ambiance waarbij er licht gebruik gemaakt wordt van de surroundkanalen. Afgezien hiervan is de track voornamelijk op de voorste kanalen gericht. De dialogen komen bij de 5.1 track niet netjes uit de centerspeaker, maar zijn uitgesmeerd over de twee voorste speakers. Dit geeft een ietwat onwerkelijk geluidsbeeld, maar gelukkig zijn de dialogen wel goed verstaanbaar. De 2.0 track mist uiteraard de ambiance van de 5.1 track, maar daar klinken de dialogen wel wat natuurlijker. Dit is dus één van die zeldzame gelegenheden waarbij de 2.0 track onze voorkeur geniet. Een track die vooral functioneel is en waar audioliefhebbers geen speciaal plezier aan zullen beleven.

Wat extra materiaal betreft komen we er helaas behoorlijk karig van af. Ten eerste laat de presentatie van deze DVD nogal te wensen over. In het hoofdmenu heb je slechts de keuze om de film te starten of om een drietal Promotietrailers (De Tweeling, S1m0ne en The Affair of the Necklace) te bekijken. Zelfs een fatsoenlijke ondertitel- en taalselectie ontbreekt en ook een chapterindex is nergens te bekennen.

Full Frontal is een experimentele film die zeker sterke punten heeft. Helaas allemaal op het gebied van stijl; qua verhaal is er niet veel te beleven. De film bevat enkele vermakelijke personages en hierin ligt een grote entertainmentfactor. Jammer dat het plot zo stuurloos overkomt, want het idee achter de film is zeker origineel. De beeldkwaliteit is aan de ene kant nagenoeg perfect en aan de andere kant (expres) slecht uitgevoerd. Helaas moeten wij het in onze regio zonder anamorfe transfer doen. De geluidskwaliteit van de 5.1 track heeft vooral te lijden onder de rare uitsmering van de dialogen, waardoor de 2.0 track onze voorkeur geniet. Ook in de extra´s is flink gesnoeid en de presentatie van de DVD laat flink te wensen over. Dit is dan ook een DVD die we ten zeerste afraden. En nieuwsgierigen doen er beter aan om uit te wijken naar andere regio´s.