Gung Ho

21-01-2004

4.1

Gung Ho (DVD)

Wanneer Hunt Stephenson (Michael Keaton) een Japans autobedrijf ervan kan overtuigen om de gesloten autofabriek in zijn woonplaats te heropenen, wordt hij thuis onthaald als een held. De fabriek is namelijk de enige manier om het noodlijdende dorp in leven te houden. Bij de overname hebben de Japanners een belangrijke taak voor Hunt: hij moet er voor zorgen dat zijn Amerikaanse collega’s de Japanse werkwijze overnemen. Dat blijkt geen makkelijke taak, want het Japanse “Alles Overhebben Voor Het Bedrijf” botst enorm met het Amerikaanse “Denk Allereerst Aan Jezelf”. Zal Hunt beide opvattingen kunnen verenigen?

De comedy Gung Ho uit 1986, geregisseerd door de geprezen Ron Howard (A Beautiful Mind, Ransom, Apollo 13), draait om de cultuurverschillen tussen Oost en West: Hoe kijken de Japanners tegen de Amerikaanse cultuur aan, en vice versa. Uiteraard bevat de film de nodige stereotypering en worden de verschillen in cultuur flink aangedikt, zowel aan Japanse als Amerikaanse kant, anders viel er weinig te lachen. Het verhaal van Gung Ho bevat echter weinig echte verrassing en volgt braaf het vooraf verwachte pad. Want na de onvermijdelijke botsing van culturen komt alles uiteindelijk natuurlijk netjes op zijn pootjes terecht, in de vorm van wederzijds respect. Qua plot is de film dus niets bijzonders, maar hoofdrolspeler Michael Keaton weet met zijn enthousiaste vertolking het geheel boven het gemiddelde te tillen. Bovendien bevat de comedy voldoende leuke momenten. Al met al is Gung Ho niet een van Howards beste producties, maar de film is desondanks vermakelijk genoeg om een keer te kijken.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1986
Speelduur: 107 min
Beeldverhouding: 2.10:1 anamorf
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865558850

Op beeldgebied kent de DVD van Gung Ho nogal wat problemen. Dit begint al bij de verhouding. Oorspronkelijk heeft de film de brede 2.35:1-verhouding, maar voor de DVD is deze teruggebracht tot circa 2.10:1. Waarom? Wie het weet mag het zeggen. Deze kleine wijziging in verhouding heeft geen rampzalig gevolgen, maar toch krijg je incidenteel het idee dat je aan de zijkant wat beeld mist (bijvoorbeeld omdat bepaalde personen maar net binnen het beeld passen, zie het tweede screenshot). De anamorfe transfer kent echter nog meer gebreken. Wat te denken van de zeer softe weergave, de gedateerde kleuren, de regelmatig opduikende vuiltjes en het beroerde schaduwdetail? Conclusie: een benedenmaatse beeldkwaliteit, die bestraft wordt met een onvoldoende.

Voor de DVD-release heeft men de moeite genomen om het oorspronkelijke geluid te remixen naar een Dolby Digital 5.1-track (448kbit/s). Het eindresultaat is echter verre van perfect. Vanwege de tamelijk schelle klank, maar ook wat betreft kanaalgebruik. Op veel momenten is er namelijk enkel geluid uit de centerspeaker te horen, ook wanneer er genoeg gelegenheid is voor een wat levendiger geluidsbeeld. Perfect voorbeeld zijn de scènes in de autofabriek: ondanks dat de overige speakers uitstekend gebruikt zouden kunnen worden voor de vele omgevingsgeluiden die je in een dergelijke setting zou verwachten, krijg je slechts een iele monoweergave uit de centerluidspreker. Het geluidsbeeld opent zich sporadisch, bijvoorbeeld op de muzikale momenten, maar dat kan het vlakke, eendimensionale karakter van het spoor niet verhullen.

Deze ‘Stars for Sale’-uitgave bevat geen extra’s.

Gung Ho (1986) is een comedy van Ron Howard rond de verschillen tussen de Oosterse (Japanse) en Westerse (Amerikaanse) cultuur. Michael Keaton speelt op prima wijze de man die de overname van een Amerikaanse autofabriek door een Japans bedrijf in goede banen moet leiden. Aan de DVD van de film is duidelijk niet veel aandacht besteed. De 5.1-track klinkt meestal als een monotrack en de beeldkwaliteit valt erg tegen. Extra’s zijn er niet. Jammer dat de DVD zo matig is, want Gung Ho is best een onderhoudend filmpje.