Six Degrees of Separation

09-02-2004

5.8

Six Degrees of Separation (DVD)

Flan (Donald Sutherland) en Ouissa Kittredge (Stockard Channing) zijn een echtpaar en kunsthandelaars. Ze wonen in een schitterend appartement aan de rand van Central Park, Manhattan, New York. Hun Zuid-Afrikaanse vriend Geoffrey (Ian McKellen) is bij hen te gast. Een belangrijke avond, want de Kittredges hopen van hem 2 miljoen dollar te kunnen lenen voor de aankoop van een bijzonder meesterwerk. Maar die avond wordt het leven van dit New Yorkse echtpaar volledig op z’n kop gezet als een jonge man, genaamd Paul (Will Smith) plots voor hun deur staat. De man is vlak voor hun appartement aangevallen en licht gewond geraakt. Naar zeggen is hij bij de Kittredges terecht gekomen, omdat hij een Harvard studiegenoot is van hun kinderen. Het liefst zetten de Kittredges hem direct weer buiten de deur, omdat ze volledig gefocust zijn op de 2 miljoen dollar die ze zo nodig hebben. Maar de charmeur Paul weet hen te imponeren door zijn kennis van de kunst en hij zegt de zoon te zijn van niemand minder dan Sidney Poitier. Paul weet hen te overtuigen het geplande diner buitenshuis af te zeggen en kookt voor hen een prima diner. Onderwijl vermaakt hij hen met zijn verhalen over zijn jeugd. Maar al snel zal blijken dat zijn plotselinge verschijnen het leven van de Kittredges voor altijd zal veranderen….

Six Degrees of Separation is gebaseerd op het gelijknamige en succesvolle toneelstuk van John Guare. Guare heeft ook het script voor deze filmversie geschreven. Het verhaal begint in een soort flashback, vertelt door de Kittredges. Regisseur Fred Schepisi, van wie we recentelijk de film I.Q. (1994) hebben besproken, heeft een intrigerende film gemaakt, waarbij je constant benieuwd bent hoe een en ander zich zal ontwikkelen. Met een uitstekende hoofdrol van Will Smith, net voor hij bekend werd met blockbusters als Bad Boys (1995), Independence Day (1996) en Men in Black (1997). Stockard Channing, die door de meeste onder ons nog steeds geassocieerd wordt met haar rol van Betty Rizzo in Grease, heeft voor haar rol in deze film zowel een Oscar® als een Golden Globe® nominatie gekregen. De film wordt adequaat met muziek ondersteund, waar meestercomponist Jerry Goldsmith voor tekende. Een jaar later werkten Schepisi en Goldsmith weer samen met de film I.Q. De titel van de film Six Degrees of Separation is afkomstig van een uitspraak dat alle mensen met elkaar verbonden zijn door zes andere mensen. Zes stappen tussen jou en alle andere mensen op de aarde.

Genre: Drama, Komedie/Humor
Jaar: 1993
Speelduur: 108 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8712626030843

• Originele bioscooptrailer

De film staat in het oorspronkelijke bioscoopformaat 2.35:1 anamorf op deze DVD. Een voor dit type film verrassend brede beeldverhouding, maar regisseur Fred Schepisi heeft het filmvlak goed gebruikt. Het kleurrijke beeld oogt natuurlijk, met goed verzadigde kleuren. De scherpte en detaillering van het beeld worden enigszins negatief beïnvloed door de aanwezige beeldruis. Het contrast is prima in orde. Af en toe is een spettertje in het beeld. Edge enhancement is nauwelijks zichtbaar.
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags) is slechts kort merkbaar. De ondertiteling (wit) is duidelijk en goed geplaatst met een prima leesbaar lettertype.

Het oorspronkelijke Ultra Dolby Stereo geluid is gemixt in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). De film is voornamelijk dialogen met ondersteuning van de muzikale soundtrack van Jerry Goldsmith. De dialogen komen prima verstaanbaar uit de centerspeaker. De nadruk van de soundtrack ligt verder op de voorste kanalen. De filmmuziek komt daar met een goede stereospreiding uit de speakers. Detaillering van het hoog is ook voldoende. De surround kanalen worden nauwelijks hoorbaar gebruikt voor het ruimtelijke karakter van de muziek. Het LFE blijft de hele film ongebruikt.

De menuschermen zijn breedbeeldplaatjes en hebben geen achtergrondgeluid. Als enig extra vind je de Original Theatrical Trailer (~2 minuten), in 1.85:1 anamorf beeldformaat.

Six Degrees of Separation is een intelligent en bij tijd en wijle iets mysterieus drama van regisseur Fred Schepisi, gebaseerd op het gelijknamige succesvolle toneelstuk van John Guare. Will Smith speelt de jongeman Paul die op een avond het leven van kunsthandelaars Kittredge binnenstapt. Dit echtpaar, gespeeld door Donald Sutherland en Stockard Channing, wordt volledig geïntrigeerd door de charme van Paul, die hun leven volledig zal veranderen.
De film is door MGM/Fox uitgegeven in de budgetserie Big Deal. Je kunt hierbij rekenen op een goede kwaliteit van zowel beeld als geluid. Slechts één extraatje, de originele bioscooptrailer.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Fox Home Entertainment.