Murder at the Gallop

12-02-2004

6

Murder at the Gallop (DVD)

Wanneer de oude rijkaard Mr. Enderby het loodje legt komen zijn niet erg getroffen verwanten samen voor het voorlezen van zijn testament. Daar, in een geur van geld en mahoniehout, stelt tante Cora een pertinente vraag: “Hij werd vermoord, nietwaar?”. De rest van de familie wimpelt die bewering af, totdat Cora op haar beurt vermoord wordt. De familie is in vrees: wie wordt de volgende? Gelukkig kunnen ze rekenen op de hulp van Miss Marple (Margareth Rutherford), de pittige tante die niet terugschrikt voor een gezonde portie mysterie.

Murder at the Gallop (1963) is gebaseerd op Agatha Christie’s detective After the Funeral uit 1953. Opvallend genoeg is dit een boek uit de welbekende Hercule Poirot-reeks, en is Miss Marple dus in geen velden of wegen te bekennen. Maar goed, een beetje artistieke vrijheid bij een verfilming moet kunnen, toch? Al is het wijd en breed bekend dat Christie zelf geen fan is van de vier door George Pollock geregisseerde Marple-films. Maar dat terzijde. Murder at the Gallop is na Murder, She Said de tweede film met Margereth Rutherford als de beroemde bejaarde speurneus. Ook dit maal wordt zij bij haar speurwerk bijgestaan door inspecteur Craddock (Charles Tingwell) en bibliothecaris Mr. Stringer (een voor de film bedacht personage, gespeeld door Rutherford’s man Stringer Davis). Qua verhaaluitwerking, intrige en ontknoping is Murder at the Gallop niet zo sterk als zijn voorganger, maar de vermakelijke vertolking van Rutherford maakt alles goed. Wacht maar tot je het onvermoeibare vrouwtje de twist ziet dansen! Dit alles maakt Murder at the Gallop tot een leuke, luchtige detective-film.

Genre: Detective
Jaar: 1963
Speelduur: 78 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Turks, En vele andere
EAN: -

Toen Murder at the Gallop meer dan veertig jaar geleden in de bioscoop verscheen, had de film daar een verhouding van 1.66:1. Men heeft het beeld met een 1.33:1-verhouding op DVD gezet (vermoedelijk gaat het om een open matte). De transfer is netjes gedaan, vooral qua scherpte zijn de prestaties boven verwachting. Bovendien heeft de compressie nergens tot storende artefacting geleid. Eigenlijk is het opduiken van vuiltjes en krasjes het enige echte bezwaar. En ook wat dat betreft blijven de zaken meestal binnen de perken. Gemiddeld genomen is de transfer van Murder at the Gallop dan ook net ietsje schoner dan die van Murder, She Said. Prima beeld!

Er zal niemand zijn die bij een film als dit een overweldigende meerkanaals audiobeleving verwacht. En inderdaad, het geluid is gewoon lekker ouderwets mono en staat als Dolby Digital 2.0-track (192kbit/s) op DVD. Het geluid heeft enigszins te lijden onder de lichte ruis, de ietwat scherpe klank en beperkte dynamiek, maar wie dat storend vindt moet geen films uit lang vervlogen jaren bekijken. Bovendien volbrengt het spoor zijn belangrijkste taak: het verstaanbaar weergeven van de dialogen. Acceptabel geluid.

Geen extra’s op deze DVD, net als bij de overige drie Miss Marple-DVD’s in Warner’s Agatha Christie Collection.

De DVD van Murder at the Gallop, een film uit 1961, wordt gekenmerkt door een scherpe beeldtransfer met redelijk wat vuiltjes en beschadigingen (meestal niet echt storend) en aanvaardbaar monogeluid. Afgezien van de nette audiovisuele presentatie is de verdere toegevoegde waarde minimaal, want extra’s zijn er niet. Deze tweede Miss Marple-film met Margareth Rutherford is, net als het eveneens verkrijgbare Murder, She Said, een lekker luchtig moordmysterie. En dus een prima huurtip voor de liefhebbers van klassieke detectives. Al is het alleen maar om de onvermoeibare 71-jarige Rutherford de twist te zien dansen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.