What a Girl Wants

20-02-2004

6.1

What a Girl Wants (DVD)

Daphne Reynolds (Amanda Bynes) is een vrolijke tiener die haar hele leven alleen met haar moeder Libby (Kelly Preston) woont in Chinatown in New York. Over haar vader weet Daphne weinig, behalve de verhalen die haar moeder haar altijd vertelde. En dan, als Daphne 17 jaar is, steekt ze halsoverkop de grote plas over om voor het eerst haar aristocratische vader, sir Henry Dashwood (Colin Firth), te ontmoeten. Henry heeft zich juist verkiesbaar gesteld voor het Engelse parlement en is verloofd met de stijve Glyniss Payne (Anna Chancellor). Glyniss’ vader Alistair (Jonathan Pryce) is de man die ervoor zorgt dat Henry de ‘juiste’ dingen doet en het volgens hem zal schoppen tot premiér.
Het is voor Henry een grote schok als Daphne opeens voor zijn neus staat. Maar dankzij zijn moeder Jocelyn (Eileen Atkins) vindt Daphne een plekje in het grote huis. Dit geheel tegen de zin van Glyniss en haar dochter Clarissa (Christina Cole), die Daphne als een bedreiging voor hun toekomstige status zien. De onstuimige persoonlijkheid van Daphne en de stijve adellijke wereld van Henry botsen met elkaar, waardoor Daphne’s aanwezigheid op de elegante tuinfeesten en de stijve modeshows algauw uitpakt in een onbedoelde chaos. Daphne is vastbesloten in Henry’s wereld niet uit de toon te vallen, maar moet daarvoor haar echte aard verloochenen.

What a Girl Wants is een sprookjesachtige romantische komedie. Het verhaal heeft enige overeenkomsten met The Princess Diaries (2001) van regisseur Garry Marshall. Ook een verhaal waarin een jong meisje geconfronteerd wordt met een ander milieu dan waarin ze opgegroeid is. De film is gebaseerd op het toneelstuk The Reluctant Debutante uit 1956 van William Douglas-Home, die er in 1958 al zelf een filmverhaal van maakte. William Douglas-Home was de broer van Sir Alec Douglas-Home, die in de jaren ’60 kort premiér van Engeland is geweest. Voor deze verfilming hebben schrijvers Jenny Bicks en Elizabeth Chandler getekend voor het leuke filmscript. De film is niet bepaald verrassend te noemen met een voorspelbaar verloop en einde. De komische confrontatie tussen het losse Amerikaanse en het stijve Britse maakt de film toch onderhoudend, evenals het ontspannen spel van de acteurs. De film is vooral bedoeld voor de tienerjeugd en bij hen zal hoofdrolspeelster Amanda Bynes ook niet onbekend voorkomen. Bynes is onder andere bekend van haar ‘The Amanda Show’ van het Nickelodeon netwerk. De muziek in de film is afkomstig van Rupert Gregson-Williams en is gelardeerd met een aantal recente popsongs. Zowel de moeder van Daphne, gespeeld door Kelly Preston, als haar vriendje Ian Wallace, gespeeld door Oliver James, spelen in de film muzikanten. De liedjes die zij in de film zingen, hebben ze ook daadwerkelijk zelf ingezongen.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2003
Speelduur: 101 min
Beeldverhouding: 2.40:1 anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Commentaar (2)
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931246668

• verwijderde scenes
  • Audiocommentaar regisseur
  • Audiocommentaar Amanda Bynes
  • Mode en etiquette
  • What's a Girl to Wear?
  • Verborgen extra

Het oorspronkelijke filmbeeld met een beeldverhouding van 2.35:1 staat in de verhouding 2.40:1 anamorf op deze DVD. Zoals te doen gebruikelijk bij Warner releases van recente speelfilms is de beeldkwaliteit uitstekend. Kleuren zijn mooi helder en natuurlijk. Het scherpe beeld is detailrijk en heeft een uitstekend contrast. Het beeld is totaal vrij van ongerechtigheden. Enig kritiekpuntje dat we kunnen noemen is aliassing, dat een paar keer licht te zien is. Maar dat mag bijna geen naam hebben bij dit verder haast perfecte beeld. De film is netjes verdeeld in 28 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), maar de laagwisseling is niet merkbaar. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat iets te hoog onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de DVD. De soundtrack, met enkele goed klinkende popsongs, klinkt uitstekend. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen, dat de (pop)muziek een gedetailleerd breed stereobeeld geeft. De achterkanalen - in split-surround (stereo) – worden subtiel gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. De dynamiek van de soundtrack is prima met een goede balans tussen hard en zacht geluid. Het LFE-kanaal wordt incidenteel gebruikt voor het extra laag in de muziek. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

Het breedbeeldmenu’s zijn statische plaatjes voorzien van achtergrondgeluid. De extra’s zijn in 4x3 beeldformaat en hebben DD2.0 -192 kb/s geluid. Alhoewel de film echt iets is voor de tienerjeugd, ontbreekt bij alle extra’s de Nederlandse ondertiteling. Schande!