Three Blind Mice

24-03-2004

4.7

Three Blind Mice (DVD)

Thomas (Edward Fulong) is een jonge Londense computerspecialist. Hij woont alleen en is verslaafd aan internet, met name chatrooms en webcam. Hij surft regelmatig naar de site van de mooie Cathy, die ook alleen is. Elke dag zien ze elkaar via de webcam en zo ontstaat soort platonische relatie tussen beide. Tot op een dag hij niet meer op haar site kan komen door een wat vreemde firewall. Via zijn schoonzuster weet Thomas het juiste wachtwoord van de pc van zijn broer te halen. Op dat moment is Thomas live getuige van de brute moord op Cathy. Thomas probeert de politie te bellen, maar beseft dan dat hij niet eens Cathy’s echte naam weet en ook niet weet waar zij woont. Omdat Thomas zoveel details over de moord kan vertellen, is hij voor de politie de hoofdverdachte. De jonge, in internet gespecialiseerde, politieagente Claire (Emilia Fox) denkt dat Thomas meer weet dat hij zegt en zoekt contact met hem. Ook denkt zij dat Thomas onschuldig is. Claire roept de hulp is van haar ex-vriend Mark (Chiwetel Ejiofor), een bekende hacker. Gedrieën komen zij een tot een schrikbarende ontdekking, maar dan wordt Claire van de zaak gehaald.

Three Blind Mice, naar een waar gebeurd verhaal geschreven door Mikael Ollivier en Raymond Clarinard, is in basis een prima verhaal om te verfilmen. Toch schiet de uitwerking van Mathias Ledoux tekort. Ten eerste omdat de film, die een duidelijk thriller gehalte heeft, in spanning te kort schiet. En ten tweede je op geen enkele wijze verbonden voelt of kun associëren met de hoofdpersoon. Dat is jammer, want de acteurs zijn zeker tot goede prestaties in staat. Emilia Fox heeft onder andere ook gespeeld in Polanski’s The Pianist . Hoofdrolspeler Edward Furlong is bekend geworden door zijn debutrol in Terminator 2: Judgement Day , waarin hij de rol speelde van John Connor. Three Blind Mice is een Engels/Franse productie. Het merendeel van de cast is Engels, regisseur Mathias Ledoux is van Franse afkomst. Ledoux heeft op film gebied vooral Franse films gemaakt. Voor televisie regisseerde Ledoux onder andere de opening- en sluitceremonie van de Olympische Spelen in 1992 en regisseerde hij het concert Three Tenors in Paris. Niet alleen de cast van de film is Frans/Engels, de film speelt zich ook af in Londen en Parijs en is uiteraard in beide plaatsen op locatie opgenomen.
Het verhaal van Three Blind Mice is natuurlijk verontrustend en maakt eens te meer duidelijk welke inbreuk op privacy internet en webcams kunnen maken.

Genre: Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 91 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504967887

• Promotietrailers

De film staat in de beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is redelijk goed. Kleuren zien er goed en natuurlijk uit. Scherpte van het beeld is voldoende, de detaillering is redelijk. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. De film is van zeer recente datum, de filmprint is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft nauwelijks last filmgrain.
De film is verdeeld in 14 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkelzijdig, enkellaags), dus er is geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Een weinig spectaculaire soundtrack. Zowel filmgeluiden als de muzikale soundtrack komen met een goede stereospreiding uit beide frontspeakers. Laag is in redelijke mate aanwezig, hoog is voldoende gedetailleerd. Bij gebruik van de DPL-II decoder ontstaat een redelijk ruimtelijke soundtrack. Gebruik van de DPL-II geeft een iets minder gedetailleerd geluidsbeeld. Dialogen zijn altijd goed te verstaan. Stereo of DPL-II surround is naar eigen smaak te gebruiken, in beide gevallen is de kwaliteit voldoende.

De menuschermen zijn statische plaatjes in 1.33:1 formaat zonder achtergrondgeluid. De DVD bevat geen extra’s, behalve enkele promotionele trailers (Cypher, The Crooked Man en Swimfan) van andere Paradiso uitgaven op de DVD.

Three Blind Mice is het waargebeurde verhaal over een computerspecialist met een verslaving aan internet en webcams die op internet live een moord ziet gebeuren. Tezamen met een jonge politieagente komt hij een bijzonder lugubere zaak op het spoor. De film van de Franse regisseur Mathias Ledoux schiet te kort in spanning en opbouw van het verhaal.
De beeldkwaliteit van deze uitgave is goed, het geluid is met een stereotrack voldoende. Extra’s heeft deze DVD niet, behalve enkele promotionele trailers van andere Paradiso uitgaven.