Last Wave, The

14-04-2004

6

Last Wave, The (DVD)

Bij een helderblauwe hemel barst op onverklaarbare wijze een zware hagelbui los boven het droge Australische land. De hoofdstad Sydney wordt getroffen door zware regenval. Advocaat David Burton (Richard Chamberlain) heeft geen tijd zich daar het hoofd over te breken. Hij moet vijf Aboriginals verdedigen die een man hebben vermoord. De Aboriginals zwijgen als het graf maar David is vastbesloten de waarheid boven tafel te krijgen. Wanneer de Aboriginal Chris (David Gulpilil) in zijn dromen verschijnt, neemt de zaak een mysterieuze wending. Chris wijst David op het belang van zijn dromen en vertelt hem dat hij een ‘Mulkurul’ is. David begrijpt het niet. David’s vrouw Annie (Olivia Hamnett) vind het beangstigend dat David zo geobsedeerd is door de Aboriginals. David begint wel steeds sterker te vermoeden dat er een verband bestaat tussen de geruchten rond een ondergrondse gemeenschap in Sydney en de profetie dat het land zal ondergaan in een zondvloed. Hoe meer David zich verdiept in Aboriginal mythen, hoe groter de dreiging van een Armageddon realiteit lijkt te worden. De onverklaarbare hagelbui krijgt plotseling een heel andere lading. Was dit slechts het begin van het naderende einde?

In The Last Wave staat de mystiek van het leven centraal. In dit geval de mystiek rond de originele bewoners van Australië, de Aboriginals. Met deze mystiek weet de moderne ‘Westerse’ man veelal geen raad en probeert dit via wetenschap te bagatelliseren of zelfs weg te beredeneren. In de film laat de Australische regisseur Peter Weir zijn hoofdkarakter zich langzaam bewust worden van de mystieke kracht van de Aboriginals en de betekenis van zijn eigen nachtmerries. Het open staan voor een andere levenswijze of levensovertuiging is in Weir’s vroegere films het centrale thema. Eerder maakte hij Picnic at Hanging Rock (1974), waarin ook een mysterieuze gebeurtenis centraal staat. In het latere Witness (1985) speelt Harrison Ford een ‘moderne Westerse man’ die terecht komt bij een Amish gemeenschap. In Dead Poets Society (1989) met Robin Williams staat het diepere poëtische leven centraal. De laatste jaren maakt Weir andersoortige films. Zijn laatste film was de met Oscar® nominaties overladen Master and Commander: The Far Side of the World (2003).

Jaar: 1977
Speelduur: 101 min
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: -

• Filmography Peter Weir

De beeldverhouding van de film is 1.78:1, waarbij de transfer op DVD anamorf is. De beeldkwaliteit van deze film uit 1977 is redelijk. Zeker in het begin van de film zitten redelijk wat spetters in het beeld. Filmgrain is met name bij buitenscènes erg duidelijk aanwezig. De kleuren doen wat gedateerd aan, al is bekend dat Weir gebruik maakt van aangepaste kleurpaletten in de film. Het beeld is in het algemeen erg donker, waarbij het contrast niet altijd optimaal is. Vooral bij enkele donkere (nacht)scènes is het beeld te grijs. Scherpte van het beeld is redelijk met matige detaillering, edge enhancement is niet zicht toegepast.
De film is slechts onderverdeeld in 12 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (DVD met een enkele laag), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk en staat goed geplaatst in het beeld.

De film heeft origineel een mono geluidstrack. Op deze DVD release is staat een Dolby Digital 2.0 track (bitrate 192 kb/s). De filmmuziek heeft een redelijk stereobeeld, het merendeel van de overige filmgeluiden komt uit de centerspeaker. De soundtrack is niet surround geflaged, maar bij gebruik van de DPL-II decoder is er toch sprake van enige surround informatie. De regen met bijbehorende stormgeluiden komen dan ook uit de surroundspeakers evenals enkele ander effecten. Ook een typisch Aboriginal muziekinstrument, de ‘didgeridoo’ dat een diep trillend sonoor geluid voortbrengt, komt met enige surroundinformatie uit de speakers. Verder doet de geluidstrack wat gedateerd aan, mede door de beperkingen in het frequentiebereik. Hoog is beperkt, de lage geluidsregisters zijn nauwelijks aanwezig. Dialogen zijn goed te volgen, bij gebruik van de DPL-II decoder komen deze uit de centerspeaker.

Het breedbeeld hoofdmenu is een filmgerelateerde animatie met achtergrondgeluid. overige schermen zijn statisch zonder geluid.

Peter Weir – Filmography
Dit extra bestaat uit twee breedbeeld tekstschermen met een kort filmoverzicht van regisseur Peter Weir.

Een viertal trailers, alle films van Peter Weir uit de jaren ’70. Alle trailers in 16x9 anamorf beeldformaat met DD2.0 geluid en Nederlandse ondertiteling.

The Last Wave (3 minuten).
The Cars that ate Paris (~3 minuten).
Picnic at Hanging Rock (~4 minuten).
The Plumber (~2 minuten).

In The Last Wave laat de Australische regisseur Peter Weir ons kennis maken met de mystiek van de Aboriginals. De jonge advocaat David, gespeeld door Richard Chamberlain, neemt de verdediging op zich van vijf Aboriginals die verdacht worden van moord. David heeft last van nachtmerries, waarbij een van de Aboriginals David de profetie van deze dromen probeert te vertellen.
Deze release van A-Film heeft redelijke beeld- en geluidskwaliteit. Extra’s zijn mager, met slechts een filmoverzicht van de regisseur en enkele trailers van deze en andere Peter Weir films.