Mrs. Miniver

04-05-2004

7.6

Mrs. Miniver (DVD)

“Dit verhaal over een Engels gezin uit de middenklasse begint in de zomer van 1939 toen de zon scheen op vrolijke, onbezorgde mensen, die werkten en speelden, hun kinderen opvoedden en hun tuintjes verzorgden in het vrolijke onbezorgde Engeland, dat kort daarna wanhopig zou vechten voor haar leven en het leven zelf.” Aldus begint de film....

Dit Engelse gezin is de familie Miniver, woonachtig in een van de betere wijken in Zuid-Londen. Man des huizes is Clem (Walter Pidgeon), een succesvol architect. Zijn vrouw Kay (Greer Garson) geniet van haar rijke leventje en mag onder andere graag winkelen in hartje Londen. De Miniver’s hebben drie kinderen, Vincent (Richard Ney), Judy (Clare Sandars) en Toby (Christopher Severn). Dan is er nog de plaatselijke notabele Lady Beldon (Dame May Whitty) en haar kleindochter Carol (Teresa Wight). Vincent, ofwel Vin, is net afgestudeerd aan Oxford. Tussen hem en Carol openbaren zich de eerste tekenen van een verliefdheid. Lady Beldon vraagt Kay Miniver of zij aan Mr. Ballard (Henry Travers), de locale stationswacht waar Mrs. Miniver regelmatig een woordje mee wisselt, wil vragen hij zijn roos uit de lokale bloemenwedstrijd wil terugtrekken. De prijs is tenslotte de afgelopen 30 jaar al naar Lady Beldon gegaan. Dit leventje van trivialiteiten wordt wreed verstoord als tijdens een kerkdienst de aankondiging komt dat Duitsland de oorlog heeft verklaard met de rest van Europa. Het zal niet lang meer duren of de Tweede Wereldoorlog zal ook hun zorgloze leven drastisch beïnvloeden. Als Vin het huis verlaat om mee te vechten bij de RAF en manlief Clem zich aanmeldt als vrijwilliger om op het water te patrouilleren, is het Mrs. Miniver die huis en familie probeert te beschermen tegen de donkere wereld van de oorlog.

Mrs. Miniver is een relaas over de Tweede Wereldoorlog, bezien vanuit een persoonlijk perspectief. Geen gevechtsscènes en heldhaftige missies, maar een familie die hun zorgeloze leven vernietigt ziet door de oorlog. En van deze familie staat Mrs. Miniver, de vrouw des huizes, centraal. Haar zorgeloze leventje en haar perfecte gezin valt volledig uit elkaar door deze oorlog. En desondanks probeert zij zich staande te houden met haar eigen normen en waarden en probeert zij het leven dat zij kende zoveel mogelijk te bewaren. Regisseur William Wyler heeft er bewust voor gekozen om de focus op Mrs. Miniver te houden. Daarmee worden de gevolgen van de oorlog veel persoonlijker en intenser. Greer Garson speelt op prachtige wijze de rol van Mrs. Kay Miniver. Terecht kreeg zij in 1943 een Oscar® voor haar prestatie. Maar liefst zes Oscars® wist de film binnen te halen, nadat het twaalf (!) Oscar® nominaties had gekregen. De andere gewonnen Oscars® waren voor Beste Film, Beste Cinematografie, Beste Script, Beste regie en Beste actrice in een bijrol. Van de film Mrs. Miniver wordt gezegd dat het een propagandafilm voor de oorlog was. De film is gemaakt kort nadat Amerika betrokken raakte bij de Tweede Wereld. Winston Churchill zou gezegd hebben dat deze film meer voor de oorlog heeft betekent dan een ‘flotilla of destroyers’ (vloot oorlogsschepen).

Genre: Drama, Oorlog
Jaar: 1942
Speelduur: 128 min
  • Dolby Digital 1.0 - Duits
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Zweeds, En vele andere
EAN: 8717774230855

• Photo Gallery
  • Theatrical trailer
  • Greer Garson Academy Award Footage
  • MGM Shorts

De film is op 35 mm film vastgelegd, met een negatief beeldverhouding van 1.37:1, bekend als de academy standard. De film staat met een beeldverhouding van 1.33:1 (4x3) full frame op deze DVD.
Het zal ook bij deze Warner klassieker zijn geen verrassing zijn dat Warner weer een prima gerestaureerd zwart/wit beeld laat zien. Net als bij andere klassiekers uit dezelfde periode ziet ook nu het beeld er weer adembenemend mooi uit. Besef dat we een film bespreken die ruim 60 jaar geleden gemaakt is. Heel incidenteel zit nog wel een spettertje in het beeld. Het beeld heeft bij de begintitels wat last van telecine wobble (wiebelen in het beeld). Het contrast, voor een zwart/wit film erg belangrijk voor het juist weergeven van alle grijstinten, is wederom uitstekend. Scherpte en detaillering van het beeld zijn zo goed als ze zijn kunnen, rekening houdend met het gebruikte materiaal. Dit betekent dat het beeld af en toe wat soft aandoet, maar gemiddeld gesproken redelijk scherp is. Filmgrain is nog wel, soms duidelijk, in het beeld te zien. Weer een klassieker die in al zijn glorie te bewonderen valt. De film is netjes verdeeld in 32 chapterstops. De optionele ondertiteling is wit, maar staat iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

Het oorspronkelijke mono geluid van de film is ook onderhanden genomen en staat in Dolby Digital 1.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Dit betekent dat al het geluid alleen maar uit de centerspeaker komt. Ook hier weer een goed klinkende geluidstrack. Natuurlijk kun je door de beperkingen in het frequentiebereik horen dat het een oude geluidstrack is. Met name door de afwezigheid van het hoogste frequentieregio, evenals het missen van de lage tonen. Maar de geluidstrack is wel ruisvrij, geen spetter of kraakje te horen. De dialogen zijn prima te volgen.

De breedbeeld menuschermen op de DVD zijn statische plaatjes, waarbij alleen het eerste menu achtergrondgeluid heeft. Alle extra’s zijn in 1.33:1 zwart/wit beeldformaat, met DD2.0 mono geluid. Helaas ontbreekt de Nederlandse ondertiteling bij alle onderdelen. Engelse ondertiteling is wel aanwezig.

Greer Garson Academy Awards Footage (1 min)
Bij het in ontvangst nemen van haar Oscar® heeft Greer Garson een speech gehouden van 5½ minuut. Een record op dat moment. Hier een kort stukje uit deze speech.

Photo Gallery
Ruim 30 zwart/wit foto’s die op de set zijn opgenomen. Gepresenteerd in een breedbeeldkader zonder geluid.

MGM Shorts
Achter deze keuze gaan twee korte filmpjes schuil. Beide zijn duidelijke propagandafilms die tijdens de Tweede Wereldoorlog gemaakt zijn.

Mr. Blabbermouth (19 min)
Film uit 1942 van regisseur Basil Wrangell. Dit filmpje gaat over het gevaar van loslippig zijn.

For the Common Defence (21 min)
Eveneens uit 1942, geregisseerd door Allen R. Kenward. Thema is de samenwerking die nodig is om het oorlogsgevaar te bedwingen.

Theatrical Trailer (2½ min)
De originele bioscooptrailer uit 1943. Beeld is erg donker, geluid klinkt erg overstuurd.

Mrs. Miniver vertelt het verhaal van de Engelse familie Miniver die hun zorgeloze leven als gevolg van de Tweede Wereldoorlog ziet veranderen in een donker uitzichtloos leven. Terwijl de wereld om haar hen lijkt in te storten, probeert Mrs. Kay Miniver haar huis en familie bijeen te houden. De rol van Mrs. Miniver werd gespeeld door Greer Garson. Voor deze rol kreeg zij in 1943 een Oscar®, de film kreeg in totaal zes Oscars®..
Ook deze Hollywood klassieker is door Warner weer helemaal opgeknapt, resulterend in een goed uitziend zwart/wit beeld met een prima klinkende mono soundtrack. De film wordt beticht een propaganda film te zijn. Vanuit die gedachte zijn twee 20 minuten durende Amerikaanse propaganda films uit 1942 als extra toegevoegd. Een bijzondere film die je aan je collectie van klassieke films kunt toevoegen.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.