Orgazmo

10-05-2004

3.1

Orgazmo (DVD)

Joe Young (Trey Parker), een mormoon uit Utah, verzeilt tijdens zijn kruistocht in Hollywood op de set van Orgazmo, een pornofilm over een seksuele superheld. De beruchte regisseur Maxxx Orbison ziet in Joe de geknipte Orgazmo. Zijn religieuze opvoeding en gedachte aan zijn preutse verloofde houden Joe aanvankelijk tegen. Maar voor een pak geld zwicht hij uiteindelijk toch, onder de voorwaarde dat er een ‘stuntpik’ gebruikt wordt voor de daadwerkelijke daad. Tegen alle verwachting in wordt de film een grote hit en Joe een ster.

Orgazmo is geschreven en geregisseerd door Trey Parker en Matt Stone, tegenwoordig vooral bekend van de gepeperde animatieserie South Park (die onlangs alweer aan zijn achtste seizoen begonnen is). Ieder die wel eens een aflevering van deze komische serie gezien heeft weet dat subtiliteit vaak ver te zoeken is in het werk van Parker en Stone. Dit geldt uiteraard ook voor Orgazmo, waarin ‘stuntpikken’, zwaarlijvige pornosterren en – hoe kan het ook anders – orgasmen je om de oren vliegen. Dit alles verpakt in een typische Parker/Stone-visie op het geloof en de porno-industrie. Wat dit laatste betreft wisten beide heren de medewerking van een groot aantal mensen uit Het Vak te strikken, zo zal de liefhebber onder meer Jill Kelly, Shayla LaVeaux, Chasey Lain, Julie Ashton en veteraan Ron Jeremy in bijrollen herkennen. Al met al kent Orgazmo zijn vermakelijke momenten, maar over het algemeen is de film erg aan de flauwe kant. En daarmee is het wellicht een aardige filmpje voor een avondje alcoholisch bankzitten met wat vrienden, maar meer ook niet.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 1997
Speelduur: 90 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Beeldverhouding: 1.60:1 niet anamorf
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504966170

Voor deze Nederlandse DVD-release js de verhouding van het beeld van Orgazmo gewijzigd van 1.85:1 naar circa 1.60:1. Dat is al niet echt iets om toe te juichen, maar helaas houden de problemen daar niet op. De transfer is namelijk niet anamorf, en ook de kwaliteit valt erg tegen. Noemenswaardige tekortkomingen zijn de enorme hoeveelheid edge enhancement en de fletse kleurweergave. Ook het schaduwdetail en de scherpte schieten tekort, en bovendien zijn er scènes met flink wat vuil en beschadigingen. Tevens is op bepaalde momenten een zogenaamde ‘cigarette burn’ in de rechter bovenhoek van het beeld zichtbaar, een teken dat de releaseprint is gebruikt voor de transfer. Duidelijk geen DVD die op beeldgebied recht doet aan het medium.

Evenals de beeldkwaliteit is ook het geluid van deze DVD niet om naar huis te schrijven. De Dolby Digital 2.0-surroundtrack (192kbit/s) klinkt namelijk schel en gedateerd, en zit vol vervorming. Tevens zijn er op momenten kleine synchronisatieproblemen. Verder is het geluidsbeeld erg op de voorkanalen gericht, surroundgebruik blijft beperkt tot hier en daar wat ambiance. Pluspuntje zijn goed verstaanbare dialogen, al valt op dat deze via de ProLogic-decoder deels doorbloeden naar andere luidsprekers dan de center, waaronder die aan de achterkant. Een hoogst onspectaculair spoor.

Het zeer elementaire menu herbergt slechts twee opties, namelijk het starten van de film en het in- en uitschakelen van de ondertiteling. Een hoofdstukselectie ontbreekt dus, en hetzelfde geldt voor extra’s. Nul punten.

Orgazmo, waarin je ziet hoe mormoon Joe Young uitgroeit tot een pornoster en superheld, is een flauwe komedie van South Park-bedenkers Matt Stone en Trey Parker. De DVD van Orgazmo die we hier in Nederland voorgeschoteld krijgen maakt op geen enkel gebied gebruik van de mogelijkheden die het medium biedt: beeld en geluid doen denken aan die van een VHS-tape, en extra’s zijn in geen velden of wegen te bekennen. Een technisch teleurstellende uitgave van Paradiso.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Paradiso Home Entertainment.