Heroes Among Heroes

14-06-2004

4.4

Heroes Among Heroes (DVD)

Beggar So (Donnie Yen) is een gerespecteerd lid van het dorp. In hetzelfde dorp woont de legendarische Wong Fei-hung (Wong Yuk). De twee mannen respecteren elkaar en gaan samen de strijd aan tegen de opium die langzaam maar zeker het leven vernietigt van vele mensen in het dorp. De man die veel geld verdiend met de handel in opium is een Keizerlijke prins en die is uiteraard niet blij met de bemoeienis van de twee mannen. Hij bedenkt een list om Begger So en Wong Fei-hung tegenover elkaar te zetten. Dit plan lukt en de twee helden zijn nu elkaars tegenstander. Wong Fei-hung moet nu alleen de prins zien te verslaan maar heeft nu ook Beggar So om rekening mee te houden.

Heroes Among Heroes is geregisseerd door de legendarische Yuen Woo-ping. Iemand die de meeste mensen kennen van films als The Matrix en Kill Bill, waarvoor hij de actie verzorgde. Woo-ping heeft echter in Hong Kong al lang geleden furore gemaakt als regisseur van enkele Kung Fu klassiekers. Onder deze klassiekers valt Heroes Among Heroes echter niet. De film is vergelijkbaar met Iron Monkey, ook van de hand van Woo-ping, maar hieraan kan de film niet tippen. De vechtscènes zijn goed verzorgd, met vooral Donnie Yen die weer de show steelt. Het blijft altijd een genot om naar deze man te kijken. Het verhaal van de film is goed, maar de film zit vol met onnodige humor welke nooit echt grappig wordt. Toch blijft Heroes Among Heroes een aanrader voor de fans en dit door de zeer goed uitgevoerde vechtscènes, iets wat we wel aan Yuen Woo-ping kunnen overlaten.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1993
Speelduur: 90 min
Beeldverhouding: 1.40:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Kantonees
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777040164

Heroes Among Heroes is uitgevoerd in het vreemde beeldformaat 1.40:1 en is niet anamorf. Naast deze al zeer vreemde beeldverhouding valt er weinig positiefs te melden over de beeldkwaliteit helaas. Het eerste wat opvalt is de vele beschadigingen die er in het beeld zichtbaar zijn. Ook is er veel filmgrain aanwezig gedurende de gehele film. Verder blijft de scherpte achter en komt de film wat soft over. De kleuren ogen erg flets en onnatuurlijk. Verder is het beeld interlaced, wat je goed kunt zien aan screenshot 2.
De film is verdeeld in 18 hoofdstukken, wat netjes is voor een film van deze lengte. De optionele Nederlandse ondertiteling is goed te lezen, maar had wat lager in het beeld geplaatst mogen worden.

Op de DVD is één geluidsspoor te vinden, maar gelukkig is deze wel in de originele taal. De Kantonese Dolby Digital 2.0 track (192 kb/s) klinkt redelijk en scoort net een voldoende. Het geluid klinkt helder en is goed verstaanbaar. De ruimtelijkheid is beperkt, maar de film leent hier zich ook niet echt voor. Op sommige momenten klinkt de track wat schel, vooral tijdens de scènes waarin muziek te horen is. Ook had er wat meer laag in de track gemogen. Geen hoogvlieger dus deze track, maar voldoende voor een film als deze.

De enige extra’s op deze DVD zijn twee trailers. Echt veel voegt dit niet toe aan de DVD, dus het is allemaal wat magertjes. Het blijft natuurlijk altijd wel de vraag of er wel materiaal beschikbaar was. De trailers zijn uitgevoerd in het beeldformaat 1.33:1 en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Heroes Among Heroes is een redelijk onderhoudende film, vooral voor de fans van het genre. De vechtscènes zijn dik in orde, maar de rest van de film is soms wat langdradig met totaal niet grappige humor. De DVD stelt teleur, met een beeldkwaliteit die ver onder de maat is en je haast doet verlangen naar een uitgave op videoband. Geluid is voldoende, maar ook qua extra’s kan de DVD geen potten breken.