Lady Jane

23-06-2004

6.3

Lady Jane (DVD)

In 1553 plunderden de Engelse protestanten, met de zegen van de koninklijke familie, de rijkdommen van de Katholieke kerk, stalen ze de beste landbouwgronden en namen ze verder het beste wat het land te bieden had in bezit. In datzelfde jaar wordt, na de dood van Koning Henry VIII, zijn nog jonge zoon Edward VI (Warren Saire) de troonopvolger. De gezondheid van deze jonge koning is zwak en de protestante leider John Dudley (John Wood), hertog van Nothumberland, maakt gebruik zijn onervarenheid en zwakke gestel. De hertog weet Edward ervan te overtuigen dat het voor Engeland beter is als niet prinses Mary (Jane Lapotaire), maar zijn 16-jarige nicht lady Jane Grey (Helena Bonham Carter) de troonopvolgster wordt. Met Henry Grey (Partrick Stewart), hertog van Suffolk, heeft Dudley al gearrangeerd dat Jane met zijn zoon Guilford Dudley (Cary Elwes) zal trouwen. Jane voelt hier niets voor, maar Dudley weet de zaken zo te manipuleren dat Edward persoonlijk Jane overtuigt van het belang van dit huwelijk. Tot ieders verbazing worden Jane en Guilford verliefd op elkaar en spannen zij samen tegen hun beider vaders. De beide hertogen hebben weinig tijd om Jane en Guilford naar hun pijpen te laten dansen, want prinses Mary bereidt ondertussen samen met de Katholieken een coupe voor om haar rechtmatige troon terug te eisen.

Lady Jane is gebaseerd op een waar gebeurd historisch gegeven, waar door een vreemde speling van het lot de jonge lady Jane Grey voor de duur van negen dagen de koningin van Engeland was. Lady Jane Grey, hoe jong ze nog was, stond zeer afwijzend tegenover de religieuze opvattingen van de Engelse protestanten en keurde de wijze waarop zij als edelen te werk gingen volledig af. In een periode waarin vrouwen weinig te vertellen hadden kon zij als afgeschermde 16-jarige weinig beginnen tegen de heerschappij van deze mannen. In Lady Jane wordt redelijk accuraat de rol van lady Jane Grey neergezet in de korte periode waarin zijn groeide van een stille boekenwurm tot een vooruitstrevend politiek geëngageerde jonge vrouw die weigerde zich te conformeren aan de religieuze hypocrisie in Engeland. Regisseur Trevor Nunn legt in de film meer de nadruk op lady Jane’s persoonlijke leven en minder aandacht voor de historische rol de lady Jane heeft gespeeld. Het is vooral de romantiek die de hoofdrol speelt in deze film. Door Trevor Nunn op mooie wijze in beeld gebracht met prachtige kostuums en sfeervolle beelden van het oude Engeland. Zowel Helena Bonham Carter als Cary Elwes stonden aan het begin van hun acteercarrière met deze film en laten een mooie rol zien. Regisseur Trevor Nunn is tegenwoordig meer bekend van de enscenering van musicals, waaronder uiteraard de werken van Andrew Lloyd Webber, en enkele opera’s. Van recente datum zijn Nunn’s bejubelde ensceneringen van de musical Cats en het jubileumconcert van Les Misérables.

Genre: Romantiek
Jaar: 1986
Speelduur: 136 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865559468

• Photo Gallery

Het oorspronkelijke beeldformaat 1.85:1 is uiteraard anamorf op de DVD gezet. De beeldkwaliteit is vrij goed maar niet perfect. De kleuren zijn uitstekend en geven door hun warme, donkere en wat bruine tinten duidelijk de antieke 16e eeuw sfeer van Engeland weer. Contrast en zwartniveau zijn beide goed. Detaillering en scherpte zijn beide matig, waarbij het beeld wat soft aandoet. Dit wordt met name veroorzaakt door de constant aanwezige beeldruis en filmgrain. Af en toe is een spettertje in het beeld te zien. De gevolgen van edge enhancement zijn niet zichtbaar, dus waarschijnlijk is dit niet toegepast. De begintitels wiebelen zichtbaar in het beeld (telecine wobble).
De film is opgedeeld in 26 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is niet merkbaar geplaatst. De Nederlandse ondertiteling (wit) heeft een goed maar te groot leesbaar lettertype en staat veel te hoog geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack staat in Dolby Digital 2.0, surround gecodeerd (bitrate 192 kb/s) op deze schijf. Het totale klankbeeld wordt voornamelijk bepaald door de dialogen. De muziek komt met een redelijke stereobeeld uit beide frontspeakers, waarbij de surroundkanalen heel subtiel enige ruimtelijkheid aan de muziek geeft. Verder filmgeluiden komen met een sterk monokarakter voornamelijk uit de centerspeaker met een incidenteel gebruik van de frontspeakers. De soundtrack klinkt te schel in het hoog, laag is nauwelijks aanwezig. De subwoofer heeft bij deze film geen werk te verzetten. De dialogen zijn duidelijk te volgen.

De breedbeeldmenu’s zijn statische plaatjes, zonder achtergrondgeluiden. De menukeuze hebben een vrij kleine letter waardoor deze wat lastig zichtbaar is. Deze release heeft slechts één extraatje.

Photo Gallery
In breedbeeldschermen kun je 33 zwart/wit foto’s van de film bekijken.

Verder zit bij de DVD nog een inlay met tracklisting.

Lady Jane is gebaseerd op een waargebeurde historisch gegeven over de 16-jarige lady Jane Grey, die in het Engeland van de 16e eeuw door een rare speling van het lot gedurende negen dagen koningin van Engeland was. Dit alles tegen de achtergrond van politieke intriges tussen de protestanten en de katholieken.
De film is door Paramount uitgebracht in de budgetserie Stars for Sale. Beeld- en geluid hebben beide redelijk kwaliteit. Als extra is alleen een fotogalerij aanwezig.