Attack of the 50 Ft. Woman

09-07-2004

5.4

Attack of the 50 Ft. Woman (DVD)

Als Nancy (Daryl Hannah) voor de zoveelste keer genegeerd wordt door haar man Harry (Daniel Baldwin), die al lange tijd een buitenechtelijke verhouding heeft, rijdt ze met haar auto de woestijn in om bij zinnen te komen. Maar daar gebeurt er iets wat haar leven zal veranderen. Ze komt namelijk in contact met een vliegende schotel, die haar op een of andere manier bestraalt. Nancy blijft ongedeerd, en rijdt als een razende terug naar het dorp om haar verhaal te vertellen. Maar niemand gelooft haar. Daar komt echter verandering in als blijkt dat Nancy tot reusachtig formaat groeit als ze kwaad wordt gemaakt...

Attack of the 50 Ft. Woman uit 1993 is een remake van de gelijknamige productie uit 1958, die ondanks de twijfelachtige kwaliteit bekend staat als een cultklassieker. Gezien de titel zal het geen verrassing zijn dat het hier niet om een diepzinnig, Oscarwinnend drama gaat, maar om een pulpachtige science-fiction-prent. De remake werd geregisseerd door Christopher Guest, die als acteur vooral bekend is als Spinal Tap’s Nigel Tufnel. Op visueel gebied doet hij zijn best om de camerastandpunten, decors en kostuums van de jaren ’50 te imiteren, maar wat ons betreft had men de pulp-roots er nog wel ietsje dikker bovenop mogen leggen (bijvoorbeeld à la Mars Attacks!). Desondanks valt er over de ‘look’ van de film eigenlijk weinig te klagen. Ook het acteerwerk, onder meer dat van hoofdrolspeelster Daryl Hannah, is prima. Toch schort er wat. Probleem is namelijk dat er in principe maar weinig gebeurt in de film. Het duurt ruim drie kwartier voordat Daryl Hannah tot bovenmenselijke proporties groeit, en de ‘attack’ uit de titel komt pas de laatste tien minuten. De rest van de speelduur bestaat uit discussies (is ze nou wel of niet gek?) en dialogen die de overduidelijk aanwezige feministische thematiek in je gezicht wrijven. Maar goed, écht saai wordt de film nooit, mede vanwege de luchtige opzet. Al met al is de remake van Attack of the 50 Ft. Woman geen regelrechte topper (dat zal ook niemand van de film verwachten), maar gewoon een aardig tussendoortje voor de pulpliefhebber.

Genre: Komedie/Humor, Science fiction
Jaar: 1993
Speelduur: 86 min
EAN: 8715664017173

Attack of the 50 Ft. Woman is door DFW met een verhouding van 1.33:1 op DVD gezet. Het is niet duidelijk wat het oorspronkelijke beeldformaat is, maar aangezien het om een voor TV-gemaakte film gaat is het aannemelijk dat 1.33:1 de correcte verhouding is. Kijken we naar de kwaliteit van de transfer, dan constateren we dat het beeld een wat beperkte scherpte en dito schaduwdetaillering kent, en er als geheel wat vlak uitziet. De kleurweergave is eveneens niet spectaculair, maar kan over het algemeen wel door de beugel. Compressiefoutjes en zaken als grain en vuil zorgen nergens voor hinderlijke problemen. Wel een minpunt is de indeling van de film in een magere zes hoofdstukken. Al met al is de beeldkwaliteit niet perfect, maar een magere voldoende is wel op zijn plaats.

Geen 5.1-remix op deze DVD, maar gewoon een Dolby Digital 2.0-spoor (224kbit/s). Wat gezien het B-film-karakter van Attack of the 50 Ft. Woman natuurlijk geen verrassing is. Helaas kan de 2.0-track maar weinig indruk maken. Bijvoorbeeld qua klank: laag is in ruime mate aanwezig, zij het niet altijd even strak, maar het hoog klinkt erg schel. Ook wil het geluid nog wel eens wat ‘jengelen’. Verder is het spoor niet als surroundtrack geflagd, maar toch kan via de ProLogic-decoder geprofiteerd worden van een actief gebruikt surroundkanaal. Prima dus! Al doet zich via DPL wel het vervelende verschijnsel voor dat de dialogen niet netjes enkel naar de center gestuurd worden, maar ook naar links en rechts. Dat komt de natuurlijkheid van het geluidsbeeld niet bepaald ten goede. Matig geluid.

Geen extra’s op deze DVD (of je moet de productieaantekeningen aan de binnenkant van de hoes hieronder willen tellen), die uitgegeven is op het Extreme-label van DFW.

In 1993 kwam Christopher Guest met een update van cultklassieker Attack of the 50 Ft. Woman uit 1958, nu met Daryl Hannah in de ‘titelrol’. Het origineel staat bekend als een van de slechtste films ooit, maar de remake is redelijk te pruimen. Mits je weet wat je kunt verwachten (een pulpachtige prent met een knipoog naar de jaren ’50). De DVD-uitgave is zoals we zouden verwachten van een film van dit kaliber: kaal, met een matige beeld- en geluidskwaliteit. Geen bijzonder boeiende schijf dus.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.