Fighting Temptations, The

21-07-2004

5.5

Fighting Temptations, The (DVD)

Het kleine dorpje Monte Carlo in Georgia heeft een gospelkoor met passie en swing waar ze trots op zijn. In het kerkkoor zingt ook de zangeres Maryann Hill (Faith Evans), die daarnaast ook optreedt in een lokale bar. Paulina Richardson (LaTanya Richardson), de zuster van dominee Lewis (Wendell Price), spreekt van de muzikale aspiraties van Maryann schande en weet het voor elkaar te krijgen dat Maryann het koor verlaat. Met haar jonge zoon Darrin (Nigel Washington) verlaat zij vervolgens het kleine plaatsje.
Jaren later is Darrin (Cuba Gooding Jr.) een gladde reclamejongen die dankzij vele leugens ogenschijnlijk succesvol is. Maar juist door deze leugens raakt hij zijn baan kwijt. Op datzelfde moment krijgt Darrin het bericht dat zijn tante Sally Walker (Ann Nesby) is overleden en hij aanwezig moet zijn bij het voorlezen van het testament. Met gemengde gevoelens keert Darrin terug naar zijn geboortedorp Monte Carlo. De erfenis blijkt $150.000 te zijn, alleen moet Darrin wel eerst met het gospelkoor een belangrijke wedstrijd winnen om het geld te kunnen krijgen. Alleen het gospelkoor van weleer is er niet meer. Wat rest kan niet eens goed zingen, maar ook bij Darrin ontbreekt de echte passie. Zijn erfenis lijkt verder weg dan ooit, tot hij de prachtige en talentvolle jazzzangeres Lilly (Beyoncé Knowles tegenkomt. Darrin is in meerdere opzichten weg van haar, maar ook nu is er weer verzet van Paulina tegen haar aanwezigheid.

Laten we maar direct in huis vallen. Het verhaal van The Fighting Temptations is tamelijk standaard, voorspelbaar en clichématig. En zonder de ruim aanwezige muziek was de film niet eens interessant. Maar als je van heerlijke swingende gospelmuziek (denk hierbij aan het gospelnummer dat Jake ‘Joliet’ Blues zingt in de Blues Brothers) en moderne R&B en rapmuziek houdt, dan kun je met volle teugen genieten van deze film. De muziek die met veel passie door vele talenten gebracht wordt, maakt dat je haast onmogelijk stil kunt blijven zitten. En dan blijkt de film juist wel de moeite waard te zijn.
De muzikale hoofdrol is weggelegd voor Beyoncé Knowles, voormalig leadzangeres van Destiny’s Child en ontdekt door Whitney Houston. Zij won met haar rol de Black Reel Award met het nummer He Still Loves Me. Maar er zit veel meer muzikaal talent in de film. Zoals Faith Evans die de moeder van Darrin speelt. Zij zingt onder andere samen met Whitney Houston de songs van de film Waiting to Exhale (1995). Dominee Shirley Caesar is één van de bekendste gospelkoorleiders in Amerika, zij speelt zichzelf in de film. Montell Jordan speelt een gevangene die Darrin in het gospelkoor haalt. Montell is een bekende R&B zanger. Bij de wedstrijd ook een optreden van het gezelschap Blind Boys of Alabama, een werkelijk bestaand gospelgezelschap dat al 60 jaar optreedt. T-Bone, speelt ook een gevangene, is in Amerika een bekende rapper. Een prachtig nummer is bijvoorbeeld de Paul Simon song Loves Me Like A Rock, gezongen door The O’Jays. Let hierbij op hoe enkele kappersattributen voor ritmische ondersteuning zorgen. Geweldig gewoon. En zo is nog veel meer zangtalent in de film te ontdekken.
Hoe past Cuba Gooding Jr. in dit geheel, want zijn rol is geen muzikale. Hij zorgt meer voor de komische noot. Zeker als je hem ziet bewegen als koorleider voor het koor, zie hiervoor bijvoorbeeld de voorkant van de cover. Zijn rol leverde Cuba een nominatie voor een Razzie Award op. Naar onze mening niet terecht, want hij speelt best een leuke rol. De film is mede geproduceerd door MTV en met de toevoeging van de moderne R&B en rapnummers spreekt zij ook de jongere generatie aan. De gospelwedstrijd aan het eind van de film is muzikaal genieten.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2003
Speelduur: 118 min
  • Dolby Digital 5.1 - Hongaars
  • Dolby Digital 5.1 - Tsjechisch
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865559321

• Theatrical trailer
  • extended scenes
  • Extended Music Numbers

De film staat met het originele bioscoop beeldformaat van 2.35:1 anamorf op deze DVD. Het zeer kleurrijke en scherpe beeld wordt zeer mooi weergegeven, met goed verzadigde kleuren die natuurlijk aandoen. Tevens heeft het beeld uitstekend contrast en zwartniveau. Er is een lichte vorm van edge enhancement toegepast. Uiteraard is bij deze nieuwe film het beeld volledig vrij van spetters, krasjes of andersoortige ongerechtigheden.
De film is zeer netjes verdeeld in 20 chapterstops. De laagwisseling op deze DVD-9 (dubbellaags) is netjes weggewerkt en niet merkbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling is netjes onder in het het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige soundtrack is Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). Doordat alle beschikbare kanalen worden gebruikt, ontstaat een zeer goed klinkende surround track. De soundtrack heeft een lichte nadruk op de voorste kanalen. De muziek daarentegen klinkt zeer ruimtelijk, dankzij het gebruik van de surroundspeakers. De soundtrack klinkt goed vol met een lekker stevig laag en goede detaillering in het hoog. Het LFE kanaal wordt hierbij goed passend gebruikt. De dialogen zijn altijd goed te volgen en komen uiteraard uit de centerspeaker.

De geanimeerde breedbeeld menuschermen zijn voorzien van achtergrondmuziek. De extra’s zijn beperkt en concentreren zich vooral op de muziek in de film. Beeldformaat van de extra’s is 2.35:1 niet anamorf, het geluid is DD5.1 (448 kb/s) en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Extended Music Numbers (31 min)
Hier heb je keuze om van de belangrijkste songs in de film de complete versie te beluisteren, dat dankzij het DD5.1 geluid prima klinkt. De nummers zijn apart aan te kiezen en zijn:
- Heaven Knows – performed by Faith Evans (5 min)
- Everything I Do – performed by Beyoncé & Bilal (4 min)
- Loves Me Like A Rock - The O\'Jays (2½ min)
- Down By The Riverside / To Da River – performed by The O\'Jays, T-Bone, Zane and Montell Jordan (5 min)
- Darrin Leads the Choir with Rain Down – performed by Angie Stone and Eddie LeVert Sr. (3 min), waarbij de camera alleen op Cuba Gooding Jr. staat die zich als koorleider uitleeft.
- Soldier – performed by Blind Boys Of Alabama (4 min), het optreden van deze groep bij de wedstrijd aan het eind van de film.
- Waiting – performed by Ramiyah (4 min), ook een optreden van deze gospelgroep bij de wedstrijd aan het einde van de film.
- Won\'t Ever Change –performed by Mary, Mary (4 min), het optreden van dit gospelduo bij de wedstrijd aan het eind van de film.
Het prachtige nummer dat Beyoncé met het gospelkoor van Cuba aan het eind van de film in de wedstrijd zingt, zit al compleet in de film en ontbreekt daarom bij dit overzicht. Er is ook een Play All optie.

Extended Scenes (13 min)
Een zevental scènes, waarvan hier de langere niet ingekorte versie is te zien. Elke scène is apart aan te kiezen, er is ook een Play All optie.

Theatrical Trailer (2½ min)
Leuke bioscooptrailer van de film in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat.

The Fighting Temptations is een enerzijds een clichématige film met een voorspelbaar plot en een dik opgelegd moraal. Maar ook een lekkere ‘feel good movie’. Anderzijds is het een heerlijke muzikale film met prachtige gospelnummers en R&B en rapmuziek. Met prachtige, warme en enthousiaste muzikale bijdragen van diverse grote muzikale talenten. Muzikale hoofdrol is voor Beyoncé Knowles, Cuba Gooding Jr. speelt de andere hoofdrol.
Beeld- en geluidskwaliteit van deze Paramount uitgave zijn uitstekend. Van de toegevoegde extra’s zijn de complete muzikale nummers zeer de moeite waard. Een nette release van een film die voor muziekliefhebbers zeker de moeite van het proberen waard is.