Enter the Dragon (SE)

28-08-2004

6.2

Enter the Dragon (SE) (DVD)

Lee (Bruce Lee) woont en traint in de Shaolin Tempel en brengt zijn dagen door met trainen en lesgeven. Op een dag wordt hij benaderd door een man die werkt voor de overheid. Hij wil dat Lee voor hem naar het eiland gaat van een vroegere Shaolin Tempel student genaamd Han (Kien Shih). Han wordt verdacht van opiumsmokkel en vrouwenhandel en de overheid wil dat Lee bewijzen verzameld zodat ze Han kunnen oppakken. Op het eiland wordt een Martial Arts toernooi gehouden en dit is uiteraard de perfecte dekmantel voor Lee. Dan krijgt Lee te horen dat één van Han’s mannen een aandeel had in de dood van zijn zus. Nu wordt het een persoonlijke zaak voor Lee en hij vertrekt naar het eiland.

Enter the Dragon is de laatste complete film van Bruce Lee die hij maakte in zijn korte leven. Hij heeft echter nooit het succes ervan kunnen ervaren aangezien hij drie weken voor de première overleed. Rond de dood van Lee doen nog steeds de meest vreemde verhalen te ronde. Sommige mensen denken dat hij is vermoord door de Chinese Maffia en anderen houden het op de officiële verklaring. Zelfs hier bestaat twijfel over aangezien er twee doctoren met een verschillende verklaring zijn. De één zegt dat hij stierf door een allergische reactie op cannabis en de ander zegt dat het een allergische reactie was op een pijnstiller die hij had ingenomen tegen hoofdpijn. Wat de waarheid ook is, belangrijker is het te kijken naar Lee’s leven in plaats van zijn dood. Enter the Dragon was de eerste film die Lee maakte voor een Amerikaanse studio en moest zijn succes garanderen over de gehele wereld. In Hong Kong was hij al een superster. De meningen zijn verdeeld over deze film, maar de meeste fans zijn het over eens dat het niet de beste film van Bruce Lee is. Deze eer gaat vaak naar Fist of Fury of Way of the Dragon. Toch is dit ook zeker een goede Martial Arts film. De vechtscènes werden door Lee zelf verzorgd en zien er goed uit. Het acteerwerk is soms wat houterig, iets wat wordt versterkt door de soms slechte nasynchronisatie. Feit blijft dat de film verplichte kost is voor alle Bruce Lee fans en fans van Martial Arts films in het bijzonder.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1973
Speelduur: 98 min
Verpakking: Duo Keep Case
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 321931286336

• TV Spots
  • Interviews
  • Featurettes
  • Documentaires

Enter the Dragon wordt anamorf weergegeven in het originele 2.35:1 beeldformaat. Het beeld is speciaal voor deze uitgave digitaal gerestaureerd en het resultaat mag er wezen. Dit is de beste versie van de film die je zult tegen komen. Je zou haast vergeten dat je naar een film van meer dan 30 jaar oud zit te kijken. Scherpte, contrast en zwartniveau zijn allemaal dik in orde en de kleuren ogen natuurlijk en mooi vol. Filmgrain is in minimale hoeveelheid aanwezig en verder zijn er geen artefacten te bespeuren. Zoals gezegd een uitstekende transfer.
De film is verdeeld in 29 hoofdstukken en de optionele ondertiteling staat netjes onder in het beeld en is duidelijk te lezen.

De originele Engelse soundtrack staat op de DVD als Dolby Digital 5.1 (448 kb/s). De track concentreert zich voornamelijk op de voorkanalen en kent een minimaal gebruik van de surroundkanalen. Veel geluid komt hierbij ook nog eens uit de centerspeaker wat de toch al tegenvallende ruimtelijkheid niet ten goede komt. Het geluid klinkt wel mooi helder en zonder beschadigingen. Het LFE kanaal laat ook niet veel van zich horen, maar echt missen doe je hem ook niet aangezien dit geen film is met zware explosies. Een redelijke track waar misschien iets meer in had gezeten.

De DVD menu’s worden weergegeven in het formaat 1.78:1 en bestaan uit een afbeelding van Bruce Lee, aangevuld met animaties. Het achtergrondgeluid wordt weergegeven in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Warner heeft aardig wat extra’s op deze DVD gezet en ze zijn verdeeld over twee schijven. Het beeldformaat is tenzij anders aangegeven 1.33:1 en het geluid Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Disc 1

Het commentaar tijdens de film wordt geleverd door Paul Heller. Heller was één van de producenten van de film en heeft zo veel te vertellen over Bruce Lee en de opnames van de film. Alles van het eerste idee voor de film tot aan de laatste opname komt aan bod. Een zeer informatief commentaar. Het commentaar is bovendien voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Blood and Steel: Making of Enter the Dragon (29 min.)
Een erg uitgebreide making of waarin allerlei betrokkenen vertellen over het tot stand komen van de film. Producenten, de schrijver van het script, de cameraman en de acteurs komen allemaal aan het woord en vertellen hoe zij het maken van de film en het werken met Bruce Lee ervaren hebben. De recent opgenomen interviews worden afgewisseld met beelden van achter de schermen.

Bruce Lee: In His Own Words (19 min.)
Bruce Lee vertelt zelf aan de hand van historische beeld en geluidsfragmenten zijn ideeën over Martial Arts, filosofie en het leven. De beelden van het interview worden afgewisseld door foto’s uit de persoonlijke collectie van Lee’s weduwe en beelden uit zijn films. Een erg interessante documentaire voor de echte Bruce Lee fan, aangezien het altijd erg interessant is om hem te horen en zien praten over zijn leven en zijn grote passie, de vechtkunsten.

Linda Lee Cadwell Interview Galley (15 min.)
Bruce Lee’s weduwe gaat kort in op enkele onderwerpen zoals het ontmoeten van Lee, zijn passie voor Kung Fu, zijn filmcarrière en zijn gezinsleven. De verschillende onderwerpen zijn apart te selecteren of allemaal achter elkaar te bekijken.

Lair of the Dragon
Dit onderdeel van de special features op de eerste schijf bestaat uit twee delen. Het eerste deel heet 1973 Featurette en is een making of die is opgenomen tijdens de opnames van de film. Er zijn beelden te zien van achter de schermen en er wordt commentaar geleverd door een onbekende man die vertelt over het maken van de film. Speelduur is 7 minuten.
Het tweede onderdeel heet Backyard Workout with Bruce en de naam zegt het eigenlijk al, een bijna twee minuten durend filmpje waarin we Bruce Lee aan het trainen zien in zijn achtertuin. Hij deelt enkele rake klappen uit op een bokszak en trapt een leerling een blauwe arm ondanks dat deze een stootkussen voor zijn lichaam houdt. De fans van Lee zullen deze beelden wel eens eerder gezien hebben en zijn onderdeel van een veel langer durend filmpje. Waarom de gehele film er niet opstaat is niet duidelijk.

Disc 2

Curse of the Dragon (87 min.)
Een zeer uitgebreide en informatieve documentaire die voorheen ook los te krijgen was op video. Het gehele leven van Bruce Lee komt aan bod, van zijn geboorte tot aan zijn dood. Vele mensen die hem gekend hebben komen aan het woord waaronder zijn weduwe, zijn broer en voormalige leerlingen zoals James Coburn, Chuck Norris en Kareem Abdul Jabbar. Ook wordt er even stilgestaan bij de dood van Lee’s zoon, Brandon, die om het leven kwam tijdens filmopnames van de film The Crow. Een erg goede zet van Warner om deze documentaire op deze DVD plaatsen want hij had makkelijk los uitgebracht kunnen worden.

Bruce Lee: A Warriors Journey (99 min.)
Ook hier weer een ruime documentaire die ingaat op het leven van Bruce Lee. Wat deze documentaire onderscheidt van anderen is dat een groot gedeelte gaat over Lee’s film Game of Death. Een film die hij nooit afmaakte omdat hij de opnames stillegde om aan Enter the Dragon te werken. Na de dood van Lee werd de film door anderen afgemaakt en bevat slechts 11 minuten waarin Lee te zien is. Aan de hand van recent teruggevonden verloren gewaande beelden en aantekeningen van Lee wordt de film vertelt zoals hij hem voor ogen had. Het mag geen verassing heten dat de uiteindelijke versie weinig lijkt op de versie die Lee graag had gemaakt. Een unieke documentaire met unieke beelden, genieten dus voor de echte fan.

Theatrical Trailers
Vier trailers van de film, elk met een eigen onderwerp.

• Mysterious Island (3 min.)
  • Champion of Champions (1 min.)
  • The Deadly 3 (1 min.)
  • Island Fortress (2 min.)

Beeldformaat is 2.35:1 letterboxed en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

TV Spots
Zeven korte trailers gemaakt voor TV, ook allen met een eigen onderwerp.

• Roper, Williams and Lee (31 sec.)
  • The Deadly 3 (1 min.)
  • The Island of Han (57 sec.)
  • Review Spot (58 sec.)
  • Champion of Champions (55 sec.)
  • Fury is Back (27 sec.)
  • The Crown Prince of Combat (30 sec.)

Enter the Dragon is de laatste complete film van Bruce Lee en verplichte kost voor fans van Martial Arts films. Hoewel de film niet zo sterk is als een paar van Lee’s eerdere films, valt er toch genoeg te genieten. De DVD bevat een nieuwe digitaal gerestaureerde transfer en daardoor is het beeld meer dan goed te noemen. Het geluid is voldoende maar hier had meer in gezeten. Qua extra’s hebben we niet te klagen, deze zijn meer dan voldoende. Vele interessante documentaires zijn te bekijken, evenals historisch verloren gewaand beeldmateriaal. Een uitstekende DVD van een film die het verdient een mooie uitgave te krijgen.