For the Boys

31-08-2004

6.1

For the Boys (DVD)

In 1942 wordt de onbekende zangeres Dixie Leonard (Bette Midler) door haar oom Art Silver (George Segal), die tekstschrijver is voor de grote Amerikaanse entertainer Eddie Sparks (James Caan), uitgenodigd om naar Engeland te komen. Zij krijgt daar de kans om met Eddie Sparks op oudejaarsavond op te treden voor duizenden militairen. Bij aankomst krijgt Dixie last van haar zenuwen, maar eenmaal op het podium speelt en zingt ze de grote Eddie van het podium. Dit tot grote ergernis van Eddie, die zichzelf als artiest erg hoog acht en Dixie zo snel mogelijk weer kwijt wil. Maar zowel Eddie’s producer als Art Silver zien in hen een duo met mega grote kansen. En dat is het begin van een lange en succesvolle artistieke relatie tussen Eddie en Dixie. In de daarop volgende jaren treden zij in de verschillende oorlogen op ‘for the boys’ (voor de manschappen) in Korea, Japan en Vietnam. Buiten het podium kunnen Eddie en Dixie totaal niet met elkaar opschieten. Als Dixie’s man, die in het leger zit, wordt gedood, werpt Eddie zich op als vaderfiguur voor haar zoontje Danny (Christopher Rydell). Dat Eddie alleen maar aan zichzelf denkt, blijkt wel als hij in Japan op kerstavond na 18 jaar samenwerking Art Silver als gevolg van de McCarthy campagne zonder blikken of blozen ontslaat. Vanaf dat moment stopt ook Dixie haar samenwerking met Eddie. In de jaren daarna wordt Danny als militair uitgezonden naar Vietnam. Eddie regelt een optreden in Vietnam, waardoor ze ook Danny kunnen ontmoeten. Dat is zijn manier om Dixie zover te krijgen toch nog één keer op te treden. Het optreden eindigt in een dramatische aanslag van de VC. Vanaf dat moment verbreekt Dixie elk contact met Eddie. Na 25 jaar wordt Dixie uitgenodigd om samen met Eddie een onderscheiding van de Amerikaanse president in ontvangst te nemen.

In For the Boys staat de explosieve relatie tussen een goed gebekte zangeres en een omhoog gevallen entertainer centraal. Op de bühne weten ze met groot succes het publiek te entertainen. Maar buiten het podium botsen de twee karakters volledig. Regisseur Mark Rydell heeft van dit fictieve gegeven, op een script van Neal Jimenez en Lindy Laub, een bijna 2½ uur durende film gemaakt. In deze tijd wordt een boeiend relaas van 50 jaar muziek, oorlog en herinneringen met een lach en een traan weergegeven. Vooral de eerste drie kwartier van de film is erg sterk met een prachtige muzikale performance van Midler. Bette Midler is geen onbekende. Zij is een goedgebekte comédienne die ook beschikt over een uitstekend zangtalent. Niet alleen is zij te zien in verschillende komische speelfilms, zoals niet zo lang geleden verschenen in de verzameldoos Bette Midler DVD Collection. Zij krijgt met groot gemak grote zalen gevuld met een soloprogramma waarin zowel sketches als songs op het programma staan. Ze heeft daarin een eigen stijl, en daar moet je misschien wel van houden.
Met regisseur Mark Rydell heeft Midler eerder samengewerkt met de film The Rose (1979). Ook hierin speelde Midler een zangeres. Voor deze hoofdrol was Midler genomineerd voor een Oscar en kreeg zij een Golden Globe. Ook voor haar rol in For the Boys was Midler genomineerd voor een Oscar en won zij een Golden Globe. Binnenkort is Midler te zien in de nieuwe versie van The Stepford Wives met Nicole Kidman van regisseur Frank Oz.
Niet onvermeld mag natuurlijk James Caan blijven, die op uitstekende wijze de andere hoofdrol invult. Hierin lijkt hij een beetje op de rol van bandleider die hij speelde in de Franse film Les Uns et Les Autres (1981). Laatste opmerking over de film: het verouderingsproces van mensen is best moeilijk met make-up te realiseren. De film overbrugt een periode van 50 jaar, dus ook Midler en Caan ontkomen niet aan het verouderingsproces. Bij Midler moest ik toch wel even slikken over het resultaat. Ik hoop dat zij in het echt toch wat knapper blijft.

Genre: Drama, Muziekfilm, Oorlog
Jaar: 1991
Speelduur: 139 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Italiaans, Zweeds, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626016373

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.85:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit van deze film uit 1991 is redelijk tot goed. Het beeld ziet er goed uit met natuurlijke en heldere kleuren. Ook het contrast is goed. Het beeld is duidelijk opgeknapt, waarbij er geen spetters of krasjes als gevolg van vuil of beschadiging zichtbaar zijn. Het beeld doet soms wat soft aan, mogelijk bewust door de regisseur gedaan. Verder zijn scherpte en detaillering beide redelijk goed. Filmgrain is in mindere mate aanwezig, edge enhancement is licht toegepast.
De film is verdeeld in 18 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (single side, double layer), de laagwisseling zit midden in een scène en is daardoor kort merkbaar. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net leesbaar lettertype en staat een regel te hoog geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack is een remix in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). Een verrassend goed klinkende soundtrack. Speciaal natuurlijk waar het de passages met muziek betreft. Als geheel heeft de soundtrack een prima breed stereobeeld. Detaillering in het hoog is goed. Het aanwezige laag komt uit de frontspeakers, het LFE kanaal wordt niet gebruikt. Dankzij de surrounds klinkt de muziek en het gejoel van de toeschouwende soldaten mooi ruimtelijk. Ook de filmgeluiden komen met een goede spreiding uit de voorste luidsprekers. Hierbij worden de surrounds gebruikt voor enkele prima effecten, bv. een afvliegend vliegtuig. Bij de oorlogsscènes hebben de inslagen net voldoende laag om enig impact te hebben. Hier mist het diepste laag, wat gewoon niet in de geluidstrack aanwezig is. Dialogen en zang komen netjes en goed te volgen uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staan geen extra’s.

For the Boys is een prima film van regisseur Mark Rydell over een zang en entertainment duo dat over de hele wereld tijdens drie verschillende oorlogen optreedt voor de soldaten. De film beslaat een periode van 50 jaar aan muziek en herinneringen met een lach en een traan. Uitstekende hoofdrollen zijn er van Bette Midler en James Caan. Zij zijn op het podium het succesvolle duo, daarbuiten kunnen ze elkaar niet verdragen.
Deze Big Deal budgetrelease van FOX brengt de film met een redelijk goede beeldkwaliteit en een goedklinkende soundtrack in de huiskamer. Er staan geen extra’s op deze DVD. Een prima film met veel muziek en een aanrader om eens te bekijken.