Cry in the Dark, A

20-09-2004

7

Cry in the Dark, A (DVD)

Michael Chamberlain (Sam Neill) is dominee van de kerk der Zevende-dags Adventisten. Samen met zijn vrouw Linda (Meryl Streep) en hun kinderen, de 4-jarige Aidan (Dale Reeves), de 6-jarige Reagan (Michael Wettter) en hun nog erg jonge baby Azaria, gaan zij een weekje op vakantie. Ze kamperen nabij de Ayer’s Rock, een indrukwekkend grote rotsformatie in Australië. Op een avond ziet Linda een dingo (wilde Australische hond) uit de tent van hun kinderen komen. Direct daarna ontdekt zij dat Azaria spoorloos is verdwenen, waarbij ze ervan overtuigt is dat de dingo de baby heeft meegenomen. In de direct daarna opgezette grootscheepse zoektocht wordt niets gevonden. In de tent zijn bloedvlekken aanwezig. Heel Australië leeft mee met de Chamberlain’s, al zijn er ook mensen die twijfelen of een dingo iets dergelijks zou doen. Politie inspecteur Charlwood (Nick Tate) begint een onderzoek wat er toe leidt dat Linda aangeklaagd wordt wegens moord op haar baby. Een eenvoudig politieonderzoek wordt uiteindelijk een groot mediacircus en leidt tot de meest besproken rechtzaak in Australië.

LET OP: onderstaande samenvatting bevat spoilers!
A Cry in the Dark is gebaseerd op een waar gebeurd verhaal, dat in 1980 en de jaren daarna heel Australië in zijn greep hield. Iedere inwoner van Australië had wel een mening over Linda Chamberlain en wist met zekerheid of haar verhaal waar is of niet. Schrijver John Bryson maakte er onder de titel ‘Evil Angels’ een roman van. Regisseur Fred Schepisi schreef samen met Robert Caswell het script voor de film. De film is trouwens in Australië ook uitgebracht onder de titel Evil Angels, buiten Australië is de titel A Cry in the Dark gebruikt. Actrice Meryl Streep speelde met grote overtuiging de rol van Linda Chamberlain. Waarlijk geen gemakkelijke opgave. Want naar verluidt is het juist de afstandelijke en stoïcijnse, emotieloze en later boosaardige houding van Linda geweest, waardoor het onderzoek naar moord is doorgezet. Mede ook door de sterke religieuze overtuiging van de Chamberlains, waarbij het gebeuren als een bijzonder doel van God werd geaccepteerd. Dit alles leidde ertoe dat de publieke opinie zich tegen Linda keerde, waarbij het publiek dankzij de enorme media-aandacht overspoeld werd met informatie over deze zaak.
Het werd een jarenlange rechtzaak, waarbij Linda in eerste instantie niet werd vervolgd. Ondanks het feit dat het lichaam van Azaria nooit is gevonden, werd Linda uiteindelijk wel in staat van beschuldiging gesteld en na een jarenlange rechtzaak veroordeeld tot levenslang. Omdat Linda alweer zwanger was, werd haar kindje geboren in de gevangenis en direct bij haar weggehaald. Nadat jaren later nieuw bewijs opdook, werd de zaak heropend. Na 3½ jaar gevangenisstraf werd Linda op 15 september 1988 uiteindelijk alsnog vrijgesproken.
Meryl Streep kreeg voor haar rol in 1989 een Oscar nominatie en zij kreeg een prijs op het Cannes Film Festival. Het Australische Filminstituut gaf de film maar liefst vijf prijzen. Ook vier nominaties voor een Golden Globe viel de film ten deel. Regisseur Fred Schepisi was naast medescriptschrijver ook mede producer van de film. Als producent optreden doet Schepisi trouwens met al zijn films. Andere films van hem zijn Roxanne (1987), Six Degrees of Seperation (1993), I.Q. (1994) en It Runs in the Family (2003). A Cry in the Dark is wel een van zijn beste films.

Jaar: 1988
Speelduur: 117 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Noors, Spaans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438132686

De beeldverhouding van de film is 2.35:1, waarbij de transfer op DVD anamorf is. De beeldkwaliteit van deze film is redelijk goed. In het algemeen is het beeld voldoende kleurrijk, zien de kleuren er natuurlijk uit en is ook het contrast goed. Wel is het beeld wat aan de donkere kant. Met name bij de donkere nachtelijke scènes leidt dit tot verlies aan detail door het ‘dichtslibben’ van het beeld. Ook zitten er in het beeld nog wel de nodige spetters. Gedurende de hele film is filmgrain in lichte mate zichtbaar. Scherpte en detaillering zijn redelijk. Edge enhancement is niet toegepast.
De film is slechts onderverdeeld in 16 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is kort merkbaar. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk en staat goed geplaatst in het beeld.

De oorspronkelijke Dolby Stereo geluidstrack staat in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de DVD. De geluidstrack is weinig spectaculair. De film is vooral dialoog georiënteerd, waarbij de dialogen netjes uit de centerspeaker komen. De muziek van Bruce Smeaton komt met een goede stereospreiding uit beide frontspeakers, waarbij de surround er enige ruimtelijkheid aan geven. Verder worden de surround nauwelijks gebruikt, behoudens enkele subtiele omgevingsgeluiden. Het hoog is wat gematteerd, laag is voldoende aanwezig. Het LFE kanaal wordt niet gebruikt, het aanwezige laag komt via de frontspeakers.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Op deze DVD staat als enige extra de bekende Original Theatrical Trailer (1½ min). Beeldformaat is 1.85:1 anamorf met DD2.0 geluid.

In A Cry in the Dark vertelt regisseur Fred Schepisi het waargebeurde verhaal over een baby die in Australië nabij de Ayer’s Rock door een dingo uit een tent zou zijn meegenomen. De wijze waarop de religieuze moeder met het verlies van haar baby omgaat, waarbij zij het dramatische voorval accepteert als God’s wil, maakt dat ze de publieke opinie tegen zich krijgt. Het politie onderzoek leidt uiteindelijk tot een aanklacht van moord. In de jaren ’80 hield deze zaak heel Australië in zijn greep en ontstond een waar mediacircus. Meryl Streep speelt op zeer overtuigende wijze de rol van Linda Chamberlain, de van moord beschuldigde moeder.
Deze budgetrelease van MGM heeft redelijk goede beeld- en geluidskwaliteit. Als extraatje is alleen een bioscooptrailer voor handen.