Bedroom Window, The

23-09-2004

6

Bedroom Window, The (DVD)

Terry Lambert (Steve Guttenberg) ontmoet op een bedrijfsfeestje Sylvia (Isabelle Huppert), de vrouw van zijn baas. De twee vertrekken hebben in Terry’s appartement het passionele deel van de avond. Als Terry later in de badkamer is, hoort Sylvia een dame schreeuwen. Zij kijkt door het raam en ziet hoe een meisje, later bekend als Denise (Elizabeth McGovern), door een man wordt aangevallen. Als de man Sylvia in het raam ziet, verdwijnt hij. De volgende ochtend leest Terry in de krant dat vlakbij zijn appartement een vrouw is vermoord, slechts een half uur nadat Sylvia het voorval had gezien. Mogelijk gaat het om dezelfde man en Terry en Sylvia vinden dat ze de politie moeten bellen. Maar Sylvia kan onmogelijk haar aanwezigheid in Terry’s appartement verklaren en dus niet zelf de politie bellen. Ze besluiten dat Terry de politie zal bellen en zal doen alsof hij alles heeft gezien. Dankzij Terry’s informatie wordt de dader (Brad Greenquist) al snel gepakt. Omdat Terry de dader in een ‘line-up’ niet kan identificeren en bij de rechtzaak als getuige in diskrediet wordt gebracht, wordt de dader weer losgelaten. Wat ideaal leek om Sylvia buiten schot te houden, wordt een nachtmerrie. Want als kort daarna weer een moord plaats vindt, ziet de politie nu Terry als de hoofdverdachte.

The Bedroom Window is een thriller uit 1987 geregisseerd door Curtis Hanson. Hanson schreef ook het script, dat gebaseerd is op de roman “The Witness” van Anne Holden. De fim is een thriller in de stijl van Alfred Hitchcock, en heeft elementen van Hitchcock’s Rear Window (1954) en The Man Who Knew Too Much (1956). Dus een vergelijking met het werk van Hitchcock ligt voor de hand. Het script van Hanson heeft in zich een beklemmende thriller te zijn. Toch komt het thrilleraspect niet goed genoeg uit de verf en is de film geen vergelijk met ‘The Master of Suspence’ Alfred Hitchcock. Hanson weet met het visuele aspect de film een redelijk gevoel van beklemming en spanning te geven. Het probleem zit deels in het script, maar met name ook in het spel van de acteurs. Brad Greenquist is te weinig overtuigend als de gevaarlijke engerd. En Steve Guttenberg heeft te weinig overtuiging in zijn rol, zeker vanaf het moment dat hij als hoofdverdachte wordt beschouwd. Behoudens het minder geslaagde thrilleraspect, is het verder wel een aardige film.
The Bedroom Window was voor Hanson zijn vijfde film als regisseur. Later maakte Hanson films die veel meer overtuigden, sommige regelrechte meesterwerken. Denk daarbij aan titels als The Hand that Rocks the Craddle (1992), The River Wild (1994), L.A. Confidential (1997) en Wonder Boys (2000), wat allemaal prima films zijn.

Genre: Thriller
Jaar: 1987
Speelduur: 108 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, En vele andere
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045206444

Het filmbeeld staat in het originele 2.35:1 beeldformaat anamorf op de DVD. Het beeld is duidelijk opgeknapt en oogt bijzonder goed. Het kleurrijke beeld is helder met goed verzadigde kleuren en heeft een prima contrast en zwartniveau. Scherpte van het beeld is prima, enkele soft focus momenten daargelaten. Detaillering van het beeld is iets minder, maar nog steeds goed. Gedurende de film is een lichte mate van beeldruis constant aanwezig. Edge enhancement is niet toegepast. Het beeld is nagenoeg volledig vrij van spetters of andere ongerechtigheden.
De film is verdeeld in 21 chapterstops. Deze DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is nauwelijks merkbaar. De ondertiteling heeft een prima leesbaar lettertype en staat goed geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat ook mono op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) soundtrack, waarbij het linker en rechterkanaal dezelfde informatie krijgt.
De film is voornamelijk dialoog georiënteerd, dus meestentijds ervaar je de monotrack niet echt als gemis. De muziek komt met een beperkt frequentiebereik uit de speakers. De soundtrack klinkt daardoor enigszins gematteerd in het hoog. De soundtrack is verder ruis- en kraakvrij. De dialogen zijn prima te verstaan. Subwoofer en surrounds hebben, zoals je zult begrijpen, deze film vrijaf gekregen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondmuziek. Als enige extra is een Theatrical Trailer (2 min) voorhanden. Beeldformaat en geluid zijn hetzelfde als de film. Beeldkwaliteit is wel beduidend minder dan van de film.

The Bedroom Window is een thriller van regisseur Curtis Hanson. Een thriller die sterk doet denken aan Hitchcock. Alhoewel de film visueel mooi in beeld is gebracht, ontbreekt de spanning om een goede thriller te zijn. Steve Guttenberg speelt een man die doet als hij een moordaanslag heeft gezien, terwijl het juist zijn minnares was die alles heeft gezien. Wat ideaal leek om zijn minnares buiten schot te houden, wordt al snel een nachtmerrie als de politie Terry als de hoofdverdachte gaat beschouwen.
Op deze uitgave van RCV heeft de film een prima ogend opgeknapt anamorf beeld. Geluid van de film is mono, maar klinkt verder goed. Enig extraatje is de bioscooptrailer.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door RCV Home Entertainment.