Night and Day

07-10-2004

6.4

Night and Day (DVD)

Cole Porter (Cary Grant) is rechtenstudent op de Yale Universiteit, maar tot grote teleurstelling van zijn grootvader is Cole’s grote passie is niet het wetboek. Cole leeft voor de muziek, waarbij hij al op Yale succes heeft met het schrijven van songs en het leiden van het zangkoor van Yale. Even gepassioneerd voor muziek is professor Monty Woolley (Monty Woolley). Samen beginnen ze aan Cole’s eerste musical, waarbij Monty de productiezaken voor zijn rekeningen neemt en Cole het schrijven en instuderen van de liederen. De première lijkt veelbelovend, maar het grote nieuws dat de schip Lusitania met man en muis is vergaan, zorgt ervoor dat de musical slechts één avond draait. Linda (Alexis Smith) is een vriendin van de familie Porter en ook meer dan een goede vriendin van Cole. Het is aan haar dat Cole zijn plan vertelt om naar Frankrijk te gaan om zijn land te dienen in de oorlog. Ook daar blijft zijn liefde de muziek. Als Cole gewond raakt, ziet hij in het legerziekenhuis Linda weer. Linda is daar verpleegster en bemerkt direct dat de muziekpassie bij Cole is weggeëbd. Zij regelt een oude piano en zorgt er zo voor dat Cole weer liedjes gaat schrijven. Vanaf dat moment breekt een succesvolle periode aan voor Cole met musicals die maandenlang op Broadway draaien. Als Cole jaren later Linda weer ontmoet, trouwen zijn eindelijk. Als getrouwd vrouw komt Linda erachter dat Cole’s liefde voor de muziek nog veel groter is.

Night and Day is de titel van één van de vele songs die Cole Porter (1891-1964) geschreven heeft. Night and Day is ook de titel van deze fantasierijke biografische film over Cole Porter. Fantasierijk omdat het een vrij geïnterpreteerde kijk op het leven van Cole Porter geeft, waarin ook enkele feitelijk onjuistheden zitten. Op zich niet zo’n probleem, als je maar geen exacte biografie verwacht. De film geeft op een typische Hollywood manier een indruk van de muziek van Cole Porter, met daarbij een sterke nadruk op ’s mans triomfen maar ook de tragiek in zijn leven. Porter’s passie voor muziek komt wel nadrukkelijk naar voren. Een twintigtal van zijn liedjes zijn in de film verwerkt, zoals I’m In Love Again, In The Still Of The Night, In That Old Fashioned Garden, You’re On The Top, You’ve Got That Thing, What Is This Thing Called Love?.
De hoofdrol wordt gespeeld door Cary Grant, op dat moment een bijzonder succesvolle ster in Hollywood. In de film speelt Monty Woolley, die inderdaad een studiegenoot van Porter was, zichzelf. Al was hij geen professor op Yale. Het zangtalent in de film komt van bekende actrices als Jane Wyman, Mary Martin en Ginny Simms. Ook Cary Grant zelf heeft twee liedjes gezongen. De regie van de film was in handen van Michael Curtiz. Curtiz is onder andere bekend van de klassieker Casablanca (1942), maar heeft ook vele muziekfilms geregisseerd. Zoals het overbekende White Christmas (1954) met Bing Crosby en King Creole (1958) met Elvis Presley.
Voor Grant was Night and Day ook een bijzondere film. Het was zijn eerste speelfilm in kleur.

Genre: Drama, Muziekfilm
Jaar: 1946
Speelduur: 123 min
  • Dolby Digital 1.0 - Engels
  • Dolby Digital 1.0 - Frans
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Frans, Spaans
EAN: 7321931659628

• Musical Movieland
  • Desi Arnaz and his orchestra
  • Looney Tunes 'The Big Snooze'

De film staat met een beeldformaat van 1.33:1 op de DVD. Toentertijd was een beeldverhouding van 1.37:1, bekend als het academy standard ratio, nog de standaard. De film stamt uit de beginperiode van het Technicolor proces, een proces dat nog niet helemaal zonder problemen was. En dat heeft duidelijk zijn sporen nagelaten op de beeldkwaliteit van deze film. Daarnaast heeft Warner deze film niet die opknapbeurt gegeven zoals Singin\' In The Rain en Meet Me In Saint Louis. Wat direct opvalt zijn de ‘reel change marks’, ook bekend als ‘cigarette burns’, die het wisselmoment van de filmrol aangeeft. Ongeveer elke 17 minuten is in de rechterbovenhoek dit teken te zien. Voor deze DVD transfer is dus een releaseprint gebruikt. Het Technicolor bronmateriaal zorgt voor de nodige beeldproblemen. Bij Technicolor films heb je drie aparte lagen kleuren voor de drie basiskleuren cyaan, geel en magenta. Een van die problemen is dat de kleurlagen niet exact op elkaar liggen, waardoor je soms een groen randje ziet langs voorwerpen of personen. Daarnaast zijn er moment dat een gedeelte van het beeld gewoon wazig is (zie screenshot 1). Dit is wel een extreem voorbeeld en komt gelukkig verder in de film nauwelijks meer voor. Ander probleem is het fluctueren van de kleuren qua helderheid en verzadiging. En regelmatig is in het beeld de gevolgen van beschadigingen van het filmmateriaal te zien. Nu lijkt dat allemaal erg dramatisch, maar gelukkig valt het wel mee. Als je beseft dat het beeld bijna 60 jaar oud is, dan ziet het er best redelijk uit. Het beeld is wel een beetje opgeknapt, maar heeft jammer genoeg geen uitgebreide restauratie ondergaan.
De film is verdeeld in 37 chapterstops. De laagwisseling op deze DVD-9 (dubbellaags) is nauwelijks merkbaar. De ondertiteling staat redelijk goed onder in het beeld geplaatst.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat ook in mono op deze DVD release. De soundtrack is DD1.0 (bitrate 192 kb/s), waarbij dus al het geluid alleen uit de centerspeaker komt. Jammer dat deze soundtrack met veel muziek niet opgewaardeerd is naar een surroundtrack. De soundtrack klinkt best goed en is duidelijk wel opgeknapt want hij is totaal vrij van kraak of ruis. De helderheid van de soundtrack is voldoende maar laag is nauwelijks aanwezig. Toch klinkt de soundtrack wel mooi vol. De stemmen zijn in het algemeen goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes met achtergrondmuziek bij het hoofdmenu. Warner heeft een paar aardige extra’s toegevoegd die niet zozeer direct met de film te maken hebben, maar wel uit diezelfde tijd komen.

Musical Movieland (20 min)
Een in 1944 gemaakte kleuren promotionele documentairefilm over de muziekfilms van Warner.

Desi Arnaz and His Orchestra (10 min)
Een (zwart/wit) optreden uit 1946 van de charismatische dirigent met zijn op dat moment net geformeerde orkest. Hij brengt enkele musicalnummers, waaronder zijn eigen Babalu.

The Big Snooze (7 min)
Een Looney Tunes tekenfilm uit 1946, met Elmer Fudd en Bugs Bunny.

Night and Day is de biografische film over het leven van de songschrijver Cole Porter. De film is een vrije interpretatie van de biografie van Cole Porter, gemaakt door regisseur Michael Curtiz. In de hoofdrol Cary Grant, voor wie het de eerste speelfilm in kleur was. Het levensverhaal van Porter is vol triomfen en tragiek en wordt in deze film opgeluisterd met een twintigtal van zijn onsterfelijke songs. Cary Grant zingt er twee, verder worden de liedjes gezongen door de actrices Jane Wyman, mary Martin en Ginny Simms.
Deze bijna 60 jaar oude film heeft geen grote restauratie ondergaan. Voor deze transfer is een releaseprint gebruikt, waarbij de kwaliteit van het Techicolor beeld enigszins fluctueert. In het algemeen ziet het beeld er redelijk goed uit. De soundtrack is helaas mono gebleven, maar klinkt ook zeer acceptabel. Een paar aardige extraatjes uit dezelfde tijdsperiode als de film maken deze release compleet. Helaas geen toevoegingen die ons meer vertellen over Cole Porter. Toch een DVD release die voor de liefhebbers van oudere muziekfilms of Cole Porter een absolute must is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Warner Home Video.