Hoffa

14-10-2004

7.3

Hoffa (DVD)

De vrachtwagenchauffeur Bobby Cairo (Danny DeVito) ontmoet op een avond Jimmy Hoffa (Jack Nicholson). Hoffa is een vakbondsman van de Teamsters. De Teamsters strijdt voor betere rechten voor de werknemer. Waar zij nu nog volledig uitgebuit worden door de werkgevers, strijdt James R. ‘Jimmy’ Hoffa voor betere arbeidsvoorwaarden. Arbeidsvoorwaarden als doorbetaling bij ziekte of verlof, pauzetijden en een maximum aantal werkuren per dag. Door deze ontmoeting wordt Cairo ontslagen. Hoffa neemt Bobby in dienst en in korte tijd wordt Bobby Hoffa’s rechterhand. Hoffa is een gepassioneerd bepleiter voor het vakbondsideaal, maar schuwt ook de minder politieke, harde middelen niet om zijn zaak bepleit te krijgen. Hoffa komt bij één van de onderhandelingen tijdens een staking in contact met Carol D’Allesandro (Armand Assante), een vertegenwoordiger van de maffia. Met D’Allesandro zet Hoffa een pensioenfonds op, zodanig dat dit voor de Teamster maar ook voor D’Allesandro financieel gunstig is. Met dit geld kan Hoffa onder andere de langdurige stakingen betalen. Ook de werkgevers schuwen geweld niet, wat op een avond als een protestmars zou worden gelopen, tot een vreselijke vechtpartij met doden leidt. De Amerikaanse regering begint een onderzoek naar Hoffa, onder leiding van Bobby Kennedy (Kevin Anderson). Wat begon als een eenvoudig onderzoek naar vermeend communisme, eindigt in een verbeten strijd tussen Kennedy en Hoffa. Hoffa wordt uiteindelijk schuldig bevonden aan banden met de maffia en wordt veroordeeld tot een lange gevangenisstraf. Voor de tweede man bij de Teamster, Fitzsimmons (J.T. Walsh) de kans om de macht binnen de Teamsters te grijpen.

Hoffa is een indrukwekkende film van regisseur Danny DeVito, gebaseerd op het levensverhaal van de legendarische maar ook omstreden vakbondsman Jimmy Hoffa. Hoffa wist in een verbeten en harde strijd in 40 jaar tijd miljoenen Amerikanen georganiseerd te krijgen. Het leverde deze mensen een beter contract met de werkgevers op, waarbij ze niet meer zo werden uitgebuit. De methoden die Hoffa gebruikte waren omstreden, want ook Hoffa schuwde geweld en intimiderende acties niet om zijn doel te bereiken. Ook zijn relatie met de maffia, alhoewel goed bedoeld, is hem zuur komen te staan. In zijn laatste jaren was Hoffa verwikkeld in een verbeten strijd om de macht binnen het vakbondsorgaan.
Hoffa wordt op prachtige wijze vertolkt door Jack Nicholson. Dit is echt één van de beste rollen die Nicholson in zijn carrière gespeeld heeft. Zijn spel omvat alle facetten van emoties, zoals rauw het ene moment, zachtaardig overtuigend het andere moment. Dan weer vol energie en verbale uitbarstingen of juist stil nadenkend. Naast Nicholson is ook de rest van de cast bijzonder overtuigend, waarbij Danny DeVito zelf de tweede hoofdrol speelt. Ook deze rol is bijzonder sterk gespeeld. Het is niet alleen het spel dat de film zijn overtuiging geeft, ook DeVito’s regie is van grote klasse. Daarbij geholpen door een prima script van schrijver David Mamet. Mamet is onder andere ook bekend van Ronin, The Postman Always Rings Twice, The Verdict en Glengarry Glen Ross. Hoffa wordt gebracht in flashback vorm, waarbij de overgang tussen heden en verleden bijzonder handig worden gemaakt. De kracht van de film zit ook in de moment dat iets juist niet wordt gezegd maar even in de lucht blijft hangen.
Zo omstreden de man Hoffa was, zo ook de film. De film kreeg twee Oscar nominaties (cinematografie en make-up), Jack Nicholson werd genomineerd voor de Golden Globe en DeVito voor de Gouden Beer in Berlijn. Tegelijkertijd werden Nicholson en DeVito ook genomineerd voor een Razzie Award.

Jaar: 1992
Speelduur: 135 min
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
Ondertiteling: Duits, Engels, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Fox Home Entertainment
EAN: 8712626017035

De film staat in de originele beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD. Het overwegend donkere beeld ziet er zeer goed uit. Een goed zwartniveau en goed contrast en een heldere natuurlijke weergave van kleuren. Het beeld is scherp en voldoende detailrijk. Ook in de donkere scènes is goed detail te onderscheiden. Het beeld is vrijwel geheel vrij van fouten. Enige opvallende is aliassing en incidenteel wat moiré. Beeldruis of filmgrain is nagenoeg niet aanwezig.
De film is verdeeld in 36 chapters. De DVD is van het type DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is netjes weggewerkt. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk met een goed lettertype, maar staat wel te hoog geplaatst in het beeld.

De originele Engelstalige soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD gezet. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie frontspeakers. De soundtrack wordt vooral bepaald door de dialogen en de muziek van David Newman. De surrounds worden gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en de subtiele weergave van de omgevingsgeluiden. Bij enkele scènes worden de surround een stuk intensiever gebruikt met duidelijke effectgeluiden. Ondanks dat het LFE-kanaal beperkt wordt gebruikt, is er voldoende laag in de soundtrack. Het hoog is helder en goed gedetailleerd. De dialogen zijn duidelijk te verstaan en komen netjes uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen hebben geen achtergrondgeluid. Deze Big Deal budget release van FOX heeft geen extra’s. En dat is jammer. Want de Amerikaanse regio 1 uitgave van deze film heeft juist de nodige kwalitatief uitstekende extra’s meegekregen. We noemen een audiocommentaar van Danny DeVito, verwijderde scènes, enkele filmclips met de echte Jimmy Hoffa, een ‘making of’, storyboards en het complete filmscript. Uit de filmclips met de echte Hoffa zou blijken hoe goed Nicholson Hoffa heeft neergezet. Erg jammer dat we dit op deze release moeten missen.

Hoffa is een zeer goede film van regisseur Danny DeVito waarin Jack Nicholson op indrukwekkende wijze de vakbondsstrijder Jimmy Hoffa speelt. De film laat de verbeten en harde strijd van Hoffa zien om de werknemers georganiseerd te krijgen voor betere arbeidsomstandigheden. In de film is zijn rechterhand Bobby Cairo, een prachtrol van Danny DeVito. Door zijn vermeende banden met de maffia en zijn onpolitieke methoden was Hoffa ook een omstreden man.
De DVD heeft zeer goede beeld- en geluidskwaliteit. Helaas moet we wel alle kwalitatief goede extra’s missen die op de Amerikaanse regio 1 uitgave van deze DVD staan. Deze Big Deal budgetrelease van FOX heeft namelijk geen extra’s.