Fires Within

11-11-2004

5.5

Fires Within (DVD)

Als haar man, de journalist Nestor (Jimmy Smits) op Cuba gevangen wordt gezet wegens zijn politieke opvattingen en het verspreiden van pamfletten, ontvlucht zijn vrouw Isabel (Greta Scacchi) het land met hun eenjarig dochtertje. Voor de kust van Miami wordt ze gered door de visser Sam (Vincent D’Onofrio), op wie ze verliefd wordt. Na acht jaar wordt Sam, tezamen met vele andere politieke gevangenen, vrijgelaten en naar Amerika gevlogen voor een hereniging met zijn gezin. Voor beide breekt een moeilijke tijd aan. Isabel moet kiezen tussen Sam en Nestor, waarbij ze de laatste verwijt het landsbelang boven het belang van het gezin gezet te hebben. En Jimmy wordt in de Amerikaans Cubaanse gemeenschap binnengehaald als held. Van hem wordt verwacht dat hij de strijd tegen de Cubaanse dictatuur voortzet, terwijl Jimmy tegelijkertijd zijn vrouw en dochter opnieuw moet leren kennen en weer voor zich moet winnen.

In de loop der jaren zijn vele, vele mensen het slachtoffer geworden van een militaire dictatuur. Veelal gaan de films met betrekking tot dit onderwerp over de verschrikking die mensen ondergaan in een dictatoriale staat. Het eerder door ons besproken Garage Olimpo is daar een goed voorbeeld van. Fires Within benadert de problematiek iets anders. Een van de ergste martelingen die politieke gevangenen werd aangedaan, was hen totaal afsnijden van hun gezin en de achterblijvers volledig sociaal gaan isoleren. Terwijl de gevangene de mishandelingen moet zien te overleven, moeten de achterblijvende gezinsleden op hun manier zien te overleven. De film Fires Within gaat niet over deze mishandelingen, maar kijkt verder. Want hoe wordt een ontwricht gezin weer een gezin als zij na vele jaren weer herenigd worden. Voor het gevangen gezette gezinslid is hereniging met het gezin gedurende zijn gevangenschap de enige houvast, terwijl de achterblijvers verder gegaan zijn met hun leven. Dat botst bij een hereniging, zoals uit deze film ook blijkt. Ook de belangen zijn conflicterend. In potentie dus een goed verhaal, dat hier zowel vanuit de optiek van de vrouw als van de man wordt belicht. Jammer dat uit dit interessante gegeven niet meer gehaald is. De film blijft teveel aan de oppervlakte van de emoties en is verworden tot een soort standaard liefdes driehoeksdrama. Dit is regisseur Gillian Armstrong niet geheel aan te rekenen. Bij de postproductie is zij niet betrokken geweest bij het editen van het filmmateriaal, waardoor het accent van de film is verschoven. Het spel van acteur Jimmy Smits heeft niet de passie die je van hem zou verwachten en van hem gezien hebt in de televisieserie NYPD Blue. De rol in deze televisieserie leverde hem in 1996 een verdienstelijke Golden Globe op. De film Fires Within snijdt een sociaal interessant probleem aan en is daardoor zeker interessant. Maar er had meer diepte in de uitwerking van dit probleem kunnen zitten.

Jaar: 1991
Speelduur: 83 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: MGM
EAN: 8717438132501

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook in die verhouding anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit is redelijk. Kleuren zijn goed verzadigd en ogen natuurlijk. Het beeld oogt erg soft een matige detaillering. Beeldruis is in lichte mate constant aanwezig. Edge enhancement is ook in lichte mate toegepast. Het beeld is sommige momenten ook een beetje last van telecine wobble, dus het licht wiebelen in het beeldframe. Het contrast en het zwartniveau zijn beide redelijk in orde. De film is verdeeld in 16 tracks. De DVD is een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat mooi laag geplaatst in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Het is een soundtrack met surroundinformatie, dus het loont de moeite de DPL-II decoder in te schakelen. De soundtrack is niet geflaged als een surround track. Bij gebruik van de DPL-II decoder ontstaat een goed klinkende soundtrack, waarbij de nadruk op de drie voorkanalen ligt. De achterkanalen worden vooral gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek. De dialogen zijn prima te volgen en komen met de DPL-II decoding uit de centerspeaker. Een nette soundtrack.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid. Bij deze release wat kritiek op de menuschermen. De menukeuzen bestaan uit symbolen waarvan niet zo direct duidelijk is welke keuze erachter zit. Op deze DVD staan geen extra’s.

Fires Within is een film met een interessant gegeven. Als na acht jaar van politieke gevangenschap een journalist met zijn gezin wordt herenigd, moet hij en zijn gezin wennen aan de nieuwe situatie. Voor haar omdat zij in de acht jaar een eigen leven heeft opgebouwd, voor hem omdat hij zijn gezin opnieuw moet leren kennen en van hem verwacht wordt politiek sterk geëngageerd te blijven. Dit interessante gegeven wordt iets te oppervlakkig uitgewerkt, waardoor de film meer over een liefdes driehoeksrelatie gaat. Ook niet onaardig natuurlijk als dat ook je verwachting is bij het bekijken van de film. In de hoofdrollen Jimmy Smits en Greta Scacchi. Deze budgetuitgave van MGM heeft redelijke beeldkwaliteit, waarbij het beeld wat soft aandoet. De soundtrack is een redelijk goed klinkende surroundtrack. Extra’s heeft deze DVD niet.