Summer of Fear

Nathan Strik
18-11-2004

1.9

Summer of Fear (DVD)

De ouders van de arme Julia (Lee Purcell) zijn gedood bij een auto-ongeval. Het arme meisje wordt nu liefdevol opgevangen door haar oom en tante. Na Julia\'s aankomst beginnen er vreemde dingen te gebeuren. Paarden slaan op hol (nooit een goed teken in het horror-genre), en dochter Rachel (Linda Blair) krijgt een vreemdsoortige uitslag op haar gezicht. Iedereen lijkt helemaal in de ban van Julia, maar Rachel begint vreemde voorwerpen te vinden in de kamer die ze met Julia deelt en ze vertrouwt het zaakje niet. Rachel duikt vervolgens in de wereld van de occulte wetenschappen, om te bewijzen dat ze niet een lief nichtje, maar een kwaadaardige heks in huis hebben gehaald.

Het enige marketingtechnisch sterke punt aan deze slappe TV-film is de naam van diens regisseur: Wes Craven. Deze beste man was namelijk ook verantwoordelijk voor horror-klassiekers als A Nightmare on Elmstreet en Scream 3. Ook de naam van Linda Blair doet het goed op de hoes. Linda Blair kennen de liefhebbers uiteraard nog wel als het demonisch bezeten meisje met een voorliefde voor erwtensoep uit The Exorcist. Ook voor fans van The Nanny prijkt er een leuke naam op de achterkant van de verpakking; jawel ook ons aller Fran Drescher heeft een (klein) rolletje in de film. Zo, nu hebben we alle redenen opgenoemd waarom je deze film volgens de marketing-lui moet kopen. Dan nu de redenen waarom je deze film absoluut moet laten liggen. Om te beginnen is de film dodelijk saai; voor een horrorfilm gebeurt er maar bar weinig en de laatste 15 minuten van de film maken niet veel goed aangezien de \'climax\' totaal geen spanning bevat. Daarnaast komt het verhaal onlogisch over, zitten er grove plotgaten in de film en helpt het acteerwerk ook al niet om er een geloofwaardig geheel van te maken. Deze film is dan ook met de beste wil van de wereld geen aanrader te noemen.

Genre: Horror
Jaar: 1978
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 1.78:1 niet anamorf
EAN: 715664015650

Goed, het is een TV-film uit de jaren \'70 dus ik zal mild zijn. De hoes vermeld een 16:9 widescreen transfer, wat een enigszins misleidende term is. De op deze DVD gepresenteerde beeldtransfer is in ieder geval niet anamorf en dus niet geoptimaliseerd voor 16:9 TV\'s zoals de verpakking doet vermoeden. De ratio van het beeld bedraagt ongeveer 1.78:1 en is helaas interlaced vastgelegd. Ook hebben we onze twijfels of dit wel het originele beeldformaat is, aangezien dit een TV-film is die oorspronkelijk in de 1.33:1 ratio gefilmd is. Daar houden de minpunten echter niet op, want de print is ook al niet in al te beste staat. Regelmatig zien we filmvlekjes en beschadigingen opduiken in het beeld. Ook het contrast en zwartniveau laat hier en daar wat te wensen over. Beeldscherpte is over het algemeen gelukkig goed zonder een spoor van hinderlijke edge-enhancement. Ook beeldruis komt voor, maar dit was gelukkig nergens storend. In sommige scènes (met name een scène in het rode licht van een donkere kamer) komen storende compressiefouten en chroma noise voor. Gelukkig blijven compressiefouten verder aardig beperkt. De ondertiteling staat in het actieve filmbeeld geplaatst, waardoor breedbeeldbezitters kunnen inzoomen en is verder prima te lezen. Daarnaast is de film verdeeld in 6 chapters, wat meteen een nieuwe betekenis geeft aan het woord \"karig\". Ook wat betreft de beeldkwaliteit kun je dit schijfje dus beter lekker in de winkel laten liggen.

En met de geluidskwaliteit is het al niet veel beter gesteld vrees ik. Hoewel er voorzien is in een Dolby Digital 5.1 (448 kbit/s) remix geeft dit slechts een klein beetje winst ten opzichte van de originele mono-track, die in Dolby Digital 2.0 vorm (224 kbit/s) ook op de schijf staat. De 5.1 track maakt weinig gebruik van surrounds of subwoofer en geeft eigenlijk alleen wat extra spreiding aan het geluidsbeeld. Voor de rest valt er aan de geluidskwaliteit weinig eer te behalen aangezien beide tracks wat gedateerd klinken. Ook de vreselijk \'cheesy\' horrormuziek doet afbreuk aan de filmervaring, al is dat uiteraard geen aanmerking op de geluidskwaliteit, maar meer een persoonlijke ergernis. Maar voor een prettig audiodecor hoef je niet in de buidel te tasten, want deze DVD heeft wat dat betreft niets te bieden.

Armoe troef ook bij de extra\'s, want er is nog geen trailer te bekennen op deze DVD.

Summer of Fear, in Amerika ook wel bekend onder de titel Stranger in Our House is een slappe horrorfilm met slap acteerwerk en weinig spanning. Er gebeurt gewoon te weinig in de film om de aandacht erbij te houden en suspense is ook in de climax ver te zoeken. De matige beeld- en geluidskwaliteit maken het geheel er al niet aantrekkelijker op. En het totale gebrek aan extra\'s maakt dit een DVD die zelfs de grootste horror-liefhebber maar beter in de grabbelbakken van blauwduimpje kan laten liggen... afrader!

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.