Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes

20-12-2004

6.2

Greystoke: The Legend of Tarzan, Lord of the Apes (DVD)

In 1885 ziet de zesde Hertog van Greystoke (Sir Ralph Richardson) met pijn in het hart zijn zoon lord John Clayton (Paul Geoffrey) met zijn vrouw Lady Alice Clayton (Cheryl Campbell) vertrekken voor een avontuurlijke reis naar Afrika. De boot waarmee zij reizen lijdt schipbreuk, waarbij John en Alice aangespoeld geheel op zichzelf zijn aangewezen. In een zelfgebouwde boomhut wachten zij op eventuele redding, maar de jaren verstrijken. In die jaren is Alice moeder geworden van hun zoon, ook genaamd John Clayton. Vlakbij het paar bevindt zich een apentroep, waarvan de moederaap Kala (Ailsa Berk) in een stormnacht haar baby heeft verloren. Hoofd van de troep is de gewelddadige aap White Eyes (John Alexander). Alice is erg ziek en komt te overlijden. John wordt aangevallen door White Eyes en overleeft dit niet. De baby wordt door Kala gezien als een goede vervanging voor haar verloren babyaapje. En zo groeit John Clayton (Christopher Lambert) op tussen de apen als één van hen. White Eyes ziet John als een bedreiging voor zijn macht over de troep.
Jaren later vindt John toevallig het boomhuis van zijn echte ouders en ook de spullen erin. Een groep Britse avonturiers onder leiding van de Belg Phillipe D’Arnot (Ian Holm) slaat hun kamp in de buurt op, maar worden allemaal gedood door de lokale bevolking. Behalve D’Arnot, die weliswaar gewond kon ontsnappen. John vindt D’Arnot en zorgt ervoor dat zijn wonden genezen. D’Arnot ontdekt al snel dat John goed kan leren en leert hem de beginselen van de Engelse taal. Als D’Arnot ook het boomhuis ziet, begrijpt hij wie John is. D’Arnot bereidt John voor op een terugkomst naar de beschaafde wereld en raakt daarbij erg gehecht aan hem. Na ruim een jaar maakt John Clayton, onder begeleiding van D’Arnot, zijn opwachting op het landgoed Greystoke. Zijn grootvader herkent in John direct zijn eigen zoon. Op het landgoed is ook de mooie Jane Porter (Andie McDowell) aanwezig. Tussen John en Jane groeit een band van affectie. John wordt als ‘wilde’ pijnlijk geconfronteerd met de ‘beschaafde’ wereld.

In 1914 schreef Edgar Rice Burroughs zijn grote succesroman en klassieker Tarzan of the Apes. Het grote succes van deze roman bracht Burroughs ertoe om in totaal maar liefst 26 vervolgverhalen te schrijven. Verhalen waarin Tarzan en zijn Jane avonturen beleven in zowel de jungle als de ‘beschaafde’ wereld. Het verhaal van Tarzan is al tientallen malen verfilmd. Een van de bekendste verfilmingen is een serie films met Johnny Wiessmuller als Tarzan. Een serie films die in 1932 startte met Tarzan The Ape Man.
Twintig jaar geleden, in 1984, waagde regisseur Hugh Hudson zich aan de verfilming van het boek van Burroughs. Algemeen wordt deze verfilming als de meest accurate beschouwd, waarbij Hudson zeer trouw aan het boek is gebleven. Toch heeft Hudson zich, omwille van de film, wel enkele vrijheden heeft veroorloofd om van het oorspronkelijke verhaal af te wijken. Scriptschrijvers Robert Towne (Chinatown) en Michael Austin kregen een Oscar nominatie voor hun script. Bijzonder is wel dat Robert Towne onder de naam P.H. Vazak, de naam van zijn hond, op de titelrol staat. Dit omdat Towne niet tevreden was met het eindresultaat.
De productie van Hudson is in meerdere opzichten een bijzondere te noemen. Niet alleen omdat hij het oorspronkelijke verhaal met haar verschillende facetten zeer getrouw heeft verfilmd, maar ook door de wijze waarop Hudson de apen in beeld heeft gebracht. Hier een Oscar nominatie voor de make-up van Rick Baker en Paul Engelen. Camerman John Alcots heeft de prachtige filmlocaties zeer fraai in beeld gebracht. Verder maakt Hudons gebruik van een onbekende en redelijk onervaren acteur voor de hoofdrol.
Die hoofdrol was weggelegd voor Christopher Lambert, een op dat moment nog onbekende Franse acteur. Lambert is daarna vooral bekend geworden door zijn rollen in de Highlander films. Mede door zijn uiterlijk en uitstraling weet Lambert een overtuigende rol te spelen, die gelukkig niet verzandt in een rol van een man die aapkunstjes doet. Voor Vogue model Andie McDowell was de film haar debuut op het witte doek. Omdat McDowell een te sterk accent had, is haar stem voor de film gedubbed door actrice Glenn Close. Uiteraard ook bekendere namen, zoals Ian Holm en James Fox. Sir Ralph Richardson speelt een prachtige rol als de zesde Hertog van Greystoke, de grootvader van John. Hij kreeg een Oscar nominatie voor deze rol. Het was tevens Richardson’s laatste grote rol, hij overleed in 1984 nog voordat de film in première ging.
Alhoewel de aapmens van Burroughs algemeen bekend staat onder de naam Tarzan, wordt deze naam in de gehele film niet gebruikt.
In 1992 is een 6 minuten langere versie van de film gemaakt. Deze versie had onder andere een 1½ minuut durende ouverture, met statisch beeld. Ook werd de opening van de film uitgebreid. Het is deze langere versie van de film die op deze release van Warner staat.

Jaar: 1984
Speelduur: 132 min
  • Dolby Digital 1.0 - Italiaans
Ondertiteling: Nederlands, Arabisch, Frans, Italiaans, En vele andere
EAN: 7321931113755

De film staat in zijn oorspronkelijk bioscoop beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD. Het nieuw geremasterde beeld ziet er zeer goed uit. Beeldscherpte en detaillering zijn beide prima, waarbij enkele scènes het beeld iets soft aandoet. De kleuren zijn helder, goed verzadigd en ogen zeer natuurlijk. Contrast en zwartniveau zijn ook prima in orde. De film is vrij van ongerechtigheden als gevolg van vuil of beschadigingen. Filmgrain is in lichte mate aanwezig.
De film is in 37 chapterstops opgedeeld. De laagwisseling van deze DVD-9 (dubbellaags) is slechts kort merkbaar. De optionele Nederlandstalige ondertiteling is duidelijk en staat redelijk netjes onder in het beeld geplaatst.

De oorspronkelijk Dolby Stereo soundtrack is opnieuw digitaal geremasterd naar een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 384 kb/s).
De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste speakers, waarbij de dialogen uit de centerspeaker komen. De goed klinkende muziek, waarbij ook muziek is gebruikt uit de eerste symfonie van Elgar, komt met een prima stereobeeld uit beide frontspeakers. De surrounds worden voornamelijk gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek en subtiel de omgevingsgeluiden. Bij diverse scènes wordt met effecten actief gebruik gemaakt van de surroundspeakers. Het LFE kanaal wordt af en toe aangesproken voor het diepere laag. Een goed klinkende soundtrack.

De breedbeeld menuschermen zijn statische filmgerelateerde plaatjes met achtergrond geluid.