Tijl Uilenspiegel

25-12-2004

6.1

Tijl Uilenspiegel (DVD)

De oude tovenaar Marcus is erg opgewonden. Vandaag komt zijn kleinzoon, de deugniet Tijl, hem bezoeken in Boomstad. Om Tijl te verrassen maakt hij een speciaal toverdrankje klaar. Maar het experiment gaat een beetje fout en …KNAL! Marcus is verdwenen. Tijl komt niet zo gemakkelijk in Boomstad, waar iedere bezoeker belasting moet betalen om er in te komen. Natuurlijk heeft Tijl geen geld, maar wel een slim trucje. De uil Cornelius, die van Marcus is, vertelt Tijl van de verdwijning van zijn opa. Tijl gaat direct op zoek naar zijn verdwenen opa. Tijl en Cornelius krijgen hierbij hulp van enkele dappere vrienden: de sterke bakkersknecht Lamme en Nele, de pittige dochter van de burgemeester. Om Marcus terug te vinden, krijgen Tijl en zijn vrienden van een toverspiegel drie opdrachten. Het begin van een groot avontuur dat hen oog in oog brengt met een heel leger soldaten, vechtlustige geraamtes en zelfs met... de koning! Het leven van de jonge koning Rupert blijkt ook in gevaar. Zijn gemene tante Katharina en een gemene generaal willen hem vermoorden om zo zelf koningin te worden. Tijl steekt hier natuurlijk een stokje voor. Maar daarvoor heeft hij al zijn moed en de hulp van zijn vrienden nodig.

Tijl Uilenspiegel is de legendarische vrijbuiter, bekend van de verhalen uit de 19e eeuw van de Vlaamse schrijver Charles de Koster. Het gebruik van oude legenden of verhalen voor een tekenfilm is niet nieuw. Walt Disney heeft dit tenslotte tot haar handelsmerk verheven. Het verhaal van Tijl Uilenspiegel is verfilmd door de Duitse regisseur Eberhard Junkersdorf. Het script voor de film is afkomstig van Christopher Vogler en Peter Carpentier. De film is een Duits/Belgische coproductie.
Bij de realisatie hebben de makers duidelijk veel gebruik gemaakt van de computer. De vele ‘fly by’ scènes met mooie 3D diepte effecten - denk bij voorbeeld aan de scène in Belle en het Beest, waar ze dansen in de bibliotheek - getuigen hiervan. De film is met goede aandacht voor detail gemaakt. De achtergronden zien er sfeervol uit en passen bij het gezette tijdsbeeld. De grapjes die dan gemaakt worden met moderne snufjes geeft de film dat extra stukje humor. Humor die ook door de karakters wordt ingegeven, waarbij de uil Cornelius af en toe goed is voor een lach. Wat dat betreft weinig nieuws vergeleken met de tekenfilms van Disney of Dreamworks. Zwak punt van de film is de wijze waarop je meegenomen wordt in het verhaal. Dat blijft iets teveel op afstand. Enerzijds doordat de hoofdpersoon Tijl niet dat sympathieke gevoel bij je oproept dat daarvoor nodig is en anderzijds omdat de film zeker in het eerste deel nogal afwisselt met de verschillend scènes. Tijl Uilenspiegel is dan ook vooral gemaakt voor de jongste kijkertjes. Een klassiek verhaal in een modern jasje met een vleugje humor gedoseerd met lekkere actie. Goed voor bijna 1½ uur vermaak.

Op deze DVD staat de film met de Vlaamse stemmen. Volgens de IMDB is de film oorspronkelijk Duitstalig en is dus deze Vlaamse versie een nasynchronisatie.

Genre: Animatie
Jaar: 2003
Speelduur: 82 min
  • Dolby Digital 5.1 - Vlaams
Ondertiteling: Geen
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777047958

De film staat in de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is prima. Een zeer helder, kleurrijk en contrastrijk beeld wordt je voorgeschoteld. Ook de scherpte en detaillering van het beeld zijn prima in orde. Incidenteel is een compressiefoutje te vinden in de achtergrond. Verder geen klachten over het beeld, dat volledig vrij is van andere storende fouten.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. Een ondertiteling is niet aanwezig.

De Vlaams gesproken soundtrack is een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) surroundtrack. Evenals bij het beeld, hier weinig reden tot klagen. De soundtrack klinkt erg goed en heeft een mooi ruimtelijk klankbeeld. De surroundspeakers worden intensief in split-surround (stereo) gebruikt voor omgevingsgeluiden en vele speciale effecten. Luister bijvoorbeeld maar eens naar de scène met de rondvliegende toverbal in de spiegelzaal. Ook het LFE-kanaal wordt goed gebruikt voor een lekker krachtig laag. De dialogen zijn goed verstaanbaar en komen zoals gebruikelijk uit het centerkanaal.

De breedbeeld menuschermen zijn geanimeerde plaatjes met achtergrondgeluid bij het eerste menu. Deze DVD heeft als extra de trailer van de film Tijl Uilenspiegel (2 min) met beeldformaat 1.85:1 niet anamorf. Daarnaast nog drie trailers van andere A-Film titels.

Tijl Uilenspiegel is een Duits/Belgische tekenfilmproductie van regisseur Eberhard Junkersdorf. Het verhaal gaat over de deugniet Tijl Uilenspiegel, een creatie van de Vlaamse schrijver Charles Koster, die zijn opa moet redden. Hij krijgt daarbij hulp van de eigenzinnige uil Cornelius, de oersterke bakkersknecht Lamme en de pittige burgemeestersdochter Lene.
De film is met behulp van computers geanimeerd, wat vooral te zien is aan de vele fly by scènes. Ondanks dat deze film qua verhaal, techniek en opbouw erg overeenkomt met de producten van Disney of Dreamworks, is het een leuk geanimeerd verhaal voor de jeugd.
Op deze DVD staat de Vlaams / Nederlands gesproken versie. Beeld en geluid van deze uitgave zijn prima in orde. Een trailer is de enige toevoeging.