Emerald Forest, The

12-01-2005

6.3

Emerald Forest, The (DVD)

Bill Markham (Powers Boothe) is als ingenieur verantwoordelijk voor de bouw van een grote stuwdam in het Amazone gebied. Grote delen van het regenwoud moeten worden gekapt tot ergernis van de oerwoudindianen. Als straf wordt zijn zevenjarige zoontje Tommy (William Rodriguez) ontvoerd door leden van een ‘onzichtbare’ indianenstam. Ondanks grote zoekacties is de jongen jarenlang spoorloos. Naast de bouw van de dam, blijft Bill ook zoeken naar zijn zoon. Hij heeft daardoor al vele binnenlandse contacten opgedaan en onbekende indianenstammen ontdekt. 10 jaar later, als de dam bijna klaar is, onderneemt hij weer een zoektocht. Ditmaal vergezeld door een journalist. Bill komt in contact met een indianenstam, die erg gewelddadig blijkt en de journalist doden. Bill kan vluchten, maar de indianen zijn niet van plan hem te laten gaan. Dan wordt Bill gered door een onbekende jongeman, in wie hij al snel zijn opgegroeide zoon (Charley Boorman) herkent. De verbazing is enorm, helemaal als blijkt dat Tommy is opgegroeid als krijger van de ‘onzichtbare’ indianenstam. Tommy piekert er niet over om met zijn vader mee terug te gaan naar de ‘beschaafde’ wereld.

The Emerald Forest van regisseur John Boorman is gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van een Peruaanse ingenieur die in Brazilië zijn zoon verloor. Los van het verhaal van de verloren zoon, geeft Boorman ook een indringend beeld van het verlies aan natuur en Indiaanse culturen. Ten gunste van de vooruitgang verdwijnen grote oppervlakte regenwoud en daarmee ook het leefgebied van deze Indianen. Deze boodschap komt vrij nadrukkelijk naar voren. Want het verlies van de zoon, wat hartverscheurend moet zijn, krijgt niet de aandacht als een groot drama dat plaats vindt. Daarentegen wordt wel veel aandacht besteedt aan beelden van de prachtige natuur, hierbij geholpen door de schitterende opnames van cameraman Phillippe Rousselot. Ook de riten van de Indianenstam, zowel vriendelijk als vijandig, komen nadrukkelijk in beeld. Dat hierbij nogal wat (jonge) Indianenmeisjes bijna geheel bloot in beeld lopen, onderstreept het natuurlijke element, maar zal door sommigen ook met andere ogen gezien worden. De desastreuze gevolgen van de inmenging van de ‘blanke beschaving’ is ook een nadrukkelijk thema. Als je deze aspecten in het achterhoofd houdt, is The Emerald Forest een film die zeker het bekijken waard is.

Genre: Actie, Avontuur
Jaar: 1985
Speelduur: 109 min
Ondertiteling: Nederlands, Engels, Portugees, Zweeds, En vele andere
Uitgever: RCV Home Entertainment
EAN: 8713045207311

De film staat in het oorspronkelijke beeldformaat van 2.35:1 anamorf op deze release. Het beeld ziet er zeer goed uit. Mooie heldere, kleurrijke en natuurlijk ogende beelden onderstrepen de goede verzadiging van de kleuren. Ook het contrast en het zwartniveau zijn beide prima in orde. Het beeld oogt goed scherp en heeft goede detaillering, zonder dat edge enhancement zichtbaar is. Filmgrain is nauwelijks aanwezig.
De film is verdeeld in 21 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack staat als Dolby Digital 2.0 stereo (bitrate 192 kb/s) op de schijf. Er is ook een 70 mm – 6 track geluidsband, maar die is helaas niet gebruikt. En dat is jammer, want nu klinkt de soundtrack weliswaar goed, maar weinig levendig. Hoe mooi zouden de junglegeluiden een prachtig surround geluidsbeeld hebben kunnen geven. De voorgeschotelde stereo soundtrack heeft een goed stereobeeld. Zowel muziek als filmgeluiden maken gebruik van een goede links/rechts scheiding. Inschakelen van de Dolby ProLogic II(x) decoder geeft een geluidsbeeld met zeer beperkte ruimtelijkheid. Dat gaat dan wel ten koste aan verlies van detail. Nee, de gewone stereo instelling heeft hier duidelijk de voorkeur. Laag is voldoende aanwezig in de soundtrack. De dialogen zijn goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Als enig extraatje staat de Theatrical Trailer (2 min) op de schijf. Beeldformaat van de trailer is 1.85:1 anamorf.

The Emerald Forest van regisseur John Boorman is gebaseerd op het waar gebeurde verhaal van een Peruaanse ingenieur die in Brazilië zijn zoon verloor. Acteur Powers Boothe speelt de ingenieur, wiens zoon door de ‘onzichtbare’ Indianen wordt gekidnapte. Ruim 10 jaar later vindt hij zijn zoon terug, die ondertussen een gerespecteerd krijger is van de Indianenstam.
Boorman geeft met de film een duidelijk signaal af, dat meer te maken heeft met het verlies aan natuurschoon en de Indianencultuur, dan het verlies van de zoon.
De kwaliteit van het beeld is zeer goed. Het geluid is helaas ‘slechts’ stereo en alhoewel van voldoende kwaliteit zou een surroundtrack een stuk beter geweest zijn. Een bioscooptrailer is het enige extraatje. De film is zeker de moeite van een keertje kijken waard, al was het alleen maar om het prachtig in beeld gebrachte natuurschoon.