Gospel of John, The

17-01-2005

5.1

Gospel of John, The (DVD)

Dit is het verhaal van Jezus Christus zoals het werd vastgelegd door zijn discipel Johannes.

Jezus (Henry Ian Cusick) is een doorn in het oog van de joodse leiders: hij verricht wonderen op de Sabbat en dat gaat tegen de wetten in. We zien hoe Jezus vervolgens woedend de geldwisselaars in de tempel aanvalt, hoe hij de zoon van een Romeinse centurion geneest, hoe hij een kreupele man weer op de been helpt, hoe hij een blinde zijn gezichtsvermogen teruggeeft en hoe hij tenslotte Lazarus uit zijn graf laat herrijzen. Maar naarmate de invloed van Jezus toeneemt, groeit ook de weerstand tegen zijn handelen bij de priesters en de Farizeeën. En dat komt hem duur te staan. Zij beschuldigen Jezus van Godslastering. Jezus wordt gearresteerd en voor Pilatus (Steven Russell) gebracht die niet zo goed weet wat hij met de situatie aanmoet. Pilatus legt het uiteindelijke lot van Jezus in handen van het volk en wast zelf zijn handen in onschuld. Jezus wordt ter dood veroordeeld en moet een ware lijdensweg ondergaan voordat hij zijn laatste adem uitblaast aan het kruis.

The Gospel of John is de drie uur durende vertelling over het leven, de dood en de wederopstandig van Jezus Christus. Het verhaal wordt gedurende de gehele film verteld door een verteller (Christopher Plummer). Hierdoor heeft het iets weg van een documentaire. Regisseur Philip Saville heeft ervoor gekozen het verhaal zonder bijzondere opsmuk te plaatsen in de tijdsgeest van weleer. De settings en kledij stralen eenvoud uit en de vertelling volgt nauwgezet het evangelie van Johannes. Ook de haast serene muziek van Jeff Danna onderstreept dit karakter en benadrukt het religieuze karakter van de film. Danna heeft hierbij ook gebruik gemaakt van instrumenten uit de oude tijd. Het acteerwerk is bijzonder sterk, waarbij hoofdrolspeler Henry Ian Cusick een interessante maar ook overtuigende vertolking van Jezus neerzet. The Gospel of John is geen gemakkelijk verhaal om te volgen. De gesproken teksten waarmee Jezus het Woord van God verkondigt, schuwen de complexiteit niet. Het zijn woorden die stof tot nadenken geven. Woorden waarin begrip en liefde voor je medemens en God centraal staan.
In hetzelfde jaar kwam ook Mel Gibson’s verfilming The Passion of Christ uit. In aanpak verschillen de films als dag en nacht. Mel Gibson koos voor een vertolking die tamelijk wreed overkomt en waarin het lichamelijk lijden meer benadrukt werd. Philip Saville koos voor een veel ingetogener benadering, waarbij de nadruk vooral op de betekenis van het Woord van God en de soberheid ligt. De film van Saville is geproduceerd door het Canadese Visual Bible International.

Jaar: 2003
Speelduur: 181 min
Verpakking: Duo Keep Case
Uitgever: A-Film Home Entertainment
EAN: 8716777047934

• Promotietrailers
  • Historical Background
  • Production Design
  • About the Cast
  • About the Director 'Philip Saville'

Het beeld staat met beeldverhouding 1.78:1 anamorf op de schijf. Algemeen is het een beeld dat er prima uitziet. Er is echter één groot probleem met deze transfer. Deze PAL transfer is zeer waarschijnlijk afkomstig van een NTSC bron. Wat heel irritant is, is namelijk dat horizontale beeldverschuivingen schokkerig verlopen. Bijkomend negatief gevolg is dat het beeld daardoor een soort waas krijgt veroorzaakt door het ontstane ‘kameffect’. Dit alles is het gevolg van het zgn. 3:2 pulldown proces dat wordt gebruikt bij het overzetten van 35 mm film naar NTSC. Hierbij wordt volgens een bepaalde berekening het aantal beeldjes per seconde van 24 (film) verhoogd naar 30 (NTSC), waarbij het beeld ook nog eens interlaced wordt (elk beeldje bestaat dan uit twee halve beelden). Als dan de NTSC bron wordt gebruikt als bron voor de PAL transfer, dan krijg je het probleem, zoals dat op deze DVD erg duidelijk aanwezig is. Bekijk screenshot 2, een bevroren moment van zo\'n beweging, en je zult direct begrijpen wat we bedoelen.
En eigenlijk is het best jammer dat dit probleem zich voordoet, omdat het beeld er verder gewoon mooi uitziet. Goed kleurrijk met prima contrast. Goede scherpte met voldoende detaillering. Een heel lichte beeldruis is waarneembaar en edge enhancement is in lichte mate toegepast.
De lange film is slechts opgedeeld in 12 chapterstops. De laagwisseling is bij deze DVD-9 (dubbellaags) kort merkbaar. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelse soundtrack is in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD gezet. Ook is een downmix in DD2.0 (bitrate 224 kb/s) beschikbaar. Over het geluid geen klagen. De soundtrack heeft een goed klinkende ruimtelijke ambiance, waarbij ook de surroundspeakers actief worden gebruikt. Let bijvoorbeeld maar eens op bij de scènes in de tempel waar veel mensen aanwezig zijn. De praatgeluiden komt dan uit alle speakers. De filmmuziek wordt met een goede stereospreiding weergegeven, waarbij ook hier de surroundspeakers voor een aangenaam ruimtelijk klankbeeld zorgen. Het LFE-kanaal wordt slechts incidenteel gebruikt. De dialogen zijn prima te volgen en komen zoals gebruikelijk uit de centerspeaker.

Deze 2-disc uitgave herbergt een fraaie set extra’s die een goede toevoeging op de film zijn. De breedbeeld menuschermen zijn filmanimaties met achtergrondgeluid. Met uitzondering van een paar trailers, staan alle extra’s op de tweede DVD. Alle extra’s hebben 1.85:1 niet anamorf beeldformaat met DD2.0 geluid en Nederlandse ondertiteling.

DVD 1

Met keuze uit de trailers voor The Gospel of John, The Passion of Christ en De Bijbel.

DVD 2

Historical Background (23 min)
Documentaire die ingaat op de historische achtergrond bij het levensverhaal van Jezus en het evangelie zoals dat wordt verteld door Johannes.

Production Design (63 min)
Zeer uitgebreide en informatieve documentaire over de realisatie van de film. Er wordt uitgebreid toelichting gegeven over het doel van de film en de keuzes die zijn gemaakt om het verhaal voor het voetlicht te brengen op de wijze zoals dat nu gedaan is.

About the Cast (6 min)
Acteurs vertellen iets over hun rol, met vrij sterke nadruk voor de hoofdrolspeler Henry Ian Cusick.

About the Director ’Philip Saville’
Drie Nederlandstalige tekstschermen met de filmbiografie van regisseur Philip Saville.

Original Theatrical Trailer (3 min)
Dezelfde trailer die ook op DVD 1 staat.

The Gospel of John vertelt het levensverhaal van Jezus Christus zoals dat is beschreven in het evangelie van Johannes. Regisseur Philip Saville geeft een authentieke en ingetogen visie op het verhaal, waarbij gebruik wordt gemaakt van een vertelstem. Christopher Plummer vertelt het verhaal, Henry Ian Cusick zet een mooie vertolking als Jezus neer. De film vertelt in drie uur over het leven, de dood en de wederopstandig van Jezus Christus. De film is een Canadese productie van Visual Bible International.
Het beeld ziet er goed uit, alleen is duidelijk zichtbaar dat voor de transfer gebruik is gemaakt van een NTSC bron. Hierdoor hebben de horizontale bewegingen last van onscherpte en een schokkerig verloop. De DD5.1 soundtrack klinkt zeer goed. Op de tweede DVD staan twee zeer informatieve documentaires die dieper ingaan op de historische achtergrond van het verhaal en de wijze waarop de film gemaakt is. Een bijzondere film, die zeer de moeite van het kijken waard is.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door A-Film Home Entertainment.