Made Men

12-04-2005

5.9

Made Men (DVD)

Bill ‘The Mouth’ Manucci (James Belushi) is een ex-crimineel die samen met zijn vrouw Debra als beschermde FBI getuige woont in het piepkleine plaatsje Harmony in Zuid Carolina.
Dan op een dag staat een groep schietgrage criminelen voor zijn deur. Het blijkt dat Bill in zijn vorige leven 12 miljoen dollar heeft gestolen van de maffia en dat geld moet weer terugkomen. Bill beseft dat de enige manier om in leven te blijven is door niet direct te zeggen waar het geld is. Ontsnappen van deze mannen lijkt niet mogelijk. De mannen nemen Bill mee naar een plek, waar volgens Bill het geld verstopt is. Zo komen zij bij een sjofel uitziend bouwwerk, dat een heel andere bestemming blijkt te hebben. De bewoners van dit bouwwerk hebben nog een appeltje te schillen met Bill. En zo heeft Bill twee groepen criminelen achter zich aan. Tot overmaat van ramp raakt ook sheriff Dex Driver (Timothy Dalton) geïnteresseerd, die nadat blijkt dat hulpsheriff Conley (Tim Kelleher) is doodgeschoten, de achtervolging inzet. Allemaal zitten ze achter Bill aan die hen moet vertellen waar de 12 miljoen dollar verstopt is. Bill kan echter maar alleen maar rekenen op de persoon die hij door en door kent: zichzelf.

Made Men is een actiefilm waarin de kogels in grote getallen over en weer worden geschoten. Dit is het type film waarin meer kogels worden geschoten dan iemand in de holster of broekzak als voorraad bij zich kan hebben. Voeg daar aan toe wat lekkere imposante explosies, auto’s die in de prak worden gereden en een hoop gemene criminelen en je hebt je actiefeest compleet. Toch is Made Men geen echt slechte film. De kracht zit in het wisselingen verhaal en het karakter van James Belushi. Je weet dat de man geen enkel moment de waarheid zegt, of toch wel. En daardoor doen zich zowel verrassende als enkele komische momenten voor. Tel daarbij op dat de film geen enkel goed karakter kent, iedereen heeft wel iets op zijn kerfstok, en je hebt een onderhoudend actiespektakel te pakken. Het acteerwerk van de cast is losjes en hier en daar zelfs over de top. Bijvoorbeeld zoals Timothy Dalton de harde sheriff neerzet. En juist het feit dat de film duidelijk uitstraalt zichzelf ook niet al te serieus te nemen, mede dankzij de relativerende humor van Belushi, maakt deze gewelddadige actiefilm toch weer leuk.

Jaar: 1999
Speelduur: 87 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504967955

De oorspronkelijke bedoelde beeldverhouding van deze film in de bioscoop is 1.85:1. De regio 1 uitgave van deze film door Columbia Tristar heeft ook dit originele beeldformaat.
De uitgave van Paradiso die we hier bespreken heeft een 1.33:1 full frame beeldformaat. In dit geval betekent dit een open matted beeld. Ofwel, de beide zwarte balken die verkregen zijn door het gedeeltelijk afdekken van het 35 mm negatief zijn nu vervallen. En dus is boven en onder meer beeld zichtbaar. Zie ook grote versie van screenshot 1, waar in het klein het vergelijkbare regio 1 beeldformaat (afkomstig van DVDReview.com) is gezet. Al raken we dus bij deze beeldpresentatie geen beeld kwijt, we hebben nu juist meer beeld, dit was niet het formaat zoals de regisseur voor ogen had.
Het beeld ziet er verder redelijk uit. Het beeld oogt een beetje grauw en mist helderheid. Daarbij is het kleurenpalet iets te rood, waardoor gezichten een te rode en dus minder natuurlijke kleur hebben. Ook het contrast en zwartniveau zijn niet helemaal perfect. Gedurende de hele film is een lichte vorm van beeldruis waarneembaar. Edge enhancement is ook toegepast, wat sommige momenten duidelijk zichtbaar is.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is goed leesbaar en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De originele Engelstalige Dolby Stereo soundtrack staat als Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) op de schijf. Dat is jammer, want de regio 1 uitgave beschikt wel over een Dolby Digital 5.1 soundtrack. Maar evenals het beeld, is het weer iets minder erg dan het zo op het eerste gehoor lijkt. De voorgeschotelde DD2.0 track bevat duidelijk surround informatie. Het loont dus de moeite om de Dolby ProLogic II(x) decoder in te schakelen. Het geluidsbeeld heeft dan een prima stereobeeld, waarbij surroundkanalen er een duidelijke ruimtelijke dimensie aan toe voegen. Detaillering van de soundtrack is goed, waarbij ook de subtiele omgevingsgeluiden goed hoorbaar zijn. Het is een zeer actieve soundtrack met veel rondvliegende kogels, dus de afwezigheid van een 5.1 track missen we hier wel. De dialogen komen bij gebruik van de DPL-II(x) decoder netjes uit de centerspeaker en zijn goed verstaan.

Deze DVD heeft slechts één menuscherm met twee keuzen, het starten van de film en het aan/uit zetten van de Nederlandse ondertiteling. Andere menuschermen zijn er niet. Extra’s heeft deze release dus ook niet.

In vergelijk; de regio 1 uitgave van Columbia Tristar heeft onder andere een audiocommentaar van de regisseur als extra.

Made Men is een redelijk actiespektakel waarin een opvallend groot aantal kogels over en weer worden afgeschoten. Het verhaal gaat over een man, die een ondergedoken FBI getuige is. Alleen blijkt hij 12 miljoen dollar van de maffia gestolen te hebben. En zo staat op een dag een aantal zware criminelen voor zijn deur die op zoek zijn naar dat geld. De lokale sheriff gaat zich er ook nog eens mee bemoeien evenals een groep andere criminelen. Allemaal zitten ze achter het grote geld. In de hoofdrollen onder andere James Belushi, Timothy Dalton en Michael Beach. Alhoewel een geweldadige actiefilm is het de relativerende humor van James Belushi en het over the top karakter van Timothy Dalton die voorkomen dat de film onderuit gaat.
Alhoewel de kwaliteit van het beeld en het geluid van deze Paradiso release best redelijk zijn, schieten ze toch in vergelijking met de regio 1 release tekort. Het beeld is 1.33:1 fullframe, waar het oorspronkelijke beeld 1.85:1 is en het geluid is slechts DD2.0. Met inschakelen van de DPL-II(x) decoder ontstaat een redelijk surroundbeeld, maar dat is natuurlijk geen vergelijk met een echte 5.1 geluidstrack. Extra’s heeft deze release niet.