White Lightning

13-04-2005

6.6

White Lightning (DVD)

Als Bobby “Gator” McKlusky (Burt Reynolds) in de gevangenis hoort dat zijn jongere broer Donny is vermoord, wil hij niets liever dan ontsnappen en vergelding zoeken. Het vermoeden bestaat dat Donny is vermoord door sheriff J.C. Connors (Ned Beatty), die in Bogan County de scepter zwaait. Nu wordt J.C. Connors door de federale recherche verdacht van dranksmokkel en corruptie. Maar ze hebben geen bewijs. Gator ziet hier zijn kans en biedt de federale recherche aan de bewijzen voor hen te verzamelen. Hij krijgt een snelle auto en reist af naar Bogan County, waar hij hulp krijgt Dude Watson (Matt Clark). Al gauw weet Gator zich een plekje te verwerven in het dranksmokkel circuit van de illegale stoker Big Bear (R.G. Armstrong). Maar achter de sadistische Connors aangaan blijkt minder gemakkelijk te zijn dan gedacht. De sheriff is erg voorzichtig en ruikt onraad omdat hij gehoord heeft dat de federale recherche iemand voor onderzoek naar Bogan County gestuurd heeft.

White Lightning is een typische jaren ‘70/’80 actiefilm. Een vrij recht toe recht aan verhaal zonder ingewikkelde plots. Je weet direct waar het naar toe gaat. En karakters die zeer stereotype zijn, met stoere mannen die graag schieten of de vuist gebruiken en een lekkere achtervolging. Een film waarbij je niet hoeft na te denken en de scheidslijn tussen goed en kwaad duidelijk is en de held ook echt de held is.
Het verhaal speelt zich af in het zuidelijke deel van Amerika, waar temperatuur en luchtvochtigheid hoog zijn. Dus veel bezwete lichamen en overhemden, die het broeierige karakter van de film nog eens extra versterken.
In de hoofdrol Burt Reynolds, hier nog zonder de dikke snor. Drie jaar later speelde Reynolds nog een keer de rol van Gator McKlusky in de gelijknamige film Gator, die hij zelf regisseerde. Nu weliswaar met zijn zo typerende snor.

Jaar: 1973
Speelduur: 97 min
  • Dolby Digital 2.0 - Pools
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, Italiaans
Uitgever: MGM
EAN: -

Het beeld heeft het oorspronkelijke 1.85:1 formaat en staat anamorf op de schijf. Kwaliteit van het beeld is redelijk goed, maar verraadt ook wel de leeftijd van de film. Het beeld is redelijk helder, waarbij de kleuren ook wat grauw aandoen maar verder wel natuurlijk ogen. Het zwartniveau is goed, maar het contrast is aan de hoge kant. Met name bij de donkere beelden slipt het beeld dicht en gaan details verloren. Scherpte en detaillering zijn niet zo super, met name doordat filmgrain nog zeer duidelijk aanwezig is. Om het gevoel van scherpte te verhogen is duidelijk edge enhancement toegepast, wat af en toe duidelijk te zien is. Het beeld is nagenoeg vrij van spetters of krasjes.
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De film staat op een DVD-9 (dubbellaags), de laagwisseling is kort merkbaar. De optionele ondertiteling is duidelijk en staat netjes onder in het beeld.

De originele Engelstalige mono soundtrack staat ook mono op de DVD. De soundtrack is een Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s) soundtrack, waarbij het linker en rechterkanaal dezelfde informatie krijgt en zo ogenschijnlijk uit de centerspeaker komt. De film is veel dialoog georiënteerd met beperkt muziek, dus meestentijds ervaar je de monotrack niet als gemis. De filmgeluiden komen met een beperkt frequentiebereik uit de speakers en klinken wat schel. De dialogen klinken ietwat gematteerd. De filmmuziek klinkt beter door wat nadrukkelijker aanwezig laag. Als geheel klinkt de soundtrack redelijk goed, maar verraadt ook hier duidelijk de al oudere leeftijd.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid. De menukeuzen bestaan uit symbolen waarvan niet zo direct duidelijk is welke keuze erachter zit. Op deze DVD staan geen extra’s.

In de film White Lightning gaat Gator McKlusky achter een corrupte sheriff aan die de dood van zijn jongere broertje op zijn geweten heeft. In de wereld van dranksmokkel en illegale stokerijen blijkt de confrontatie met de sadistische sheriff een harde, temeer dat Gator maar weinig hulp krijgt omdat de mensen bang zijn voor de macht van de sheriff. In de hoofdrol Burt Reynolds, toen nog zonder snor.
Door MGM is de film als budgetrelease uitgebracht met voldoende kwaliteit van beeld en mono geluid. Deze recht toe recht aan actiefilm is het enige dat op deze DVD staat.