De-Lovely

18-04-2005

7.3

De-Lovely (DVD)

De oude Cole Porter (Kevin Kline) heeft een bewogen leven achter de rug. Alvorens het hier met het hiernamaals te verruilen, wordt hij door Gabe (Jonathan Pryce) meegenomen naar een theater, alwaar zijn leven zich als een musical aan hem voorbijtrekt.
Vanaf zijn eerste ontmoeting in 1919 met de aantrekkelijke en rijke Linda Lee Thomas (Ahsley Judd), waar Cole lief en leed mee gedeeld heeft. Vanaf het moment dat Linda Cole achter de vleugel hoort spelen, wordt zij aangetrokken door zijn prachtige pianospel en zijn passie voor het leven. Maar Cole is niet de man voor één vrouw en voelt zich seksueel gezien ook aangetrokken tot andere mannen. Dit weerhoudt beide er niet van in het huwelijk te treden. Linda stimuleert Cole in zijn muziek waar zij kan. Cole wordt al snel de populairste componist van Broadway. Omdat één van Cole’s buitenechtelijke uitstapjes te serieus wordt, dringt Linda er op aan dat ze naar Hollywood gaan verhuizen. Zij arrangeert zelfs een ontmoeting tussen Cole en de bekende tekstschrijver Irving Berlin (Keith Allen). Ook in Hollywood viert Cole grote successen, ondertussen ook steeds vaker voor pleziertjes afwezig te zijn. Steevast is Linda bij de première avond van Cole’s musicals aanwezig. Maar het valt haar steeds moeilijker haar passie voor Cole te behouden. Cole zwelgt in het succes en ziet niet hoezeer hij Linda kwetst.

Let op: onderstaande beschrijving bevat spoilers
Cole Porter is één van Amerika’s bekendste en populairste musicalcomponisten geweest. De honderden liedjes die Porter heeft gecomponeerd worden heden ten dage nog steeds veelvuldig door diverse artiesten gespeeld of gezongen. Liedjes als ‘In the Still of the Night’ of ‘I Get a Kick Out of You’. Maar ook ‘True Love’, ‘Night and Day’, Love for Sale’ en natuurlijk ‘It’s De-Lovely’.
In 1946 is het leven van Cole Porter al eens verfilmd in de film Night And Day met Cary Grant in de hoofdrol. Het grote verschil met de hier besproken film De-Lovely, is de aandacht die gegeven wordt aan Cole’s liefde voor mannen. In De-Lovely komt dit aspect zeer nadrukkelijk naar voren, terwijl het in Night And Day juist volledig onbesproken blijft. Wat dat betreft is De-Lovely veel meer een ‘bio-pic’ dan Night And Day.
Regisseur Irwin Winkler beschrijft met De-Lovely een melancholisch en gedramatiseerd beeld van Porter’s leven vanaf het moment dat hij de rijke Linda Lee Thomas ontmoette. Naast aandacht voor de liedjes, is het vooral deze relatie die in de film veel aandacht krijgt. Een hele bijzondere relatie, want ondanks zijn losbandige leven en liefde voor mannen, bleven Cole en Linda tot aan Linda’s dood getrouwd. Linda bleef Cole zelfs in moeilijke tijden steunen en stimuleren. Zo kreeg Porter in 1930 een ernstig ongeluk bij het paardrijden, waardoor hij half invalide bleef en zijn benen niet meer kon gebruiken. Je begrijpt dat dit een groot probleem is bij het pianospelen. Dankzij de steun en stimulering van Linda heeft Cole op de lange duur enigszins vrede kunnen vinden met zijn handicap en is toch ook weer liedjes gaan schrijven en grote successen te boeken.
De hoofdrollen worden prachtig vertolkt door Kevin Kline en Ahsley Judd, die beide een nominatie voor een Golden Globe kregen.
Uiteraard in de film ook veel aandacht voor de muziek van Porter. De gehele soundtrack is gemaakt met muziek van Cole Porter en werd genomineerd voor een Oscar. Diverse bekende artiesten geven met een eigen interpretatie en in hun eigen muziekstijl een uitvoering van een liedje van Porter. Zo zie je Robbie Williams, Elvis Costello, Diana Krall, Sheryl Crow, Alanis Morissette en Natalie Cole.
De film is opgebouwd in de vorm van een grote flashback. Jonathan Pryce speelt het karakter Gabe, daarmee een verwijzing makend naar de aartsengel Gabriel. Gabriel confronteert Cole met een terugblik op zijn leven. De mooie momenten, de goede momenten, de pijnlijke moment en de droevige momenten, al die momenten die allemaal bijdragen aan het inzicht in gemaakte keuzes en de consequenties daarvan. De film is daarmee de visualisatie van het idee dat je vlak voor je overlijden in een flits je hele leven aan je voorbij ziet trekken. Cole Porter overleed in 1964 op 73-jarige leeftijd.

Genre: Drama, Muziekfilm
Jaar: 2004
Speelduur: 120 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: MGM
EAN: 8717438139401

• Anatomy of a scene
  • Making of De-Lovely
  • Music of De-Lovely
  • Soundtrack TV Spot

De film staat met het originele bioscoop beeldformaat van 2.35:1 anamorf op deze DVD. Aan het beschrijven van de kwaliteit van het beeld hoeven we weinig woorden te besteden, die is bijzonder goed. Het kleurrijke beeld wordt prachtig kleurrijk weergegeven, waarbij de kleuren goed verzadigd zijn en natuurlijk aandoen. Ook de donkere scènes komen goed tot hun recht, dankzij een uitstekend contrast en zwartniveau. Scherpte is ook erg goed, evenals de detaillering. Uiteraard is het beeld volledig vrij van spetters, krasjes of andersoortige ongerechtigheden.
De film is zeer netjes verdeeld in 33 chapterstops. De laagwisseling op deze DVD-9 (dubbellaags) is netjes weggewerkt en niet merkbaar. De optionele ondertiteling is deels onderin het zichtbare filmbeeld geplaatst. De ondertiteling is goed leesbaar, maar een iets kleiner lettertype was beter geweest.

De originele Engelstalige soundtrack is Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s). Doordat alle beschikbare kanalen intensief worden gebruikt, ontstaat een mooi klinkende surround track. De soundtrack heeft een lichte nadruk op de voorste kanalen, waarbij de muziek een mooi breed stereobeeld heeft. De surrounds zorgen voor een licht ruimtelijk geluidsbeeld bij de muziek en het weergeven van de omgevingsgeluiden. De soundtrack klinkt mooi vol met een lekker stevig laag en prima detaillering in het hoog. Het LFE kanaal wordt hierbij eigenlijk nauwelijks gebruikt. De dialogen zijn altijd goed te volgen en komen uiteraard uit de centerspeaker.

De breedbeeld menuschermen zijn filmgerelateerde animaties en voorzien van achtergrondgeluid. De extra’s vormen een fraaie aanvulling op de film, zijn allemaal in standaard 1.33:1 beeldformaat en voorzien van Nederlandse ondertiteling.

Making of De-Lovely (24½ min)
Standaard achter de schermen documentaire met diverse interviewfragmenten, beelden tijdens de opnames en filmfragmenten. In deze documentaire zie je ook dat Kevin Kline zelf pianospeelt.

Music of De-Lovely (15 min)
Interviews met de artiesten die liedjes van Porter in de film zingen, zoals Robbie Williams, Alanis Morissette, Sheryl Crow, Elvis Costello, Natalie Cole. Ook geven zij hun mening over de muziek van Cole Porter. Beeldformaat is 2.35:1 niet anamorf.

Anatomy of a Scene: Be a Clown (5 min)
Kort stukje over het opnemen van deze specifieke scène met het liedje ‘Be A Clown’.

Anatomy of a Scene: Love for Sale (3 min)
Idem als voorgaand onderdeel, nu de song ‘Love for Sale’

Deleted Scenes (13 min)
Negen fragmenten van scènes die niet of anders in de film zijn gekomen. Beelformaat is 2.35:1 niet anamorf.

Soundtrack TV Spot (½ min)
Televisiespotje voor de CD met soundtrack van de film, met 18 Cole Porter songs. De CD is ook onderdeel is van de Limited Edition uitgave.

Audiocommentary by director Irwin Winkler and Kevin Kline
Regisseur Irwin Winkler en hoofdrolspeler Kevin Kline hebben een onderhoudend en redelijk informatief audiocommentaar ingesproken, waarbij tal van zaken de revue passeren.

Trailer (2 min)
De bioscooptrailer in 2.35:1 anamorf beeldformaat.

De-Lovely is een prachtig gemaakte biografische film over het leven van Cole Porter. De melancholische en gedramatiseerde film is in de vorm van een flashback, waarin Cole zijn leven beziet vanaf het moment dat de knappe Linda Lee Thomas in zijn leven verschijnt. Ondanks Cole’s homoseksuele aanleg, ontstaat tussen Linda en hem een bijzondere band en trouwen beide. Linda stimuleert Cole bij zijn composities, waarbij hij het ene succes na het andere viert. Ondertussen leeft hij er losbandig op los en ziet niet hoezeer hij Linda daarmee kwetst.
De hoofdrollen worden schitterend vertolkt door Kevin Kline als Cole Porter en Ahsley Judd als Linda Lee Thomas. Alle muziek in de film is van Cole Porter. Een keur van artiesten geeft in de film acte de présence met de uitvoering van een song van Porter. Te zien en horen zijn Diana Krall, Robbie Williams, Alanis Morissette, Elvis Costello, Sheryl Crow en Natalie Cole.
Deze uitgave van MGM heeft prima kwaliteit beeld en geluid. Als toevoeging nog een groot aantal informatieve extra’s. Een bijzondere film met veel muziek, waarbij deze DVD release een aanrader is.