Timebomb

25-04-2005

4.4

Timebomb (DVD)

Als horlogemaker Eddie Kay (Michael Biehn) iemand uit een brandend gebouw redt, verandert dat zijn leven totaal. De nieuwsbeelden die over de dappere redding worden uitgezonden, trekken de aandacht van een geheime overheidsorganisatie. In de horlogemaker Eddie herkennen zij iemand van wie ze dachten dat die dood was en ook dood moet. Dus wordt een team gestuurd om Eddie Kay alsnog te vermoorden, maar wel zo dat het een ongeluk lijkt. Na een mislukte aanslag snapt Eddie niet wat er aan de hand is. Ook niet dat hij bij het gevecht reflexen heeft, die hij niet helemaal begrijpt. De politie gelooft niet in een moordaanslag. Als Eddie ook nog nachtmerries begint te krijgen, begint hij aan zichzelf te twijfelen. Hij gaat te rade bij de psychologe Dr. Anna Nolmar (Patsy Kensit). Wanneer Eddie bij haar kantoor weggaat, wordt er weer een aanslag op zijn leven gepleegd. Samen met Dr. Nolmar vlucht hij. Het wordt nog vreemder als blijkt dat Eddie Kay officieel in de oorlog in Vietnam gesneuveld is.

Het plot van Timebomb is niet zo bijster origineel en laat ook weinig verrassingen zien bij de uitwerking. Veel en soms excessief geweld, tamelijk stereotype ten aanzien van geheime operaties van de regering, een man wiens geheugen gaten vertoont en zich in opperste verwarring op een (mooie) slimme vrouw verlaat. Maar voor een slimme dokter doet zij toch weer erg ondoordachte dingen en uiteraard als het spannend wordt neemt de man weer het heft in handen. Doordat de film een redelijk hoog tempo in ontwikkeling en actie houdt, heb je niet veel tijd om na te denken bij deze stereotype aanpak.
Michael Biehn is als acteur natuurlijk geen onbekende. Vooral zijn rol als Kyle Reese in Terminator (1984) staat je uiteraard direct bij. In Timebomb geeft Biehn een redelijke acteerprestatie, waarbij hij de diverse stadia emoties – angst, radeloosheid, woede - laat meespelen.
Het script is geschreven door Israëlische regisseur Avi Nesher. Als regisseur heeft deze man meerdere films gemaakt, waarbij hij ook zelf het script schreef. De meeste films vallen in dezelfde categorie als Timebomb. Ofwel, aardige actiefilm die je gedachteloos kunt bekijken. Een blijvende indruk zal het niet achterlaten.

Jaar: 1991
Speelduur: 90 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, Spaans
Uitgever: MGM
EAN: 8712626027942

Het zal niet verrassend zijn dat het oorspronkelijke beeldformaat (hier 1.85:1) anamorf op de DVD staat. Kwaliteit is zoals we die vaker hebben gezien bij budgetreleases van jaren ’80 en begin ‘90 films. Dit houdt in dat je een beeld voorgeschoteld krijgt dat natuurlijk aandoet met prima kleuren. Ook het contrast en schaduwniveau zijn beide goed. Scherpte en detaillering zijn redelijk goed. Filmgrain is constant in lichte mate aanwezig. Af en toe zit nog een spettertje in het beeld. Bij de openingstitels en de aftiteling valt het wiebelen van het beeld op (telecine woble).
De film is verdeeld in 16 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling. De optionele Nederlandse ondertiteling is duidelijk, maar had iets lager in beeld mogen staan.

De oorspronkelijke Dolby Stereo geluidstrack staat in Dolby Digital 2.0 Surround (bitrate 192 kb/s) op de DVD. Door de surround flag wordt automatisch de Dolby ProLogic II(x) decodering geactiveerd. De geluidseffecten in deze actiefilm, zoals de vele schietgeluiden, beperken zich toch tot de centerspeaker. Het geluid klinkt daarbij wat iel, doordat het laag vrij beperkt is en het hoog wat gematteerd is. De muziek van Patrick Leonard komt met een goede stereospreiding uit beide frontspeakers, waarbij de surround er enige ruimtelijkheid aan geven. Verder worden de surround gebruikt nauwelijks gebruikt, heel subtiel enkele omgevingsgeluiden. De dialogen zijn goed te volgen.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid. De menukeuzen bestaan uit symbolen waarvan niet zo direct duidelijk is welke keuze erachter zit. Op deze DVD staan geen extra’s.

In de film Timebomb maken we kennis met de horlogemaker Eddie KayJamie, een rol van Michael Biehn, die nadat hij iemand uit een brand pand heeft gered, geconfronteerd wordt met diverse moordaanslagen en vreemde nachtmerries. Samen met de psychologe Dr. Anna Nolmar, een rol van Patsy Kensit, gaat hij op onderzoek uit waarbij hij probeert te ontdekken wie hem wil vermoorden en wie hij eigenlijk is.
Door MGM is de film als budgetrelease uitgebracht. Dit betekent dus een redelijk goede kwaliteit van beeld en geluid. Deze release heeft geen extra’s.