Wing Chun (SCE)

28-04-2005

6.1

Wing Chun (SCE) (DVD)

Wing Chun (Michelle Yeoh) woont in een klein dorpje dat constant wordt aangevallen door een groep bandieten. Ze is erg goed in Kung Fu en ze kan zonder moeite de meeste mannen verslaan. Ze heeft haar vader beloofd niet te vechten en om niet op te vallen zich te kleden als man. Als op een dag de bandieten weer eens het dorp met een bezoek vereren en ze een vrouw aanvallen die op weg is naar het dorp omdat haar man ziek is, kan Wing Chun zich niet meer inhouden en redt ze de vrouw van de bandieten. De vrouw, genaamd Charmy (Catherine Hung Yan), kan de begrafenis van haar inmiddels overleden man niet betalen en daarom gaat ze werken in de winkel van de tante van Wing Chun. Dan staat ineens Leung Pok To (Donnie Yen) voor de deur. Hij is teruggekomen om met zijn jeugdliefde te trouwen. Dit is Wing Chun, maar hij herkent haar niet omdat ze eruit ziet als een man. Hij denkt dat Charmy Wing Chun is en wordt weer helemaal verliefd. Dan wordt Charmy ontvoerd door de bendeleider en zullen Wing Chun en Leung Pok To er samen op uit moeten om Charmy te redden.

Als je de beschrijving van het verhaal leest hierboven, denk je al snel met een goed uitgewerkt verhaal te maken te hebben. Het idee is inderdaad leuk, maar het geheel dient eigenlijk alleen om de ene vechtscène met de andere te verbinden. Dit is uiteraard niet echt erg, aangezien dat één van de hoofdredenen is om naar een film zoals deze te kijken. Het verhaal is dus de mindere kant van deze film, maar de vechtscènes zijn echter om van te smullen. Veel vechtscènes zijn gemaakt met behulp van wire-work, maar er is genoeg traditionele Kung Fu te zien. De film is geregisseerd door Yuen Woo-ping, uiteraard bekend van films als The Matrix, Kill Bill, Crouching Tiger, Hidden Dragon en het recente Kung Fu Hustle. Voor deze films verzorgde hij de vechtscènes, maar hij was, voornamelijk in het verleden, zelf ook actief als regisseur en maakte films als Iron Monkey en Tai Chi Boxer. De film is losjes gebaseerd op het leven van Wing Chun, een vrouw die zo\'n twee eeuwen geleden verantwoordelijk was voor de bekendwording van de Kung Fu stijl Wing Chun. Hoewel deze stijl naar haar vernoemd is, is zij niet de bedenker van deze stijl. Wing Chun werd jaren geleden weer populair omdat Bruce Lee met deze stijl zijn eerste kennismaking met Kung Fu had. De film zal de fans van dit soort films zeker aanspreken, aangezien er genoeg te genieten valt met de goed uitgewerkte vechtscènes en een Michelle Yeoh die in topvorm is.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1994
Speelduur: 91 min
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: 030305510138

• Interviews

Wing Chun staat anamorf op de DVD in het formaat 1.78:1. Het beeld ziet er redelijk uit en Hong Kong Legends hebben weer hun best gedaan op het opknappen van het beeld. De transfer is vrij van beschadigingen en vuil, maar oogt over het algemeen toch wat flets. De kleuren ogen natuurlijk, maar door het te hoge contrast lijken ze enigszins uitgewassen. Zwartniveau en scherpte zijn voldoende, met af en toe wat softe momenten. Er is een redelijke hoeveelheid filmgrain aanwezig, maar echt storend wordt het nergens. Edge enhancement is soms zichtbaar, maar blijft gelukkig beperkt tot een minimum. Hoewel de transfer zich niet kan meten met die van de hedendaagse films, zal je niet snel een betere versie van deze film tegenkomen.
De film is verdeeld in 30 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en staat mooi onder in het beeld.

Zoals gebruikelijk is bij Hong Kong Legends uitgaven, zijn er ook hier weer twee audiotracks aanwezig. Beiden zijn Dolby Digital 5.1 waarbij er één in de Engelse taal is (384 kb/s) en één in de originele Kantonese taal (448 kb/s). Wij concentreren ons op de originele Kantonese track. De track richt zich voornamelijk op de voorste kanalen. De dialogen worden mooi weergegeven door de centerspeaker en het overige geluid door de frontspeakers. De achterkanalen worden een enkele keer gebruikt voor wat effecten, maar verwacht hier geen grote bijdrage. Hetzelfde geldt eigenlijk voor het LFE kanaal. De track is verder vrij van ruis en beschadigingen. Een track die uitstekend voldoet voor een film zoals deze, maar echt spectaculair wordt het niet.

De DVD menu’s worden weergegeven in het beeldformaat 1.78:1 en zijn anamorf. De achtergrondmuziek wordt weergegeven in Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het gaat een beetje vervelen, maar ook hier heeft Hong Kong Legends weer de aanduiding Special Collector\'s Edition op de hoes van de DVD gezet. Dit slaat in ieder geval niet op de extra\'s, want die zijn ronduit karig te noemen.
Het beeld van alle extra\'s is 1.78:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

Het commentaar wordt weer verzorgd door Bey Logan en ook hier weet hij de luisteraar weer te overspoelen met feitjes en leuke weetjes. Hij vertelt over de film, de cast en crew, de geschiedenis van Wing Chun en de mooie Chinese natuur. Soms lijkt hij enigszins door te slaan en houdt hij een monoloog van vijf minuten over de carrière van iemand die alleen maar door het beeld loopt. Toch is dit commentaar weer verplichte kost voor de liefhebber en kom je veel te weten over het maken van de film en de achtergronden ervan.
Het commentaar is te vinden onder het audioselectiemenu en hier kunnen we ook een Bey Logan biografie bekijken. Deze biografie bestaat uit een aantal tekstschermen waarin het één en ander vertelt wordt over Logan.

Kicking Up A Storm: An interview with Kung Fu legend, Donnie Yen (14 min.)
Een interview met Donnie Yen waarin hij praat over het maken van de film, het werken met Michelle Yeoh en Yuen Woo-ping. Yen was ook verantwoordelijk voor enkele van de vechtscènes in de film en hij vertelt over de verschillen van mening die hij had met de regisseur. Het interview is Engels gesproken, zonder Nederlandse ondertiteling.

Warrior King: An interview with prolific co-star, Tsui Siu-keung (17 min.)
Tsui Siu-keung vertelt over hoe hij in de filmwereld terecht is gekomen en hoe werd ontdekt door de legendarische regisseur Liu Chia-liang. Ook vertelt hij over zijn medewerking aan deze film. Dit interview is Chinees gesproken en Engels ondertiteld.

Trailer Gallery
Er zijn twee trailers van de film te bekijken, namelijk de originele bioscooptrailer (3 min.) en de UK Promotional Trailer (2 min.).

Further Attractions
Hier vindt je informatie en bij sommige titels een trailer van andere titels uit het Hong Kong Legends assortiment en van het Engelse label Premier Asia. Het gaat hier om de volgende titels:
Hong Kong Legends

• Iron Monkey
  • The Swordsman
  • A Chinese Ghost Story
  • Mr. Vampire
  • Once Upon a Time in China 3
  • Moon Warriors

Premier Asia

• The Grudge
  • Bichunmoo
  • Volcano High
  • Bang Rajan
  • Champion
  • The Warrior

Wing Chun vertelt het verhaal van een vrouw die gedwongen door het leven gaat als man. Wanneer zij een vrouw redt uit de handen van een stel bandieten, moet zij de confrontatie aangaan met de bende. De film biedt enkele spectaculaire vechtscènes die goed verzorgd zijn. Het verhaal is soms wat flauw, maar weet genoeg te boeien om de hele film uit te zitten. De DVD is goed verzorgd met een voldoende voor de beeld en geluidskwaliteit. De extra\'s zijn wat karig en kort, maar bevatten toch enkele interessante momenten. Een aanrader dus deze film voor de fans van het genre.