Kart Racer

10-05-2005

3.8

Kart Racer (DVD)

De 14-jarige Watts Davies (Will Rothhaar) woont alleen samen met zijn vader Vic (Randy Quaid). Watts droomt ervan om kart racer te worden. Net als zijn vader, die voormalig kampioen van de International Karting Federation (IKF) is. Maar na de dood van Watts’ moeder is het bergafwaarts gegaan met zijn vader, die nu niet meer racet, verbitterd is en een bedompte garage runt.
Watts komt in de problemen als hij met een zelfgemaakte kart racet tegen Rodney Wells (Joe Dinicol), met wie hij trouwens voortdurend ruzie heeft. Hulpsheriff Jenna West (Jennifer Wigmore) ziet gelukkig een en ander door de vingers en geeft Watts de suggestie mee te gaan doen aan de kart racekampioenschappen, die binnenkort vlakbij wordt gehouden.
Samen met vrienden probeert Watts met allerlei karweitjes de benodigde 4000 dollar voor een echte kart bij elkaar te krijgen. Maar ook nu dwarsboomt Rodney hem weer en dat brengt Watts wederom in de problemen.
Groot is de tegenslag als dan ook nog blijkt dat Rodney de door Watts begeerde kart cadeau krijgt van zijn vader. Door dit alles wordt de kloof tussen vader Vic en zoon Watts steeds groter. Maar dan verrast Vic zijn zoon met zijn hulp. Vic heeft ooit zelf een kart ontworpen, die ze nu samen gaan bouwen. Nog groter is Watts’ verbazing als blijkt dat onder al het stof in de garage een echte kart racebaan ligt en Vic zijn zoon gaat trainen voor de regionale IKF kampioenschappen.

Kart Racer is een Canadese productie en is een leuke familiefilm, waarin de relatie tussen vader en zoon centraal staat. Eerst een verbitterde relatie, waar de vader het verlies van zijn vrouw afreageert op zijn zoon. Maar op enig moment verandert deze relatie en helpt een gezamenlijk doel dichter bij elkaar te komen en elkaar te inspireren tot grote prestaties. Met prima gespeelde rollen van Randy Quaid en Will Rothhaar als vader en zoon, die uiteindelijk samen hun passie voor kart racen delen. Dit kart racen is voor de (kleine) snelheidsduivels onder ons natuurlijk een aantrekkelijk aspect van de film en levert ook zeer fraai in beeld gebrachte spannende racemomenten op.

Jaar: 2003
Speelduur: 89 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
EAN: 8715664016343

De film staat in het originele beeldformaat van 1.85:1 op de DVD. Alleen is het beeld op deze DVD jammer genoeg niet anamorf. Helaas, want dat kost punten op het vlak van scherpte en detail. Scherpte en detaillering zijn desondanks best goed. Door het niet anamorfe beeld valt af en toe aliasing ook op. Verder ziet het beeld er goed uit. De kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Het beeld is nagenoeg verschoont van filmgrain of beeldruis. Contrast van het beeld is prima, waardoor ook de scènes in de donkere garage er prima uitzien. Het beeld van deze nieuwe film is verder vrij van ongerechtigheden. Echt jammer dat het beeld niet anamorf is, anders was het zeker topkwaliteit.
De film is ondermaats verdeeld in slechts 6 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling is wit en goed leesbaar. De ondertiteling is nu wel netjes onder in het beeld geplaatst. Maar in dit geval is dat wel jammer. Want de ondertiteling staat nu dus grotendeels in de zwarte balk onder in het beeld. Als gevolg van het niet anamorfe beeld valt de ondertiteling bij breedbeeld bezitters volledig buiten beeld. Breedbeeld bezitters kunnen het beeld in de juiste verhouding beeldvullend maken. De zwarte balken en dus deels ook de ondertitels vallen dan buiten beeld. Jammer!

Bij de soundtrack heb je keuze uit een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 448 kb/s) en een DD2.0 stereotrack (bitrate 224 kb/s). Maar helaas is bij de mastering van beide tracks duidelijk iets mis gegaan, waardoor het luistergenot danig wordt aangetast.
Wat is het geval? Laten we beginnen met de DD2.0 track. Bij deze track lijkt de balans verkeerd, waardoor het rechterkanaal harder is. Maar bij nauwkeuriger beluistering is er iets anders aan de hand, wat het veranderen van de balansinstelling geeft niet de gewenste verbetering. Geluid dat bij stereobeluistering ogenschijnlijk uit het midden van de speakers komt, is eigenlijk geluid dat door beide speakers exact gelijk wordt weergegeven. Welnu, het lijkt er op dat het geluid dat normaal gesproken ogenschijnlijk uit het midden komt, nu alleen door het rechterkanaal wordt weergegeven. Het rechterkanaal lijkt dus meer geluidsinformatie te krijgen dan het linkerkanaal. Correctie met de balansregeling is hierdoor niet mogelijk.
Hetzelfde probleem doet zich ook bij de Dolby Digital 5.1 surroundtrack voor. Het probleem is hier iets makkelijker te lokaliseren. Alle informatie die normaal door de centerspeaker wordt weergegeven, wordt nu ook door de rechterspeaker weergegeven, maar dan luider. Ook de linkerspeaker krijgt deze informatie, maar dan veel zachter. Hierdoor is het totale geluidsbeeld uit balans, met de nadruk dus sterk op de rechterkant. Onder andere door dit probleem klinkt de 5.1 track kunstmatig en hol. De surroundspeakers lijken daarbij deels hetzelfde geluid te geven als de frontspeakers. Gezien het feit dat zowel de DD2.0 als de DD5.1 track dezelfde fout in de balans hebben, lijkt het erop dat de een via kunstmatige weg afgeleid is van de andere.
Het probleem met beide soundtracks is van dien aard, dat het niet aangenaam luisteren is naar deze tracks.

De DVD heeft statische menuschermen met achtergrondgeluid. De DVD release heeft geen extra’s.

Kart Racer is een leuke Canadese familiefilm over de relatie tussen vader en zoon. De zoon in dit verhaal wil graag meedoen aan een kart racekampioenschap, maar zijn vader wil daar niets van weten. Ondanks dat deze zelf voormalig kart racekampioen is geweest. Maar dat komt de vader tot inzicht dat zijn verbitterde houding averechts werkt op zijn zoon en gezamenlijk beginnen ze aan de voorbereiding op het kampioenschap. De fraaie hoofdrollen worden gespeeld door Randy Quaid en Will Rothhaar.
Deze DVD release van Dutch FilmWorks stelt ons zwaar teleur. De film wordt gepresenteerd in het juiste beeldformaat van 1.85:1, maar is helaas niet anamorf. Zowel de DD5.1 surroundtrack als de stereo DD2.0 track hebben een balansprobleem, waardoor het niet aangenaam luisteren is naar deze tracks. Extra’s heeft de DVD niet.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Dutch FilmWorks.