Bopha!

03-05-2005

7.2

Bopha! (DVD)

Micah Mangena (Danny Glover) is een Zuid-Afrikaanse politieman in een kleine plaats in Zuid Afrika. Als instructeur leidt hij jonge zwarte rekruten op voor het werk van politieman. Hij besteedt daarbij ook aandacht aan het feit dat niet iedereen hen als zwarte politieman positief zal bejegenen. Dit wordt nog eens benadrukt als in een naburig dorp een zwarte politieman wordt vermoord. Michah’s vrouw Rosie (Alfre Woodard) is bang voor dit dreigend geweld. Micah wuift de problemen weg, zijn werk heeft hen tenslotte een goed onderkomen en eten gegeven. Ook ziet hij in gedachten al zijn zoon Zweli (Maynard Eziashi) ook de opleiding tot politieman volgen. Maar wat Micah niet ziet, is dat zijn zoon juist actief is in het studentenprotest tegen de apartheid en de Zuid-Afrikaanse taal. Door de dreiging van ongeregeldheden komt de harde blanke politieman De Villiers (Malcolm McDowell) met collega (Stan Leih) in het dorp voor een speciaal onderzoek. Dit onderzoek richt zich vooral op ene Pule Rampa (Malick Bowens), die te boek staat als terrorist en de studenten zou opruien tot protest. De Villiers gebruikt harde ondervragingsmethoden die zijn minachting voor de ‘kaffers’ (scheldnaam voor de zwarte Zuid-Afrikanen) niet verbergt. Als de studentenprotesten onder leiding van Micah’s zoon Zweli losbarsten, staat Micah in tweestrijd.

Bopha! is het regiedebuut van Morgan Freeman. Freeman heeft als acteur met zijn diversiteit aan prachtig gespeelde rollen al het nodige respect afgedwongen en vele prijzen en onderscheidingen gekregen. Met dit regiedebuut uit 1993 dwingt Morgan Freeman ook respect af, met daarbij het gevoel dat het best jammer is dat Freeman hierna geen films meer geregisseerd heeft.
De film speelt zich af in Zuid-Afrika in de periode van de apartheid begin jaren ‘80. De film is juist op het moment dat er een einde kwam aan de discriminerende apartheid in Zuid-Afrika uitgekomen. Mogelijk hierdoor is de film geen commercieel succes geworden. De film is geheel opgenomen in Zimbabwe.
In Bopha! wordt het verhaal, gebaseerd het gelijknamige toneelstuk van Percy Mtwa, verteld door de ogen van de zwarte Zuid-Afrikaan Micah. In het verhaal wordt geen standpunt in genomen dat spreekwoordelijk zwart/wit gekleurd is. Wat zo goed betekent als in de film zijn er blanke mensen die het beste voor hebben met de Zuid-Afrikanen, maar ook die hen denigrerende ‘kaffers’ noemen en hen zelfs gewelddadig mishandelen. Maar vanuit het Zuid-Afrikaanse perspectief is daar onze hoofdpersoon Micah, een politieman die zich geconformeerd heeft aan het (blanke) rechtssysteem en op dit systeem en zijn rol daarin zeer trots is. Het uniform geeft hem status en een vorm van macht. Maar hij is blind voor de gevolgen die dat heeft voor zijn medelandgenoten en zijn gezin. En beseft te laat de consequenties van zijn handelen. Regisseur Morgan Freeman heeft dit alles met grote integerheid maar ook intensiteit in beeld gebracht. En hij heeft zijn acteurs tot prima prestaties gebracht. Vooral Danny Glover speelt een indrukwekkende rol als Micah. Ook de rest van cast speelt zeer goed, met name Alfre Woodard als de bezorgde vrouw en Malcolm McDowell in een zeer overtuigend rol als de harde, sadistische blanke politieman.
De muziek is verzorgd door James Horner. Zoals altijd levert hij een prachtige soundtrack, die de sfeer van de film perfect benadert en nog eens prima versterkt.
In 1986 stond het verhaal Bopha! van Percy Mtwa centraal in een televisiedocumentaire, met acteur Sidney Poitier als host.
Apartheid is iets wat niet te begrijpen is. Hoe mensen elkaar zo kunnen behandelen, of beter gezegd mishandelen. Of het nu psychologisch of fysiek is doet er niet toe. Het feit dat gelaatskleur een reden is om te onderdrukken en onderscheid te maken is niet goed te praten en niet te begrijpen. Bopha! brengt een gevoel van onbegrip, machteloosheid, boosheid en misschien ook schaamte naar boven. En daarmee het besef dat dit niet mocht en bovenal nooit meer mag gebeuren.

Jaar: 1993
Speelduur: 114 min
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Italiaans, En vele andere
Uitgever: Paramount Home Entertainment
EAN: 8714865550557

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1, de film staat met een beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. Hhet beeld van deze film uit 1993 ziet er goed uit. Kleuren zijn goed verzadigd en ogen mooi natuurlijk. Het beeld oogt wel iets soft met verder wel voldoende scherpte en detailniveau. Filmgrain is constant in lichte mate aanwezig. Af en toe zit een spettertje in het beeld, maar echt storend is dat niet. In de 14e minuut zijn twee beeldframes (in tijd een fractie van een seconde) verstoord door digitale blokvorming.
De film is verdeeld in 12 chapterstops. De laagwisseling is kort merkbaar, maar niet storend, geplaatst. De ondertiteling (wit) is duidelijk, met een redelijk groot lettertype. De ondertiteling staat ook iets te hoog geplaatst onder in het beeld.

De originele Dolby Stereo Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. De film heeft vooral de nadruk op de dialoog. Deze dialogen komen goed hoorbaar uit de centerspeaker. De fraaie muziek van James Horner komt met een prima stereospreiding uit de beide frontspeakers. De achterkanalen worden voornamelijk gebruikt voor de ruimtelijkheid van de muziek. De verdere omgevingsgeluiden komen subtiel uit de surroundspeakers. Er zit voldoende laag in de soundtrack, al wordt het LFE kanaal hiervoor niet gebruikt.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Deze DVD heeft slechts één extra’s, dat wel van goede informatieve waarde is.