Floris

09-05-2005

4.8

Floris (DVD)

Floris van Rozemond jr. (Michiel Huisman) speelt als acteur bij een toneelgezelschap. Dit natuurlijk tot grote ergernis van zijn vader, Floris van Rozemond sr. (Victor Löwe). Hoe anders was het vroeger, toen grootvader Floris (Rutger Hauer in een korte nostalgische terugblik) samen met zijn vriend Sindala (Jos Bergman, zelfde nostalgische terugblik) de held van Bourgondië was. Nee, volgens vader Floris gooit zijn zoon de naam Van Rozemond te grabbel.
Floris sr. wordt gevraagd een bijzonder relikwie, een nagel van het kruis van Jezus, naar de jonge hertog van Bourgondië (Yannick van de Velde) te brengen. Volgens overlevering zou degene die dit relikwie bezit niet gewond kunnen raken. Uiteraard heeft de gemene hertogin Van Gelre (Linda van Dyck) ook haar zinnen gezet op dit relikwie. Zij stuurt haar manschappen onder leiding van Van Rossum jr. (Daan Schuurmans), samen met Sergeant jr. (Kees Boot) en Grote Pier (Tom Jansen) achter Floris sr. aan. Maar die weet handig het relikwie tijdig te verstoppen.
Dit weerhoudt natuurlijk de hertogin Van Gelre niet haar plannen door te zetten en Floris jr. als ruilmiddel voor het relikwie gevangen te nemen. In de kerkers van het kasteel van de hertogin ontmoet Floris jr. de mysterieuze medegevangene Pi (Birgit Schuurman), die samen met Floris jr. weet te ontsnappen. Nu heeft Floris jr. de kans om zijn vader te laten zien dat hij ook de ridderlijke vechtlust van een Van Rozemond heeft en gaat samen met Pi ervoor zorgen dat het relikwie niet in de verkeerde handen valt. Ze moeten het opnemen tegen de hertogin en haar kornuiten, Van Rossum jr., Sergeant jr. en Kleine Pier (Camilla Siegertsz).

De avonturen van Floris en Sindala zorgden in de jaren ’60 ervoor dat bijna iedereen voor de buis gekluisterd zat. Rutger Hauer is onder andere dankzij deze jeugdserie als acteur bekend geworden. Zoals tegenwoordig gebruikelijk in onze hang naar nostalgie, is ook gedacht aan een remake van Floris. Maar het was toch niet goed om de nostalgie en de legende van vroeger in een moderner jasje te doen herleven. Daarbij komt dat Rutger Hauer zeker niet mee wou doen aan een remake. Dus werd een geheel nieuwe Floris verzonnen, waarbij twee generaties in tijd vooruit werd gegaan. De oude serie had een leuke vorm van humor met een lichte parodie als ondertoon. De soldaten van Van Gelre waren niet al te snugger, Lange Pier had vooral enorme kracht en geen van allen was opgewassen tegen de scherpzinnigheid en slimme finesse van Floris en zijn Oosterse vriend Sindala.
Regisseur Jean van de Velde (All Stars, Lek) maakte aldus een moderne versie van Floris, gebaseerd op een script van Gerard Soeteman. Soeteman heeft als schrijver al heel wat grote Nederlandse films op zijn naam staan. Denk hierbij aan De Aanslag (1986), De Vierde Man (1983), Spetters (1980) en Soldaat van Oranje (1977). Maar wat nog veel belangrijker is, Gerard Soeteman was ook de schrijver van de originele Floris serie van eind jaren ’60.
Helaas valt deze nieuwe versie van Floris op enkele punten tegen. Helemaal als je goed bekend bent met de originele serie en daar onwillekeurig mee gaat vergelijken. Gepoogd is toch om een duidelijke link te leggen naar deze originele serie. In plaats van Sindala heeft Floris nu als medestrijder Pi gekregen. Ook nu met Oosterse, mysterieuze invloeden. Ook heeft deze nieuwe verfilming humor en parodie duidelijk aanwezig in het verhaal zitten. Maar in deze film mist dat op veel fronten zijn uitwerking. Okay, het is een keer leuk als de mindere snuggere mannen van hertogin Van Gelre het hebben over een ‘rekwilie’ in plaats van relikwie. Maar de meeste grappen missen hun spitsvondige uitwerking en komen af en toe erg amateuristisch over. Hoe komt dit dan? Want zowel regisseur als schrijver hebben hun sporen toch al wel verdiend. Ligt het probleem bij het spel van cast? Of past een dergelijk verhaal niet meer in deze tijd? Zou de originele serie heden ten dage ook zo knullig overkomen zoals deze moderne variant nu toch ook af en toe overkomt? Wie zal het zeggen....
Deze film van Jean van de Velde is leuk om een keer te zien, heeft zo zijn grappige momenten, maar kan niet op tegen de legende van weleer. En dat is misschien maar goed ook.

Genre: Avontuur
Jaar: 2004
Speelduur: 105 min
  • DTS 5.1 - Nederlands
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Engels
EAN: 5050582312577

• Storyboards
  • Bloopers
  • The Making of ...

De film staat in de originele beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op de DVD. Het heldere en kleurrijke beeld ziet er goed scherp en gedetailleerd uit, waarbij de kleuren mooi natuurlijk ogen en goed verzadigd zijn. Het contrast en zwartniveau zijn beide dik in orde. Het beeld is mooi zuiver en volledig vrij van ongerechtigheden. Filmgrain is nagenoeg niet aanwezig, in enkele scènes is een lichte vorm van edge enhancement waarneembaar. Soms is aliasing te zien, maar dat is geenszins storend. Kortom een zeer fraai beeld.
De film is verdeeld in 25 chapterstops. De DVD is van het type DVD-9, wat betekent dat hij enkelzijdig, dubbellaags is. De laagwisseling is goed geplaatst tussen een scène overgang en daardoor nauwelijks merkbaar. De optioenel Engelse ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een redelijk klein lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De originele Nederlandse soundtrack is in drie varianten op de DVD gezet. Naar keuze in Dolby Digital 2.0 (bitrate 192 kb/s), Dolby Digital 5.1 surround bitrate 448 kb/s) en in DTS 5.1 surround (bitrate 754 kb/s). Uiteraard hebben we ons geconcentreerd op de beide 5.1 surroundtracks.
Welnu, deze beide soundtracks klinken prima. De nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen, maar alle kanalen worden verder wel goed gebruikt voor enkele speciale effecten. Bij enkele actiescènes worden de surroundspeakers in split-surround (stereo) gebruikt. Bij andere scènes zorgen de surroundspeakers voor een fraaie ruimtelijkheid van de muziek van John Ewbank. De omgevingsgeluiden die uit de speakers komen geven de soundtrack het subtiele karakter. De dynamiek van de soundtrack is goed, met een mooie balans tussen harde en zachte passages. Het LFE kanaal wordt ook gebruikt bij enkele effectscènes, waarbij de soundtrack dan fraai diep in het laag doorgaat.
Tussen de DD 5.1 en de DTS 5.1 track is geen echt kwaliteitsverschil te beluisteren.

De statische breedbeeld menuschermen zijn voorzien van achtergrondgeluid. Er staan enkele aardige extra’s op deze DVD. En als een echt Nederlandstalig product zijn de menuschermen… Engelstalig.

The Making of … (23 min)
Een promotioneel kijkje achter de schermen, dat ten tijde van de release van de film in de bioscopen ter promotie van de film al op televisie te zien was. Beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf.

Bloopers (46 sec)
Kort maar …, ofwel een aantal scènes die de mist in gingen.

Deleted Scenes (12 min)
Een viertal scènes, apart aan te keizen, die niet in de uiteindelijke filmversie terecht zijn gekomen. De scènes worden ingeleid door regisseur Jean van de Velde en Herman P. Koerts. Beeldformaat is 1.85:1 niet anamorf, de scènes zijn 2.35:1 niet anamorf.

Storyboards (11 min)
Regisseur Jean van de Velde legt de doelstelling van storyboards uit en laat een aantal voorbeelden zien.

Eind jaren ’60 waren de avonturen van Floris en Sindala bijzonder populair. Acteur Rutger Hauer bracht de held van Bourgondië tot leven en streed menigmaal tegen Lange Pier en de mannen van hertog Van Gelre.
Regisseur Jean van de Velde en schrijver Gerard Soeteman brengen met de speelfilm Floris de ridderlijke heldendom weer tot leven. Het verhaal speelt zich twee generaties later af. Floris jr., gespeeld door Michiel Huisman, wil zijn vader bewijzen dat hij ook ridderlijke vechtlust heeft wanneer een bijzonder relikwie in de handen van hertogin Van Gelre dreigt te komen. De cast van de film kent diverse bekende namen, waaronder Linda van Dyck als hertogin Van Gelre, Daan Schuurmans als Van Rossum jr., Victor Löwe als Floris sr. en Birgit Schuurman als Pi.
Helaas vult de film niet de verwachtingen in en mist het de glans van de originele serie. De humor en parodie is niet spitsvondig en de film mist ook de spanning.
Op technische gebied stelt de DVD release van Universal niet teleur. Met de beeld- en geluidskwaliteit zit het wel goed. Bij het geluid zelfs keuze uit zowel een DD 5.1 als een DTS 5.1 track. Toegevoegd enkele aardige extra’s.
Deze ‘remake’ van Floris is leuk om een keer te zien, heeft zo zijn grappige momenten, maar kan niet op tegen de legende van weleer.