Warriors Two (SCE)

24-05-2005

5.6

Warriors Two (SCE) (DVD)

Hua (Casanova Wong) is werkzaam als bankier bij een bank in zijn dorp. Als hij op een avond op het punt staat om naar huis te gaan, hoort hij zijn baas praten met enkele van zijn andere werknemers. Deze werknemers zijn echter niet van dezelfde soort als Hua, maar eigenlijk gewoon criminelen. Het blijkt dat zijn baas er ook enkele onfrisse praktijken op nahoudt, want Hua overhoort namelijk een plan om de burgermeester te vermoorden. Op deze manier kan de baas van Hua, Mo (Fong Hak-On), baas van de stad worden. Hua gaat er snel op uit om de burgermeester te waarschuwen, maar hij wordt in de val gelokt door een handlanger van Mo. De mannen die werken voor Mo verwonden Hua, maar hij weet nog net te vluchten. Tijdens zijn vlucht komt hij Fei Chun (Sammo Hung) tegen, die hem helpt te ontsnappen. Fei Chun traint toevallig bij de beste Kung Fu meester van het dorp, Leung Chan (Leung Ka-yan). Leung Chan verzorgt de wonden van Hua en nadat hij hersteld is, gaat Hua in de leer bij Leung Chan om zo wraak te kunnen nemen. Dan wordt Leung Chan echter vermoordt en moeten Hua en Fei Chun zich klaarmaken om het op te kunnen nemen tegen de moordenaars van hun meester.

Sammo Hung heeft inmiddels aardig wat films op zijn naam staan, zowel als acteur en regisseur. Deze film is de tweede film die Sammo regisseerde en meteen één van zijn beste. In de film wordt gebruik gemaakt van Wing Chun en dit was de eerste keer dat deze stijl zo nadrukkelijk in een film gebruikt werd. De vechtscènes zijn dan ook om van te smullen. Alle vechthandelingen bestaan uit authentieke bewegingen, waarvoor de acteurs enkele maanden in training gingen voor het maken van de film. Dit geeft de film een zekere meerwaarde. Het verhaal van de film is vrij standaard, zeker voor de tijd waarin deze film gemaakt werd. Het geheel is echter op zo\'n leuke manier gemaakt dat dit op geen enkel moment stoort. De acteurs zijn allen in topvorm en voornamelijk Leung Ka-yan komt erg overtuigend over als de Kung Fu meester Leung Chan. Deze man heeft echt bestaan en hij heeft de stijl geleerd van de echtgenoot van de vrouw die deze stijl haar naam gaf, Yim Wing Chun. Over haar is ook een film gemaakt met de passende titel, Wing Chun. Hier zien we Michelle Yeoh in de rol van Yim Wing Chun. Samenvattend kunnen we zeggen dat dit een film is die elke liefhebber van Kung Fu films gezien moet hebben. Deze film is namelijk een klassieker in het genre en de fans zullen zich geen moment vervelen met deze film.

Genre: Martial Arts
Jaar: 1978
Speelduur: 91 min
Verpakking: Transparant Keep Case
  • Dolby Digital 5.1 - Kantonees
Ondertiteling: Nederlands, Engels
Uitgever: Hong Kong Legends
EAN: 030305510152

• Making Of
  • Further Attractions

Warriors Two staat anamorf op de DVD in het formaat 2.35:1. Het beeld ziet er, zeker voor een film uit 1978, prachtig uit. De mensen van Hong Kong Legends hebben weer hun best gedaan op het beeld en het resultaat mag er wezen. De kleuren ogen mooi natuurlijk en vol. Zwartniveau en contrast zijn dik in orde en ook de scherpte is voldoende, hoewel het beeld af en toe wat soft oogt. Gelukkig blijft dit beperkt tot een minimum. Er is soms wat filmgrain aanwezig, maar echt storend wordt het niet. Naast enkele compressiefoutjes in het begin van de film en wat edge enhancement, zijn er verder geen artefacten te vinden. Zoals gezegd een uitstekende beeldkwaliteit.
De film is verdeeld in 28 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen, maar staat te hoog in het beeld.

Er zijn twee audiotracks te vinden op de DVD, één in de originele Kantonese taal (384 kb/s) en één in de Engelse taal (384 kb/s). Voor deze recensie concentreren we ons op de audiotrack in de originele taal. Het geluid concentreert zich op de voorste kanalen. De dialogen komen netjes uit de centerspeaker en het overige geluid wordt weergegeven door de frontspeakers. Het geluid klinkt mooi helder en zonder beschadigingen. De surroundspeakers zijn de gehele film angstvallig stil. Het LFE kanaal laat af en toe van zich horen, maar dit blijft beperkt tot een enkele keer. Een redelijke track die zeker niet slecht klinkt, maar echt knallen doet de track niet.

De menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1 en het achtergrondgeluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

De hoeveelheid extra\'s vallen enigszins tegen, maar Hong Kong Legends heeft toch enkele interessante extra\'s toegevoegd die kwalitatief zeker goed te noemen zijn. Kwaliteit boven kwantiteit dus.

Het audiocommentaar wordt wederom verzorgd door Bey Logan en fans van Hong Kong Legends weten dan wat ze kunnen verwachten. Zoals altijd een stortvloed aan informatie van Logan die weer allerlei interessante feitjes met ons deelt.
De optie om het commentaar te kiezen tijdens het kijken van de film, is te vinden in het audioselectiemenu. Ook is hier een korte biografie van Logan te bekijken, die bestaat uit enkele tekstschermen.

Trailer Gallery
Er zijn twee trailers van de film te bekijken, namelijk de originele bioscooptrailer (3 min.) en de UK Promotional Trailer (1 min.)
Beeldformaat is 2.35:1 anamorf en het geluid is Dolby Digital 2.0 (192 kb/s).

The Way Of The Warrior: The Making Of Warriors Two (45 min.)
Een uitgebreide making of van de film die bestaat uit interviews met de betrokken acteurs en anderen die bij de film betrokken waren. Ook zijn er beelden te zien uit de film. We zien onder andere interviews met Sammo Hung, Casanova Wong, Leung Ka-yan en Bey Logan. Een erg interessante making of waarin veel informatie over de film gegeven wordt.
De interviews hebben een beeldformaat van 1.78:1 anamorf en de beelden uit de film 2.35:1 anamorf. De making of is alleen Engels ondertiteld.

Further Attractions
Een lijst van films die ook door Hong Kong Legends en Premier Asia uitgebracht zijn, van sommige films is er een trailer te bekijken.

Hong Kong Legends

• Once a Thief
  • Full Contact
  • Bullet in the Head
  • Wing Chun
  • The Prodigal Son
  • Iron Fisted Monk

Premier Asia
  • The Grudge
  • Champion
  • Volcano High
  • Bang-Rajan
  • Bichunmoo
  • The Warrior

Warriors Two vertelt het verhaal van een man die wraak wil nemen op enkele criminelen. Hij gaat hiervoor in de leer bij een Kung Fu meester en deze leert hem alles wat hij moet weten. De film is geregisseerd door Sammo Hung en hij vertolkt ook één van de hoofdrollen. Mede door het gebruik van authentieke Wing Chun bewegingen, is dit een film die elke fan van het genre gezien moet hebben. De DVD heeft een goede beeldkwaliteit en een redelijk geluidskwaliteit. Er zijn niet veel extra\'s aanwezig, maar deze zijn wel van goede kwaliteit.