Undertaking Betty / Plots with a View

06-06-2005

6.2

Undertaking Betty / Plots with a View (DVD)

Boris Plots (Alfred Molina) is de begrafenisondernemer in het plaatjes Wrottin-Powys op het eiland Wales. Al jaren is hij verliefd op Betty Rhys Jones (Brenda Blethyn). Maar als kleine jongen durfde hij haar niet ten dans te vragen. Betty is getrouwd met de burgemeester van het plaatsje Hugh Rhys Jones (Robert Pugh). het huwelijk tussen Betty en Hugh is niet bepaald een gelukkig huwelijk. Hugh behandelt Betty meer als een soort huishoudster dan als zijn vrouw. Vooral de zorg voor zijn bedlegerige moeder doet Betty in de ogen van Hugh nooit goed genoeg. Daarnaast heeft Hugh met zijn secretaresse Meredith (Naomi Watts) een meer dan zakelijke relatie, waardoor hij regelmatig laat van werk thuis is. Als schoonmoeder komt te overlijden, is het uiteraard Plots die de begrafenis regelt. En zo ontmoet hij Betty weer. Tussen beiden bloeit de liefde weer op. Boris en Betty besluiten de dood van Betty te ensceneren, om zo samen de toekomst door te kunnen brengen. Boris zal als begrafenisondernemer alles regelen. Helaas gooit de concurrerende begrafenisondernemer Frank Featherbed (Christopher Walken) roet in het eten. Hij heeft zich kort geleden in Wrottin-Powys gevestigd en ziet met de begrafenis van Betty, vrouw van de belangrijkste man van het dorp, zijn kans om zich definitief als begrafenisondernemer te vestigen.

Plots with a View is een leuke Engelse komedie, waarin liefde en dood hand in hand gaan. De Amerikaanse titel van de film is Undertaking Betty en dat is ook de titel die Paradiso gebruikt voor deze DVD release.
Begrafenis en de dood zijn zaken waar met respect mee omgegaan moet worden. Wanneer je dat met humor gaat benaderen, ligt de dunne scheidslijn van grappig en vulgair of beledigend op de loer. Schrijver Frederik Ponzlov heeft met de nodige voorzichtigheid het onderwerp in humor vervat. De keerzijde is dat het allemaal ook wat braaf blijft. Echte verrassingen heeft de film niet. Het verhaal is eigenlijk ook weer erg voorspelbaar, maar dan wel voorspelbaarheid op een leuke wijze.
Regisseur Nick Hurran heeft het verhaal van Frederick Ponzlov op een leuke en luchtige manier verfilmd. De hilariteit van mensen die zich in alle mogelijk bochten wringen om de schijn op te houden staan hierin centraal.
Het is vooral de uitstekende cast die de film de moeite van het bekijken waard maakt. Ieder van hen laat goed passend acteerspel zien. Vooral Christopher Walken als de agressief concurrerende Amerikaanse begrafenisondernemer, die een begrafenis als een soort Las Vegas show wil neerzetten, is fantastisch. Ook Alfred Molina zet fraai het bescheiden karakter van Boris Plots neer, die zich in alle bochten moet wringen om zijn geliefde voor zichzelf te krijgen. Daarnaast ook fraai spel van Brenda Blethyn als Betty, die met angst en beven haar eigen begrafenis tegemoet ziet.
Leuk is de wijze waarop fragmenten van de Jerry Springer show zijn gebruikt om de huwelijkse pijnpunten te benadrukken.
Cameraman James Welland het fraaie landschap van het eiland Wales prima weten te gebruiken om het kleine dorpje sfeervol in beeld te brengen. De film is geheel op dit eiland opgenomen. Rupert Gregson Williams heeft de film van passende muziek voorzien.
Plots with a View ofwel Undertaking Betty is een leuke komedie waarin liefde een nieuw leven vindt en de dood iets is om over te lachen.

Genre: Komedie/Humor
Jaar: 2002
Speelduur: 93 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969133

De oorspronkelijke beeldverhouding van de film is 2.35:1. Dit is ook het beeldformaat waarmee de film op verschillende internationale DVD releases is verschenen. Helaas voor ons heeft Paradiso niet dit originele beeldformaat aangehouden. We krijgen een 1.78:1 anamorf beeldformaat voorgeschoteld. Gelukkig is het iets minder erg dan zo op eerste oog lijkt. Want bij deze beeldpresentatie is geen beeld verloren gegaan. Nee, we hebben hier juist aan de boven- en onderzijde meer beeld. Dus hier is sprake van een deels open matted beeldformaat. In de grote versie van screenshot 5 kun je het verschil zien. Bij het bekijken van de film is dit beeldformaat nergens als storend ervaren. Toch trekken we één punt van de waardering van het beeld af, wegens het niet respecteren van de visie van de regisseur.
Verder is er op het beeld niet veel aan te merken. De kwaliteit van het beeld is namelijk zeer goed. Het beeld is bijzonder scherp en gedetailleerd. Kleuren zien er natuurlijk uit, het beeld is mooi helder met een zeer goed contrast. Het beeld is verder totaal vrij van ongerechtigheden. Een zeer fraai ogend beeld.
De film is verdeeld in 13 chapterstops. De laagwisseling is netjes weggewerkt. De optionele Nederlandstalige ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een goed leesbaar lettertype en staat netjes onder in het beeld geplaatst.

De Engelstalige soundtrack is een Dolby Digital 5.1 surroundtrack (bitrate 384 kb/s). Een fraai klinkende soundtrack, waarbij alle speakers worden benut. De filmmuziek heeft een prima stereospreiding, waarbij de surrounds zorgen voor de ruimtelijkheid. De surroundspeakers worden verder gebruikt om de verschillende geluidseffecten en omgevingsgeluiden in split-surround weer te geven. Zeer fraai is de wijze waarop het geluid van de geest (als je de film ziet snap je wel wat hier bedoeld wordt) door alle speakers wordt weergegeven. Het LFE kanaal geeft om gepaste momenten subtiel ondersteuning in het laagste laag. Dialogen komen uiteraard via de centerspeaker en zijn goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische schermen, waarbij het hoofdmenu voorzien is van achtergrondmuziek. Behalve een trailer heeft deze release geen extra’s.

Trailer (2 min)
De promotietrailer in 1.85:1 niet anamorf beeldformaat. Met Nederlandse ondertiteling.

Also Availabe
Met keuze uit drie trailers van andere Paradiso uitgaven.

Plots with a View, ofwel Undertaking Betty is een leuke romantische komedie die zich afspeelt in een klein plaatsje op het eiland Wales. Opbloeiende oude liefde, overspel en concurrerende begrafenisondernemers zorgen voor de nodige problemen en komische situaties. Alfred Molina speelt de begrafenisondernemer die zijn oude liefde, Brenda Blethyn weer terug ziet. Samen ensceneren zij haar dood. Christopher Walken speelt de concurrerende begrafenisondernemer die een begrafenis ziet als showbusiness en Alfred en Brenda de nodige hoofdbrekens bezorgt. Een leuke Engelse komedie van regisseur Nick Hurran, waarin liefde een nieuw leven vindt en de dood iets is om over te lachen.
De beeldkwaliteit van deze Paradiso uitgave is prima. Alleen is het beeldformaat niet zoals oorspronkelijk bedoeld. We krijgen een 1.78:1 beeld voorgeschoteld, waar het originele formaat 2.35:1 is. In dit geval betekent dit dat boven en onder meer beeld zichtbaar is. Alhoewel natuurlijk niet zo bedoeld natuurlijk, werkt dit extra beeld bij het bekijken van de film niet echt storend. De Dolby Digital 5.1 surroundtrack klinkt prima. Als extra is alleen een trailer toegevoegd.