Hair

05-05-2001

2.8

Hair (DVD)

Claude Bukowski (John Savage), een jonge boerenzoon, verlaat zijn huis in Oklahoma en neemt de bus naar New York om zich daar in te schrijven voor de dienstplicht en zijn land te dienen in Vietnam. In New York loopt hij een hippiegroep, onder leiding van George Berger (Treat Williams), tegen het lijf. Ook ontmoet hij de rijkeluisdochter Sheila Franklin (Beverly D\'Angelo), op wie hij verliefd wordt. Berger wijdt Claude in de wereld van de hippies, LSD en hallucinaties in en zorgt ook voor een ontmoeting met Sheila. Tezamen met Sheila brengt Claude zo een paar dagen met de hippies door.
Dan verlaat Claude de groep om af te reizen naar het legertrainingskamp in Nevada. Wanneer de groep hem met Sheila achterna gaat, zorgt Berger er nog één keer voor dat Claude en Sheila bij elkaar kunnen zijn. Voor George Berger heeft dit vriendschappelijke gebaar dramatische gevolgen.

In oktober 1967 kreeg de musical Hair met muziek van Galt MacDermot en teksten van Gerome Ragni en James Rado zijn eerste publieke voorstelling en vanaf april 1968 (tot juli 1972) stond de musical op Broadway. In 1977 begon Milos Forman (later bekend van Amadeus) met zijn voorbereidingen voor de filmversie van Hair, die uiteindelijk in 1979 in première ging. Het succes van Hair viel enigszins tegen, vooral doordat het bioscooppubliek in de voorafgaande jaren al getrakteerd was op vergelijkbare films als Saturday Night Fever, The Wizard of Oz en Grease.
Hair is een fantastische swingende film geworden en met de bijna 30 songs, zoals het bekende \'Aquarius\', \'I got life\' en \'Hair\', een knappe verfilming van de oorspronkelijke musical. De muziek is door Galt MacDermot speciaal voor de film gearrangeerd. Elk van de songs wordt in de film met een heerlijke passie gezongen, waarbij vooral het slot met \'Let the Sunshine in\' je met een brok in de keel in de stoel laat zitten.

Jaar: 1997
Speelduur: 116 min
Beeldverhouding: 1.85:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 1.0 - Spaans
Ondertiteling: Nederlands, Duits, Engels, Frans, En vele andere
Uitgever: Fox / MGM
EAN: 8712626007661

• ioscooptrailer

Jammer genoeg is op de beeldkwaliteit nogal wat aan te merken. Het oorspronkelijke 1.85:1 bioscoopformaat van de film staat letterboxed op de DVD, met andere woorden het beeld is NIET anamorf. Voor bezitters van een breedbeeld installatie betekent dit een verlies van een mogelijke extra 33% beeldlijnen en geen automatische omschakeling naar beeldvullende weergave.
Voor een film van ruim 20 jaar oud is de beeldkwaliteit prima. Er is bijna geen beeldruis, de kleuren zijn mooi fleurig (\'flower power\'), ook scherpte en contrast zijn goed. Als gevolg van beschadigingen van de film zijn wel af en toe hele kleine witte vlekjes of andere ongerechtigheden in het beeld zichtbaar. Bij de start van de film, wanneer de begintitels nog in beeld zijn, is de beeldkwaliteit door de aanwezigheid van veel beeldruis niet zo best.
De film is netjes verdeeld in 24 tracks, waarbij de trackindeling niet precies de songs volgt. De laagwisseling valt midden in een scène en is daardoor goed merkbaar.
De ondertiteling (wit) is duidelijk en de vertaling is goed gedaan. Zelfs de songteksten zijn vertaald, uitstekend! Als gevolg van het niet anamorfe beeld valt de ondertiteling bij breedbeeld bezitters volledig buiten beeld. Dit komt doordat de ondertiteling onder in het beeld in de zwarte balk staat. Breedbeeld bezitters kunnen het beeld in de juiste verhouding beeldvullend maken. De zwarte balken en dus ook de ondertitels vallen dan buiten beeld. Heel erg jammer!

De originele Engelse soundtrack is geremixed naar Dolby Digital 5.1 en staat met de hoge bitrate van 448 kb/s op de schijf. Hair bestaat vooral uit songs en deze klinken stuk voor stuk geweldig. De nadruk van de muziek ligt op de frontspeakers waarbij in beperkte mate van de achterkanalen gebruik is gemaakt om het geheel een ruimtelijk karakter te geven. Sommige momenten klinken de zangstemmen enigszins overstuurd. Het output niveau van de Engelse track is wat aan de lage kant, voor een lekker vol geluid moet de volumeknop wat verder opengedraaid worden.
Tussen de songs door zijn de dialogen en verdere omgevingsgeluiden meestal mono en komen alleen uit de centerspeaker.

Bij het menu is keuze uit de talen Engels, Duits, Frans, Italiaans en Spaans. Het menu is een statisch plaatje zonder achtergrondmuziek.
Deze DVD heeft slechts één extraatje gekregen, de bioscooptrailer. En net als de film gepresenteerd in letterboxed 1.85:1 beeldformaat, alleen nu met DD2.0 geluid (224 kb/s). In ruim 2½ minuut wordt hiermee een voorproefje van de film gegeven.

Hair is een fantastisch leuke muzikale verfilming van de gelijknamige musical. De geluidskwaliteit van de songs is uitstekend, de beeldkwaliteit is redelijk goed. Helaas valt op de DVD het nodige aan te merken, het beeld is niet anamorf en als gevolg daarvan vallen de ondertitels, door de minder gelukkige plaatsing, bij breedbeeld bezitters buiten beeld. Bijzonder jammer. Als enige extra krijgen we de bioscooptrailer, wat ook niet veel is. Desondanks is deze DVD voor de liefhebber van de muziek van Hair een must.

Deze review is gebaseerd op een testsample DVD, derhalve ontbreekt de informatie over de cover en een mogelijk informatieboekje. De definitieve versie die in de winkel verkrijgbaar zal zijn, heeft echter dezelfde technische specificaties, zo liet FOX ons weten.