I Inside, The

17-06-2005

6.8

I Inside, The (DVD)

Simon Cable (Ryan Phillippe) wordt wakker in een ziekenhuis, niet wetende wat er gebeurd is of waar hij is. Naast hem zit dokter Newman (Stephen Rea), die hem vertelt dat hij in het ziekenhuis ligt en dat hij een ongeluk heeft gehad. Maar ook dat Simon een aantal minuten dood is geweest. Hij vraagt Simon enkele zaken, waaronder de datum van de dag. Simon blijkt zich niets van de afgelopen twee jaar te herinneren. Zo weet hij niet dat hij getrouwd is met Anna (Piper Perabo), die in de ziekenzaal op hem wacht. Anna beschuldigt Simon van een bizar spel, dat onder andere te maken heeft met de dood van zijn broer. Zo ervaart Simon dat zijn broer twee jaar eerder bij een auto-ongeluk om het leven is gekomen. Dr. Newman wil Simon helpen de verloren stukjes van zijn geheugen weer terug te krijgen. Dan is er het mysterieuze meisje Claire (Sarah Polley), die Simon laat geloven dat zij een romance met elkaar hadden. Als Simon haar achterna wil lopen, blijkt het opeens twee jaar eerder te zijn. Simon probeert er achter te komen wat er met hem en zijn broer is gebeurd.

Stel je wordt op een ochtend wakker en je weet niet waar je bent of wat er de korte tijd ervoor gebeurd is. Je voelt je totaal verloren en zoekt houvast. Dat is de situatie waarin hoofdpersoon Simon verkeerd en dat is ook de situatie die de Duitse regisseur Roland Susso Richter je voorschotelt. Evenzo als Simon ben je tijdens het kijken naar de film op zoek naar houvast. Je ervaart het verhaal door de ogen van Simon. Zo is The I Inside een zoektocht naar puzzelstukjes om het verleden compleet te krijgen. Daarbij wordt in de tijd heen en weer gesprongen tussen 2002 en 2000.
Het verhaal van scriptschrijver Michael Cooney is een soort psychologische thriller, waarin het heden -2002 – en het verleden – 2000 – door elkaar lopen. De hoofdrolspeler wordt geconfronteerd met een gebeurtenis die hij feitelijk niet wil of kan accepteren en probeert deze te veranderen.
The I Inside beleefde in maart 2004 zijn première op het Brusselse filmfestival. De film heeft daarna direct zijn weg naar video/DVD of televisie gevonden en was commercieel gezien zeker geen groot succes. Jammer, want The I Inside is zeker geen slechte film. Het einde kan je ervaren als een anticlimax op het geheel, maar zet de hele film wel in een bijzondere perspectief.

Genre: Thriller
Jaar: 2003
Speelduur: 87 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025507902

De film staat in de beeldverhouding van 2.35:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit ziet er goed uit. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Scherpte van het beeld is ook goed met een redelijk goede detaillering. Het contrast en het zwartniveau zijn beide prima. De film is van zeer recente datum, de filmprint is nagenoeg vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft in lichte mate last van filmgrain.
De film is slechts verdeeld in 5 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Een fraai klinkende soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Regelmatig zijn er specifieke geluidseffecten die uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Extra’s heeft deze release niet.

The I Inside is een Engelse psychologische thriller van de Duitse regisseur Roland Susso Richter. De hoofdpersoon in het verhaal wordt wakker in een ziekenhuis, waarbij als gevolg van een bijna dood ervaring geen geheugen meer heeft van de afgelopen twee jaar. Langzaam probeert hij de puzzelstukjes in elkaar te leggen, waarbij hij op vreemde wijze tijdsprongen maakt tussen het jaar 2000 en 2002.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave zijn beide goed verzorgd. Extra’s heeft deze release niet.