Hour of the Gun

13-07-2005

6.4

Hour of the Gun (DVD)

Bij een schietpartij in het stadje Tombstone, bekend als de \"shootout at the O.K. Corral\", schiet Wyatt Earp enkele mannen neer die behoren tot de bende van Ike Clanton. Clanton (Robert Ryan) wil uiteraard wraak en daarom schieten leden van zijn bende de broer van Earp dood. Wyatt Earp (James Garner) moet zich ook verantwoorden in de rechtszaal, maar zo snel als hij dat afgehandeld heeft, wil hij wraak voor de moord op zijn broer. Hij krijgt hierbij hulp van zijn goede vriend Doc. Holliday (Jason Robards).

Het verhaal van Wyatt Earp en de schietpartij bij de O.K. Corral in het stadje Tombstone is al vele malen verfilmd. Meest recentelijk nog in films als Tombstone en Wyatt Earp. Hour of the Gun is het vervolg op de film uit 1957, genaamd Gunfight at the O.K. Corral. In die film speelde Burt Lancaster nog de rol van Wyatt Earp en Kirk Douglas de rol van Doc. Holliday. Gunfight at the O.K. Corral behandelt de aanloop tot de schietpartij en de schietpartij zelf en Hour of the Gun gaat over de periode die hierna afspeelde. De studio wilde graag andere acteurs in de hoofdrol van deze film en daarom zien we Lancaster noch Douglas terug in dit vervolg. De film is geregisseerd door John Sturges die enkele bekende films op zijn naam heeft staan, zoals The Magnificient Seven, The Great Escape en het eerder genoemde Gunfight at the O.K. Corral.
Hour of the Gun behoort zeker niet tot zijn beste werk, maar in ieder geval ook niet tot zijn slechtste. De film is mooi geschoten op locatie in Arizona en de goede muziek verzorgd door Jerry Goldsmith, ondersteunt het geheel goed. De optredens van James Garner en Jason Robards zijn goed te noemen en Robert Ryan is betrouwbaar als altijd. Ook het verhaal zit goed in elkaar en zelfs mensen die bekend zijn met het verhaal en dus het einde, kunnen de film gerust kijken. Hour of the Gun mag dus gerust een ouderwetse western genoemd worden en de fans van dit genre zullen zich daarom zeker niet vervelen met deze film.

Genre: Western
Jaar: 1967
Speelduur: 93 min
Verpakking: FlexBox Keep Case
Beeldverhouding: 2.35:1 niet anamorf
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 410504967900

• Also Available

Het oorspronkelijke 2.35:1 formaat van de film staat letterboxed op de DVD, dus niet anamorf. Dit betekent een verlies van 33% aan beeldlijnen voor mensen die de film bekijken met een breedbeeldtelevisie. De kwaliteit van het beeld is nog redelijk goed te noemen, zeker voor een film van 38 jaar oud. De kleuren zien er soms wat gedateerd uit, maar ogen over het algemeen toch nog redelijk natuurlijk. Het contrast is wat laag en de donkere scènes in de film zijn soms moeilijk te volgen, het zwartniveau is wel in orde. De scherpte is voldoende met hier en daar wat softe momenten. De transfer bevat soms wat filmgrain, maar niet in die mate dat het af gaat leiden. Ook zijn er regelmatig beschadigingen te zien in het beeld, maar die zijn net zo snel weer verdwenen als ze gekomen zijn, dus echt opvallen doen ze doorgaans niet. Zoals gezegd een redelijk transfer, maar alleen het letterboxed beeld zorgt al voor wat puntaftrek.
De film is verdeeld in 18 hoofdstukken. De optionele Nederlandse ondertiteling staat geheel in de onderste zwarte balk en daarom zullen mensen die het beeld vullend willen maken, een gedeelte van de ondertiteling kwijtraken. De ondertiteling is wel goed te lezen in een duidelijk lettertype.

De originele soundtrack staat in Dolby Digital 2.0 op de DVD (192 kb/s). Het stereogeluid heeft uiteraard zijn beperkingen, maar klinkt wel mooi helder en zonder beschadigingen. Het geluid klinkt soms wat flets met weinig laag, vooral in de scènes dat er geschoten wordt. De dialogen zijn echter goed te volgen. Een track die duidelijk zijn beperkingen heeft, maar zeker gezien de leeftijd van de film voldoet de track prima.

De statische menu\'s staan in het formaat 1.33:1 op de DVD en er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Veel extra\'s zijn er niet te vinden op de DVD. De enige film gerelateerde extra is een trailer van de film. Deze trailer (2 min.) is ook te bekijken met het originele 2.35:1 formaat, maar hier is het beeld wel anamorf. Erg jammer dus dat de film dat niet heeft. De beeldkwaliteit van de trailer is echter weer veel slechter dan de film, dus er is goed te zien dat er toch wat werk in gestoken is.

Naast deze extra zijn er nog enkele trailers te bekijken van andere Paradiso uitgaven. Het gaat hier om trailers van Doc, The Haunted Palace en Last Embrace.

Hour of the Gun is het vervolg op de film van dezelfde regisseur, Gunfight at the O.K. Corral. In dit vervolg kunnen we zien het verder ging met de vete tussen Wyatt Earp en de Clanton bende na de schietpartij bij de O.K. Corral. De film mag gerust een ouderwetse western genoemd worden met enkele schietpartijen en een spannend verhaal. De acteurs zetten enkele goede rollen neer en de muziek van Jerry Goldsmith rondt het geheel mooi af. De DVD heeft een redelijk beeld en geluidskwaliteit, maar valt tegen qua extra\'s. Ook het feit dat het beeld niet anamorf is, mag gerust een tegenvaller genoemd worden. Toch is deze film een aanrader voor de fans van het genre.