Elvis Has Left the Building

01-08-2005

4.4

Elvis Has Left the Building (DVD)

Harmony Jones (Kim Basinger) is een Pink Lady cosmeticaverkoopster. Ze verkoopt niet enkel een droom... ze leeft hem! Deze ultieme ‘roze’ dame, gekleed in roze en rijdend in een roze Cadillac, is geboren tijdens een TV concert van the King ‘himself’. Dientengevolge voelt ze een onmiskenbare band met deze rocklegende.
Door een reeks van bizarre toevalligheden vinden Elvis imitators door vreemde ongelukken de dood, iedere keer als Harmony in de buurt is. Harmony zelf denkt nu dat zij de oorzaak van deze dodelijke ongevallen is. De twee FBI agenten Sal en Charlie onderzoeken de ongelukken en denken dat een seriemoordenaar aan het werk is. Op haar weg naar de Elvis conventie in Las Vegas ontmoet Harmony de reclame agent Miles (John Corbett). Ook Miles is op weg naar de Las Vegas Elvis conventie, om zijn ex-vrouw (Denise Richards) een Elvis kostuum te brengen. Als Harmony het Elvis kostuum ziet, is ze bang dat Miles, die ze erg aantrekkelijk vindt, ook een bizar ongeluk zal krijgen.

De zinsnede ‘Elvis has left the building’ schijnt vaak gebruikt te zijn door de bodyguards van Elvis Aaron Presley, om zo opdringerige Elvis fans te kunnen kwijtraken.
De film begint met de boute stelling dat in het jaar 2012 één op vier mensen op aarde een Elvis imitator zal zijn. Want, toen Elvis overleed in 1977 waren er drie Elvis imitators bekend, terwijl dat er ruim 25 jaar later meer dan 50.000 zijn. Echter, om de mens geestelijk gezond te houden gebeurde er een wonder…een wonder genaamd Harmony Jones.
De film Elvis Has Left the Building is een leuke romantische komedie van regisseur Joel Zwick (ook bekend van My Big Fat Greek Wedding). Een komedie waarin de Elvis imitators een belangrijke rol spelen. En waarbij als soundtrack uiteraard de swingende muziek van deze rocklegende wordt gebruikt. De korte rollen van de Elvis imitators die in de film ‘het loodje leggen’ worden gespeeld door bekende acteurs, zoals bijvoorbeeld Tom Hanks. De film eindigt met de uitspraak dat geen enkele Elvis imitator in de film gewond is geraakt.
Kim Basinger speelt in deze film de hoofdrol. 2004 was daarmee voor haar een druk jaar. Ze was niet alleen in deze film te zien, maar in datzelfde jaar ook in de actiefilm Cellular en het filmdrama The Door in the Floor. Andere hoofdrol is voor John Corbett, die ook al in My Big Fat Greek Wedding speelde. Verder nog kleine rollen voor Denise Richards, Angie Dickinson en Sean Austin.
De film is een Amerikaans/Duitse productie die voor ongeveer 11½ miljoen dollar is gerealiseerd. De film My Big Fat Greek Wedding, waarmee Joel Zwick zijn debuut maakte op het grote witte doek, kostte 5 miljoen dollar en bracht maar liefst 400 miljoen dollar op. Helaas maakte Elvis Has Left the Building de verwachtingen niet waar en verdween vrij snel in het video/DVD circuit. Jammer, want deze romantische komedie is een leuke film met een alleraardig romantisch liefdesverhaal, lekkere zwarte humor en natuurlijk muziek van Elvis Presley.

Genre: Komedie/Humor, Romantiek
Jaar: 2003
Speelduur: 87 min
Uitgever: Paradiso Home Entertainment
EAN: 5410504969102

Het oorspronkelijke filmbeeld heeft een beeldverhouding van 1.85:1 en staat ook zo anamorf op de DVD. De beeldkwaliteit is goed. Kleuren zijn mooi helder, goed verzadigd en ogen natuurlijk. Uiteraard is de kleur roze zeer nadrukkelijk aanwezig. Het scherpe beeld is voldoende detailrijk en heeft een goed contrast. Edge enhancement is af en toe duidelijk te zien, evenals kleine compressiefoutjes in de achtergrond. Het beeld is verder vrij van ongerechtigheden. De gebruikte flashback scènes hebben bewust een andere beeldkwaliteit, waarbij gewerkt is met een aangepast kleurenpalet.
De film is opgedeeld in 13 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele ondertiteling (wit) is duidelijk, heeft een net lettertype en staat netjes geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 384 kb/s) op de DVD. De soundtrack heeft een goed klinkend surround geluidsbeeld. De nadruk van de soundtrack ligt op de drie voorkanalen. De achterkanalen worden subtiel in split-surround (stereo) gebruikt voor de omgevingsgeluiden en de ruimtelijkheid van de muziek. Vooral de muzikale nummers van Elvis Presley klinken met een fraai surroundgeluid. Het LFE-kanaal wordt af en toe gebruikt. De dialogen zijn goed te volgen en komen, zoals gebruikelijk, uit de centerspeaker.

De statische breedbeeld menuschermen zijn zonder achtergrondgeluid.

Trailer (1½ min)
De standaard trailer van de film, in 1.33:1 standaard beeldformaat.

Also Available
Met de trailers van drie andere Paradiso uitgaven.

Elvis Has Left the Building is een leuke romantische komedie gelardeerd met zwarte humor en veel Elvis Presley muziek en imitators van de rocklegende.
Het verhaal gaat over een cosmeticaverkoopster die denkt dat door haar aanwezigheid Elvis imitators het leven laten. Ze ontmoet een leuke man, waarvan zo ook denkt dat hij een Elvis imitator is en om het waarschijnlijke noodlot te voorkomen probeert ze uit zijn buurt te blijven. Vanwege enkele vreemde sterfgevallen zit twee FBI agenten hen op de hielen. Allemaal zijn ze op weg naar de Elvis conventie in Las Vegas.
De film is geregisseerd door Joel Zwick, in de hoofdrollen zie je Kim Basinger en John Corbett.
Paradiso heeft de film uitgebracht met goede beeld- en geluidskwaliteit. Als extraatje staat de trailer op de schijf inclusief enkele promotietrailers van andere uitgaven.