Out of Season

02-08-2005

4.8

Out of Season (DVD)

Pierre Walker (Jordan Frieda) staat op het punt om het kustplaatsje waar hij de hele zomer heeft gewerkt, te verlaten. Maar dan ontmoet hij Kelly Phillisp (Dominique Swain), die er alles aan doet om hem te laten blijven. Als Pierre’s geld wordt gestolen, introduceert Kelly hem bij Simeon Guant (David Murray). Simeon is een plaatselijke gevaarlijke en gewelddadige crimineel, die Pierre wel kan gebruiken om de wacht te staan bij inbraakklusjes. Meteen de eerste avond raakt Pierre overmoedig en slaat zelf aan het stelen in Harry’s Bar. Daarbij wordt hij gesnapt door de eigenaar, Harry Barlow (Dennis Hopper), een voormalig meesterdief. Harry neemt Pierre onder zijn hoede om hem de edele kunsten van het inbreken te leren.
Kelly vraagt Pierre in te breken bij haar vader Michael (Jim Carter), ongeveer twee weken nadat het pretpark weer heropend is. De kluis is dan goed gevuld. Wat het tweetal echter niet weet is dat Kelly’s stiefmoeder Eileen (Gina Gershon) met Simeon een deal heeft gemaakt om haar juwelen te stelen en daarbij Michael om te brengen. Alle intriges en betrokken personen komen op de nacht van de inbraak op gewelddadige wijze bij elkaar.

Out of Season is een bijzondere thriller van de Engelse schrijver en regisseur Jevon O’Neill. Het is het type thriller waarin niets is wat het lijkt. Ieder van de karakters heeft een verborgen agenda en vertelt net even niet de waarheid aan de ander. Ook de onderlinge relatie tussen de verschillende karakters zijn meer met elkaar verweven dan zo op het eerste oog lijkt. Langzaam vallen de verschillende puzzelstukjes op hun plaats en komt de film tot een climax in een zeer gewelddadig einde. Dat niets is wat het lijkt en ieder voor de ander een geheim heeft, maakt het verhaal interessant. Regisseur Jevon O’Neill heeft vervolgens dit verhaal op een interessante wijze in gefilmd in een donkere, intrigerende (en later ook regenachtige) sfeer.
Van de spelende cast is Dennis Hopper natuurlijk zeer bekend en speelt in deze film een prima rol als de voormalig meesterdief Harry. David Murray is bekend geworden door rollen in King Arthur en Veronica Guerrin en speelt in deze film eveneens weer een gewelddadige rol. Gina Gershon is de onbetrouwbare stiefmoeder en Dominque Swain is het meest bekend van haar rol als Lolita in de nieuwe verfilming van Adrian Lyne. Jordan Frieda heeft nog geen grote acteercarrière achter de rug en heeft alleen nog televisieseries gedaan, waaronder Band of Brothers.
En wees gewaarschuwd…, er bestaat niet zoiets als een ‘happy end’.

Genre: Thriller
Jaar: 2004
Speelduur: 101 min
Verpakking: Transparant Keep Case
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025507575

De film staat in de beeldverhouding van 1.78:1 anamorf op deze DVD. De beeldkwaliteit ziet er goed uit. Kleuren ogen natuurlijk en zijn goed verzadigd. Scherpte van het beeld is ook redelijk goed met een evenzo redelijke detaillering. Het contrast en het zwartniveau zijn beide in orde, wat vooral tot uiting komt bij de donkere beelden van de film. De film is van zeer recente datum, de filmprint is verder vrij van ongerechtigheden. Het beeld heeft in lichte mate last van filmgrain en verder is edge enhancement in lichte mate toegepast.
De film is slechts verdeeld in 5 chapterstops. De DVD is van het type DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. De optionele Nederlandse ondertiteling (wit) is duidelijk met een net lettertype en staat goed geplaatst onder in het beeld.

De Engelstalige soundtrack staat in Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) op de DVD. Een fraai klinkende soundtrack. Nadruk van de soundtrack ligt op de voorste kanalen. De filmmuziek heeft een goed stereobeeld en klinkt dankzij de surrounds mooi ruimtelijk. Het merendeel van de filmgeluiden komt via de voorste speakers, waarbij de surrounds de omgevingsgeluiden weergeven. Regelmatig zijn er specifieke geluidseffecten die uit de surrounds komen. Het laag is vooral in de muziek aanwezig, waarbij af en toe ook het LFE kanaal wordt aangesproken. Dialogen zijn altijd goed te volgen.

De breedbeeld menuschermen zijn eenvoudige statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Extra’s heeft deze release niet.

Out of Season is een intrigerende en gewelddadige thriller van de Engelse schrijver en regisseur Jevon O’Neill. De hoofdpersoon in het verhaal raakt in een kustplaatsje betrokken bij intriges tussen een bareigenaar en voormalige meesterdief, de eigenaar van een pretpark met zijn tweede jonge vrouw en hun dochter en een lokale gewelddadige crimineel. Alle intriges en hoofdpersonen komen in een regenachtige nacht op gewelddadige wijze bij elkaar. In de hoofdrollen onder andere Dennis Hopper, Gina Gershon en David Murray.
De beeld- en geluidskwaliteit van deze uitgave zijn beide goed verzorgd. Extra’s heeft deze release niet.