Code of Silence

04-08-2005

5.8

Code of Silence (DVD)

Eddie Cusack (Chuck Norris) is politieagent in Chicago en hij handhaaft de wet met harde hand. Hij heeft de leiding over een groep agenten en samen proberen ze een drugsdeal te verijdelen. Als deze arrestatie compleet uit de hand loopt, schiet één van Eddie\'s agenten een onschuldige omstander neer. Er komt een onderzoek naar de schietpartij en alle agenten steunen de verdachte agent. Alleen Eddie niet, hij kan zijn mond niet houden en verbreekt hiermee de code die agenten onderling hebben. Deze ongeschreven wet zegt dat je het altijd opneemt voor je collega\'s. Doordat Eddie deze code heeft gebroken, staat hij er op straat alleen voor. Dit komt niet echt uit aangezien hij midden in een bendeoorlog zit en hij alle hulp zou kunnen gebruiken. Gelukkig is Eddie niet voor een kleintje vervaard en gaat hij alleen de confrontatie aan met de drugsbendes.

Zoals wel vaker in zijn films speelt Chuck Norris in deze film een waar éénmansleger die het eigenhandig opneemt tegen de slechteriken Deze rol ligt Norris goed en hij weet de rol goed neer te zetten. Deze film concentreert zich niet alleen op de actie, er wordt ook wat tijd genomen om de karakters wat beter uit te diepen. Hierdoor is de film misschien wat minder spectaculair, maar nog altijd een aanrader voor actiefans. Er zijn namelijk genoeg scènes met wat leuke actie en de actie is zeker goed verzorgd. Ook is de film mooi in beeld gebracht. Code of Silence is geregisseerd door Andrew Davis, de man die later misschien wel Steven Seagal\'s beste film maakte, Under Siege. We kennen hem onder andere ook van The Fugitive, A Perfect Murder en Collateral Damage. Met deze film zette hij zich op de kaart in Hollywood en dat leverde het voorgaande rijtje aan films op. Samenvattend kunnen we zeggen dat Code of Silence een redelijk standaard jaren \'80 actiefilm is, maar een vermakelijke. Liefhebbers van dit soort films zullen zich daarom ook niet vervelen. De film is uiteraard niet te vergelijken met hedendaagse actiefilms, aangezien de actiescènes wat gedateerd aandoen, maar als je weet wat je kan verwachten is Code of Silence best een leuke film om een keer te kijken.

Jaar: 1985
Speelduur: 96 min
Ondertiteling: Nederlands, Frans, Italiaans, Spaans, En vele andere
Uitgever: Fox / MGM
EAN: 712626015673

Code of Silence is te bekijken met een anamorfe transfer met een 1.85:1 beeldformaat. Het beeld ziet er wat gedateerd uit en heeft een echt jaren \'80 uiterlijk. Dit is vooral te zien aan de kleuren. De scherpte is voldoende met hier en daar wat softe momenten. Contrast is redelijk, alleen zijn enkele donkere scènes wat moeilijk te volgen. Dit is ook een gevolg van het matige schaduwdetail is deze scènes. Het zwartniveau is wel voldoende. Er is regelmatig filmgrain te zien en ook zien we soms wat beschadigingen in het beeld. Verdere artefacten zijn niet aanwezig. Een redelijk beeldkwaliteit, zeker voor een film uit 1985.
De film is verdeeld in 16 hoofdstukken en de optionele ondertiteling is duidelijk te lezen en stat netjes onder in het beeld.

Er zijn verschillende soundtracks te vinden op de DVD, maar uiteraard kiezen we voor de originele Engelse taal. Deze soundtrack staat op de DVD als Dolby Digital 2.0 (224 kb/s). Het mono geluid klinkt gedateerd, maar er zijn geen beschadigingen te horen en het geluid klinkt mooi helder. Het is track met weinig impact en vooral tijdens de actiescènes valt op hoe weinig laag er in de track zit. Dit zorgt ervoor dat het allemaal wat plat klinkt zonder echt indruk te maken. Een track die eigenlijk alleen geluid geeft bij de film, meer ook niet.

De statische menu\'s worden anamorf weergegeven in het formaat 1.78:1, er is geen achtergrondgeluid aanwezig.

Er is maar één extra te vinden op de DVD en dat is de originele bioscooptrailer van de film. Deze trailer, met 1.33:1 beeld en Dolby Digital 2.0 (224 kb/s) geluid, duurt net iets meer dan 2 minuten.

Code of Silence is een ouderwetse jaren \'80 actiefilm met Chuck Norris in de hoofdrol. Hij speelt, zoals wel vaker, een politieagent die er een eigen werkwijze op na houdt en korte metten maakt met het gespuis van de straat. In deze film verbreekt hij de code die onder de agenten leeft dat je het altijd zal opnemen voor je collega\'s. Hij komt er hierdoor alleen voor te staan in zijn strijd tegen enkele drugsbendes. Fans van het genre en mensen die weten wat ze kunnen verwachten, zullen zich niet vervelen met deze film. De film is uiteraard niet te vergelijken met actiefilms van tegenwoordig, maar dat hoeft ook niet. Ook deze films hebben ze hun charme en zijn meestal ook dankzij wat jeugdsentiment uitstekend geschikt voor een leuke anderhalf uur. De DVD heeft een redelijk beeld en geluidskwaliteit, maar qua extra\'s valt er niet veel te beleven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door MGM Home Entertainment.