Raw Deal

26-06-2001

3.1

Raw Deal (DVD)

FBI-agent Kaminsky (Arnold Schwarzenegger) is uit het korps geschopt wegens zijn ongekende bruutheid. Maar als de FBI de maffia-organisatie van godfather Patrovita (Sam Wanamaker) in Chicago wil oprollen wordt maar één man bereid gevonden om te infiltreren in het gangsternetwerk: Kaminsky! De FBI zorgt ervoor dat Mark Kaminsky “officieel” wordt vermoord en onder de valse naam Joseph Brenner probeert hij het vertrouwen te winnen van Patrovita. Brenner wordt pas aanvaard als hij tijdens een bloedige raid op een politiekantoor een grote partij drugs kan herroveren. Tijdens een moordopdracht is Brenner er getuige van hoe zijn goede vriend en FBI-collega Shannon (Darren McGavin) koelbloedig wordt neergeschoten. Zonder zich nog om zijn dekmantel te bekommeren zal Brenner alias Kaminsky met niets ontziend geweld voorkomen dat Chicago nog langer geteisterd wordt door de misdadige Patrovita familie. Een keiharde confrontatie is het gevolg...

Raw Deal van regisseur John Irving stamt uit 1986. Het is een film zoals men die in de jaren tachtig graag maakte: een mager en voorspelbaar verhaaltje, plotgaten zo groot als de Mount Everest en actie van het “hoofdrolspeler schakelt in z’n eentje grote groepen gewapende mannen uit zonder zelf ook maar een schrammetje op te lopen”-kaliber. De hoofdrol in Raw Deal is weggelegd voor Arnold Schwarzenegger, die een aantal jaar eerder met films als “The Terminator” en “Commando” had laten zien dat hij op zijn best is als hij, zonder al te veel dialoog te hoeven onthouden, enorme aantallen mensen neer mag slaan of schieten. Het is duidelijk dat de Oostenrijkse Eik ook voor deze film niet gecast is om zijn acteertalent: de houterige manier waarop hij zijn regels tekst opleest zou namelijk niet misstaan in een aflevering van Goede Tijden, Slechte Tijden. Gelukkig komen het laatste half uur de tassen met wapens uit de kast en mag Arnold zich weer eens ouderwets uitleven. Raw Deal is zeker niet Schwarzenegger’s beste, maar als je er niet al te veel van verwacht en je je verstand op nul zet is de film toch best vermakelijk.

Jaar: 1968
Speelduur: 100 min
Uitgever: Bridge Entertainment
EAN: 8711983451759

Het beeld van Raw Deal is het schoolvoorbeeld van een benedenmaatse transfer. Om te beginnen is de film van de oorspronkelijk 2.35:1 verhouding teruggebracht naar een 1.33:1 formaat. De wijze waarop dit is gebeurd is echter erg slecht. De zijkanten zijn als het ware van het beeld afgeknipt en dus vallen regelmatig acteurs die aan het woord zijn buiten beeld. Verder is de weergave veel te donker en ook het schaduwdetail is laag. Ook de scherpte laat wat te wensen over. De lange tijd die deze film op de plank doorgebracht heeft is het resultaat duidelijk niet ten goede gekomen. De film zit namelijk vol beschadigingen en vuil: continu zijn krassen en vlekjes te zien. De kleuren doen eveneens gedateerd aan. Bovendien zijn er meerdere malen aliasing- en compressie-artefacts aanwezig en is er ook filmgrain waar te nemen. Over de indeling van deze enkellaags DVD kan ook niet veel goeds verteld worden. De film is namelijk ingedeeld in een magere 8 tracks, waardoor het opzoeken van een favoriete scène wat moeite zal kosten. Toch valt er iets positiefs met betrekking tot het beeld te melden. De ondertiteling is namelijk goed geplaatst, correct leesbaar en eventueel uit te schakelen. Al met al mag duidelijk zijn dat de beeldkwaliteit van Raw Deal nogal beroerd is (er zijn films op video die er beter uitzien) en op geen enkele manier de mogelijkheden die DVD biedt gebruikt.

Op geluidsgebied presteert Raw Deal gelukkig wat beter. Het Dolby Surround geluid is redelijk, maar kan duidelijk niet tippen aan dat van de modernere DVD’s. Het geluidsbeeld is vooral naar voren geconcentreerd. Het achterkanaal wordt subtiel benut om een ruimtelijk effect te creëren, maar is eigenlijk nooit echt nadrukkelijk aanwezig. Een ander minpunt is het feit dat het geluid wat schraal klinkt, met weinig laag. Ook is wat ruis aanwezig. En na ongeveer 54 minuten krijgt de luisteraar te maken met een wel heel vreemd verschijnsel: gedurende circa een halve minuut komt er ineens alleen maar geluid uit het rechterkanaal! Hierdoor krijg je de indruk dat er niet echt veel aandacht is besteed bij het op DVD zetten van Raw Deal (iets wat de beeldkwaliteit al deed vermoeden).

In het menu, dat uit een statisch plaatje bestaat, zijn geen extra’s terug te vinden.

Het beeld van Raw Deal is absoluut niet van DVD-kwaliteit en de extra’s schitteren door afwezigheid. Met het geluid is het wat beter gesteld, maar het valt niet te vergelijken met het Dolby Digital 5.1 van modernere DVD’s. Het geheel is vergelijkbaar met een oude VHS-tape en voor de verwende DVD-kijker dus een hele stap terug. Voeg daaraan toe dat de film geen echte topper is en je kunt concluderen dat zelfs de allergrootste fans van Arnold Schwarzenegger eens goed na moeten denken voor zij hun geld aan de DVD van Raw Deal uitgeven.

Deze uitgave is beschikbaar gesteld door Bridge Entertainment Group.