Van Geluk Gesproken

01-10-2005

5.5

Van Geluk Gesproken (DVD)

De film volgt een aantal bewoners van een oud huis in een Amsterdamse volksbuurt.
De studerende kinderen van de huiseigenaar, Martje (Mirjam Sternheim) en Martijn Wilbrink (Don Duyn), bewonen de bovenste etage. De mislukte zangeres Karin de Bruin (Marijke Veugelers) zorgt met haar buitenechtelijk dochters, twee grote honden en haar werkeloze vriend Harrie (Michiel Romeyn) voor een overvolle middenverdieping. De benedenwoning wordt bewoond door de vrijgezel Wouter Kalk (Aart Lamberts) en zijn oude demente moeder (Loudi Nijhoff), die hij uit het verzorgingshuis heeft meegenomen.
Ieder van hen heeft zo zijn of haar eigen problemen in hun jacht op geluk. De eenzame vrijgezel Wouter haalt zijn moeder uit het verzorgingsthuis, maar zij wordt al snel weer met een ambulance meegenomen. De werkloze metselaar Harrie ‘klust’ er zo af en toe wat bij. Hij belooft aan de sjacheraar Sjef (Gerard Thoolen) dat hij even ‘op de bank met Karin mag’. Karin komt erachter en gooit hem het huis uit. Op weg naar het kerstfeest bij haar vader in Italië rijdt Martje mee met de universiteitsprofessor Leo de Zeeus (Peter Tuinman), een vriend van de familie. Dat belet ‘oom Leo’ echter niet onderweg met haar een motelbed in te duiken. In Italië vertelt Martje aan Leo verliefd op hem te zijn en dat ze zwanger van hem is. De laffe professor kiest liever voor zijn vaste vriendin Rosa (Geert de Jong), waarna Martje eenzaam in een Italiaans ziekenhuis bevalt. Alle bewoners van het oude huis in Amsterdam zijn aangeslagen door het drama dat zich nu onverbiddelijk voltrekt.

Van Geluk Gesproken is een serieus getoonde film met veel dramatiek en een ironische ondertoon. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Marijke Höweler. Het boek vertelt hoe verschillende personen uit verschillende lagen van de samenleving met elkaar samenwonen in hetzelfde pand, maar daarbij volstrekt langs elkaar leven. De krappe trap in het huis neemt daarbij een centrale plaats in. De trap is de ontmoetingsplek in het huis, maar tevens het symbool hoe mensen in het leven langs elkaar schuiven. Feitelijk spelen zich drie verhalen af. Het verhaal van de eenzame vrijgezel die zijn moeder kwijtraakt. Het verhaal van een jong meisje op zoek naar liefde, maar niet weet wat dat is. En een gezin zonder werk en dus in financiële problemen is. Ieder van hen probeert op eigen kracht met deze problemen om te gaan en de wijze waarop anderen op hen reageren. En al leven deze mensen heel dicht op elkaar, in de film zie je hoe ze feitelijk ver van elkaar af staan en langs elkaar leven. Goed beschouwd is dat ook de realiteit van deze tijd.
Op het Nederlands Filmfestival in 1988 werd de film bekroond met drie Gouden Kalveren. Pieter Verhoeff ontving de Gouden Kalf voor de regie en Michiel Romeyn en Marijke Veugelers kregen beide voor hun vertolking van het Amsterdamse arbeidersechtpaar ook de Gouden Kalf uitgereikt. Ondanks het goede spel van de cast blijft de film steken in een te rommelig scenario. Hierdoor kan de film niet de volledige speeltijd boeien.

Van Geluk Gesproken is geproduceerd door Rob Houwer en is uitgave van Indies Home Entertainment als onderdeel van de Rob Houwer Filmcollectie.

Jaar: 1987
Speelduur: 98 min
Beeldverhouding: 1.66:1 niet anamorf
  • Dolby Digital 2.0 - Nederlands
Ondertiteling: Geen
Uitgever: Indies Home Entertainment
EAN: 8714025507728

De film staat met de oorspronkelijke beeldverhouding van 1.66:1 op de DVD, dit in tegenstelling tot het op de hoes vermeldde beeldformaat van 1.85:1. Het beeld is niet anamorf.
De beeldkwaliteit is redelijk goed, met kleuren die natuurlijk aandoen. De kleurverzadiging is bij deze film goed. Het beeld oogt redelijk scherp met evenzo redelijke detaillering. Door het niet anamorfe karakter van het beeld valt af en toe aliasing op. In het beeld is constant een lichte beeldruis waarneembaar. Bij sommige scènes is duidelijk filmgrain waarneembaar. Incidenteel zit een spettertje in het beeld. Het contrast is goed, waarbij ook in de donkere scènes details redelijk te onderscheiden blijven.
De film is slechts verdeeld in 5 chapterstops. De film staat op een DVD-5 (enkellaags), dus geen laagwisseling tijdens de film. Er is geen ondertiteling aanwezig.

De originele mono soundtrack staat ook zo op de DVD. De mono soundtrack is als een Dolby Digital 2.0 (bitrate 224 kb/s) track op de schijf gezet. Hierbij komt het geluid dus via de frontspeakers, waarbij beide speakers hetzelfde signaal krijgen. Er is ook nog een Dolby Digital 5.1 (bitrate 448 kb/s) geluidstrack. Indies gebruikt hierbij de omschrijving ‘unwrapped’. Dit betekent dat deze geluidstrack via elektronische weg is afgeleid van het DD2.0 geluidsspoor. In dit geval een weinig zinvolle aanvulling, gezien het mono karakter van de geluidstrack.
De DD2.0 soundtrack heeft hier duidelijk de voorkeur. Deze track klinkt redelijk goed. De film is vooral dialoog en die zijn in het algemeen goed te volgen. Duidelijk is te merken dat alle dialogen en filmgeluiden later zijn toegevoegd, een techniek die meer is toegepast. Er is voldoende laag in het soundtrack aanwezig om het geheel wat body te geven. De soundtrack is niet ruisvrij, er zit constant op de achtergrond ruis in het geluid. Deze ruis is goed hoorbaar en daardoor ook redelijk storend. Bij de 5.1 ‘unwrapped’ geluidstrack valt de ruis het meeste op.

De menuschermen zijn statische plaatjes zonder achtergrondgeluid. Er staan geen extra’s op deze DVD.

Bij de DVD zit een inlay met twee pagina’s met enige achtergrondinformatie bij de film, de maker, de schrijfster en de producent. De keepcase zit in een kartonnen slipcase met dezelfde afbeelding als de cover.

Van Geluk Gesproken is een serieus getoonde film over het dagelijkse leven van verschillende personen uit verschillende lagen van de samenleving. Ze wonen elkaar samenwonen in hetzelfde pand, hebben ieder hun eigen problemen en leven daarbij volstrekt langs elkaar. De film is geregisseerd door Pieter Verhoeff, de cast bestaat uit tal van (nu) bekende acteurs die fraai spel geven.
De film is geproduceerd door Rob Houwer, die in de jaren ’70 en ’80 een grote stempel drukte op de Nederlandse filmindustrie.
Deze release van Indies Home Entertainment is een uitgave in het kader van de Rob Houwer Filmcollectie van Indies. De kwaliteit van beeld en geluid van deze release zijn redelijk, waarbij het geluidsspoor last heeft van een storend ruizen. De film is het enige dat op de DVD staat. De inlay bevat enige achtergrondinformatie bij de film en de makers ervan.

Indies Home Entertainment brengt de veertien belangrijkste film geproduceerd door Rob Houwer uit in de Rob Houwer Filmcollectie.